(live) Comisia de anchetă examinează rapoartele preliminare privind privatizarea „Tutun CTC” și Parteneriatul Public-Privat „Gările și stațiile auto”

(update 15:10) A fost audiat fostul președinte al consiliului de administrare a întreprinderii „Tutun CTC”. „Noi în 2018 eram în situația în care nu mai puteam vinde, din cauza măririi accizelor”. El afirmă că a expediat o notă informativă despre situația întreprinderii către Guvern încă în luna mai, 2016, însă nu a primit niciun răspuns.

(update 15:10) A fost audiat fostul președinte al consiliului de administrare a întreprinderii „Tutun CTC”. „Noi în 2018 eram în situația în care nu mai puteam vinde, din cauza măririi accizelor”. El afirmă că a expediat o notă informativă despre situația întreprinderii către Guvern încă în luna mai, 2016, însă nu a primit niciun răspuns.

Deputatul socialist Vlad Bătrîncea, a declarat la acest subiect că guvernările trecute au „favorizat importatorii și au defavorizat producătorul autohton, aducând întreprinderea în această stare cu scopul de a fi supusă privatizării la un preț de nimic. Întreprinderea este și astăzi perfect profitabilă. Atunci când a fost privatizată, depozitele erau pline cu țigări.”

(update 14:30) Au fost audiați martorii în cazul contractului de parteneriat public-privat „Modernizarea și eficientizarea activității filialelor ÎS „Gările și Stațiile Auto”. Este vorba de Maria Șendilă, şefa Direcţie parteneriat public-privat în cadrul Agenţiei Proprietăţii Publice și administratorul SRL „Garile Auto Moderne”, Iurie Moroz.

Potrivit administratorului SRL „Garile Auto Moderne”, statul beneficia până la încheierea contractului de un profit de 25%, la ziua de astăzi, statul prin acest contract și-a garantat acest profit integral timp de un an de zile. Mai mult, acesta a declarat că suma preconizată pentru a fi investită în procesul de modernizare a autogărilor este una enormă, iar statul nu era în stare să și-o asume.

El afirmă la ziua de azi au fost demarate procesele de modernizare a autogărilor, ce va îmbunătăți confortul atât pentru pasageri, atât și pentru transportatori. (...) Noi am aplicat măsuri mai „loiale” față cele care au existat în timpul când statul gestiona Gările.”

Maria Șendilă a declarat că „Agenția Proprietății Publice consideră procedura de atribuire a ÎS „Gările Auto” una corectă. „Dacă luăm beneficiile statului care primea anual doar un milion de lei în buget, după semnarea contractului, anual va fi 5 milioane, cu o creștere de 5%. Decizia de a iniția un parteneriat public privat s-a luat în condițiile în care statul nu avea capacitatea de a face investiții majore timp de trei ani de zile pentru a schimba starea deplorabilă a activelor pe care le avea întreprinderea.”

(14:00) În aceste clipe, are loc ședința Comisiei de anchetă (nr. 51) pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice (2013-2019), în cadrul căreia vor fi examinate rapoartele preliminare cu privire la Parteneriatul Public-Privat „Gările și stațiile auto” (GSA) și privatizarea „CTC Tutun”.

Comisia va încheia audierile unor martori convocați cu acest scop din partea Agenției Proprietății Publice, administrația „Gările Auto Moderne” și „CTC Tutun”. Comisia parlamentară de anchetă va examina și alte chestiuni relevante pentru raportul final ce urmează a fi prezentat în curând la ședința în plen a Parlamentului RM.

UNIMEDIA amintește că la data de 2 iulie curent, comisia parlamentară de anchetă a privatizărilor a ales patru contracte care vor fi examinate în mod prioritar: Concesionarea aeroportului Chișinău, Privatizarea Air-Moldova, Privatizarea Tutun CTC, Contractul de modernizare a „ÎS Gările și Stațiile Auto".


Pub