/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 784: Atac sângeros la Cernihov și incendiu puternic în Crimeea. Zelenski convoacă Consiliul Ucraina-NATO

/VIDEO/ Totalizare după alegeri! Cum au cheltuit partidele banii în campania electorală

missing
22 octombrie 2019, ora 22:28

Au cheltuit milioane de lei pentru campania electorală, însă nu toți s-au ales cu rezultate impresionante. Vorbim în acest reportaj despre partidele care au avut candidați pentru primăriile din țară, iar pentru asta au făcut campanie timp de aproape două luni, cu panouri, pliante, întâlniri cu alegătorii și cu publicitate în presa locală. Campioni la capitolul cheltuieli sunt socialiștii, fiind urmați de partidul lui Renato Usatîii și cel al lui Ilan Șor.

Socialiștii s-au remarcat în rapoartele financiare cu cele mai mari cheltuieli pentru campania din acest an. Au scos din buget aproape 5 milioane de lei, mai mult decât au investit în campania de anul trecut a lui Ion Ceban, când au cheltuit pentru promovare în două tururi 3,8 milioane de lei. Pe locul doi în top, Partidul Nostru, condus de Renato Usatîi a cheltuit 4,6 milioane de lei. Usatîi a devenit primar la Bălți, în schimb candidatul din Chișinău a luat puțin peste 2000 de voturi.

Al treilea în clasament este Partidul lui Ilan Șor cu 4 milioane de lei investite în campanie, obținând succes în Orhei și Taraclia, dar mai puțin în Chișinău. PLDM-ul a cheltuit aproape 3 milioane de lei în această campanie, cu jumătate de milioane mai mult decât a raportat blocul ACUM. Candidatul Andrei Năstase a acces în turul 2 în Chișinău, iar blocul a luat pe locul 2 cele mai multe primării. Mai modest, PDM a cheltuit aproape 1,7 milioane, dar a obținut cei mai mulți primari în țară din turul 1, iar PL nu a ajuns la un milion de lei cu cheltuielile de campanie.

Cei mai mulți banii au fost investiți, tradițional, în publicitate și pentru printarea materialelor promoționale. Iar, dacă analizăm de unde au luat bani concurenții pentru a-și finanța campaniile de promovare, socialiștii sunt singurii care au folosit doar bani din donațiile și cotizațiile membrilor de partid. Astfel, au avut la dispoziție în buget aproape 6 milioane și jumătate de lei. Partidul Nostru, în schimb, s-a bazat în mare parte pe donațiile care au venit de la susținători, peste 4 milioane de jumătate de lei, iar de la membrii de partid – jumătate de milion.

Și Partidul Șor a cheltuit peste 4 milioane de lei adunați doar de la susținători. Situație inversă la PLDM, partid extraparlamentar, care a raportat că a primit de la oameni doar 400 de lei. Blocul ACUM este unicul care a primit bani din afară pentru campanie, aproape 17 mii de lei, totuși grosul banilor au venit de la membrii de partid. Democrații au adunat bani și de agenți economici, dar și la ei campania lui Cebotari a fost făcută pe donațiile și cotizațiile membrilor de partid

Rapoartele financiare au fost depuse la CEC de partide, în fiecare săptămână de campanie, care a durat între cinci și șapte săptămâni, în funcție de momentul înscrierii în cursa electorală a candidaților.

 

 

Abonează-te la știri pe e-mail

TV8.md este site-ul de știri din Republica Moldova cu noutăți sociale, politice și economice de ultima oră, meteo astăzi, emisiuni, interviuri și investigații.
TiktokFacebookInstagramYoutubeTelegram

© 2024 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetwittertelegramtelegram