Am inventat un candidat la Primăria Chișinău. Ce soluții propune pentru ambuteiaje

Eu sunt candidatul/a inventat/ă de Moldova.org și vreau să lupt pentru funcția de primar al orașului Chișinău, iar sloganul meu este „Soluții mici pentru probleme mari!”. Vreau un oraș curat, prietenos pietonilor, bicicliștilor, fără câini vagabonzi, ambuteiaje și cu drumuri calitative. Voi încerca să demonstrez prin exemple concrete soluții la problemele care fac viața grea locuitorilor capitalei. Problemele cu care ne confruntăm au fost soluționate de ani buni în orașe mari ale lumii, iar ceea ce îmi propun este să aplicăm și să adaptăm acestea soluții la realitățile noastre. Așadar, prin intermediul meu, echipa Moldova.ORG și-a propus să creeze spațiu pentru dezbatere asupra soluțiilor candidaților la funcția de primar al capitalei.

Enlarge

candidat

ilustrații de irina cleșcenco

În ultimii ani, locuitorii capitalei se plâng că principalul oraș al țării nu corespunde nivelului unei capitale europene. Societatea civilă atenționează asupra problemelor, politicienii promit că vor remedia situația și vor implementa standarde europene, oamenii pretind să îi creadă. Totuși, la un anumit capitol, nu cel mai fericit, cred că orașul Chișinău poate de acum concura cu unele orașe europene. Este vorba despre ambuteiajele, care toacă nervii concitadinilor cel puțin de două ori pe zi -dimineața și seara, în orele de vârf.

Situația actuală

În municipalitate nu există practic nicio zi fără blocaje de trafic, nu există suficiente parcări, precum lipsesc și locurile de parcare, trotuarele, contrar ideilor, sunt utilizate pentru parcarea mașinilor, iar acest lucru are loc cu permisiunea autorităților municipale, nu există un concept pentru dezvoltarea zonelor pietonale etc. Șoferii se plâng pe ambuteiaje în locuri unde foarte rar poate fi văzut asta. Astfel, locuitorii capitalei care circulă cu transportul public oftează și transpiră, rugându-se în gând să ajungă la timp la serviciu, proprietarii de mașini scrâșnesc din dinți încercând să-și parcheze automobilele, fără ca să fie amendați.

Modelul Barcelona

Se pare că Barcelona ar putea avea o soluție a acestei probleme. În 2014, orașul s-a confruntat cu probleme serioase ale poluării aerului. Barcelona și cele 35 de municipalități din jurul acesteia au eșuat constant în a atinge scopurile UE privind calitatea aerului.

Studiile au arătat că poluarea aerului din regiune este cauza a 3500 morți premature în fiecare an. Așa că orașul a dezvoltat un „Plan de mobilitate urbană” în speranța că acesta va reduce traficul rutier cu 21%. Partea cea mai interesantă este ceea ce au numit autoritățile orașului „superilles” – în traducere: „superblocuri” sau „supercartiere”. Acest concept urban a fost creat cu intenția de a minimaliza prezența automobilelor în interiorul orașului.

Iată cum funcționează. Traficul din interiorul a nouă cartiere a fost interzis. Autobuzele, camioanele cu încărcătură mare sau oricare alte vehicule care doresc să treacă dintr-o parte a orașului în cealaltă, trebuie să circule în jurul perimetrului acestor cartiere. În interiorul „superblocurilor”, viteza maximă a fost stabilită  de 10 km/oră și au fost interzise parcările.

Acest fapt a însemnat  spațiu pentru piețe, jocuri în aer liber și alte evenimente. În acest perimetru s-a stabilit un peisaj stradal foarte plăcut, unde oamenii se pot plimba fără teama constantă a mașinilor din preajmă. Conceptul a fost testat în mai multe vecinătăți, iar acum, scopul final este de a transforma aproximativ 70% din spațiul stradal al Barcelonei în zone destinate oamenilor.

În principalul supercartier din centrul orașului, spațiul pietonal a crescut de la 45% din suprafața totală la 74%, iar zgomotul din zonă a scăzut de la 66.5 dBA la 61 dBA. Însă cel mai impresionant lucru este că emisiile de oxid de azot au scăzut cu 42% și poluarea particulelor au fost reduse cu 38% în această zonă. Pe lângă toate acestea, au crescut profiturile.

Când sunt prioritizați oamenii, și nu mașinile a fost observat faptul că există și o creștere economică. Ca rezultat, oamenii și cicliștii merg mult mai încet, se opresc mai des, sprijinind diversele afaceri, iar socializarea crește. Multe orașe din lume au zone comerciale și rezidențiale. Însă Barcelona le combină pe cele două și declară spațiile fără automobile un drept pentru fiecare, ceea ce face planul orașului diferit de multe altele. Și totuși apare întrebarea: supercartierele ar putea fi utilizate și în alte orașe din lume? Chiar dacă Barcelona are unele avantaje unice (planul simplu al orașului, forma de grilă, etc.), designerii superblocurilor insistă că orașele nu au nevoie de exact aceleași lucruri. Poate funcționa oriunde. Într-un fel sau altul, trebuie găsite moduri prin care oamenii să locuiască aproape unii de alții fără a fi nevoie de mașini.

Ce propun candidații la funcția de primar de Chișinău

„Timp de 4 ani va fi renovat și dezvoltat parcul de troleibuze și autobuze cu unități dotate pentru confortul pasagerilor. Vor fi create benzi speciale, destinate transportului public, iar acesta va circula în strictă conformitate cu orarul. În termen de 3 ani vor fi construite parcări la toate intrările în oraș cu acces la transportul public. În termen de 4 ani vor fi construite parcări multietajate în fiecare sector.  V a fi definitivat proiectul Centurii Chișinăului și vor începe lucrările. Va fi elaborat un plan de extindere a străzilor MiorițaGrenoble, Studenților, Doina, Muncești, Transnistriei –Industrială pentru circulația transportului extraurban.Timp de 4 ani va fi reconstruită strada Albișoara cu prelungire la strada Mesager și ieșire la șoseaua Balcani. Va fi elaborată o schemă de restricție a circulației prin oraș a camioanelor de mare tonaj”.


„Promovez ideea pe cale revoluționară de a construi două artere skayway. În felul acesta în municipalitate va fi utilizat mult mai puțin mașini pentru că populația va utiliza acest transport rapid care se numește skayway – cale ferată suspendată. Al doilea moment pe care îl promovăm este construcția centurii de ocolire a orașului. Al treilea moment – transportul care vine din centrele raionale și suburbii să se oprească în parcările de la intrările din oraș, iar de acolo cetățenii vor putea utiliza transportul public sau cel ecologic. Vrem să promovăm mai multe tipuri de transport ecologic – biciclete, trotinete, iar pentru aceasta vom construi 100 kilometri de benzi pentru acest tip de transport. Și nu în ultimul rând,  trebuie să fie identificată banda specială pentru transportul municipal ”.


„Problema ambuteiajelor există în toate orașele mari ale lumii. Știm că orașul Chișinău a fost proiectat pe timpul când primar al orașului era Carol Schmidt,  de aceea el nu corespunde cerințelor unui oraș modern din punct de vedere al problemei de transport.  Ce ne propunem? Pe străzile magistrale trebuie atribuite benzi separate pentru transportul public. Ce vom obține? Vom obține un grafic exact al transportului public. Iar când cetățeanul va conștientiza că transportul public va circula conform graficului stabilit și va ști că va ajunge în timpul exact la destinație, el nu va vrea să-și ia automobilul propriu. Nu va vrea să stea în ambuteiaje și să-și facă probleme unde să-și parcheze automobilul. Locuitorii capitalei trebuie transferați în transportul public. Desigur, autobuzele și troleibuzele să fie dotate cu climatizatoare. trebuie să fie curate. Al doilea aspect: problema parcărilor, care poate fi soluționată pentru început în sectorul Râșcani. De ce acolo? Pentru că galeriile minei de unde s-a extras piatră calcar pot fi utilizate ca și parcări subterane. Unele galerii sunt inundate cu apă, dar pot fi utilizate sisteme drenaj și de ventilare, de asfaltat drumurile de acces și de amenajat parcări subterane.  Astfel, va fi rezolvată problema mașinilor parcate neregulamentar. De asemenea, acolo pot fi parcate mașinile celor care vin din raioanele țării. Cât privește centrul capitalei, nu există o altă soluție decât construcția parcărilor multi în schița de proiect trebuie să dispună și de suficiente spații de parcare etajate”.


„Este o chestiune complexă, ce va fi rezolvată prin modernizarea transportului public, care trebuie să fie în special electric, prietenos mediului, încurajând astfel oamenii să circule la serviciu în special cu transportul public, descurajând astfel folosirea în masă a autoturismelor personale, care sunt tot mai multe în oraș. Parcări multe și de diferite categorii și amplasamente – în curți de blocuri, la periferiile orașului, în centru și sectoare, subterane și supra-etajate, din contul spațiilor municipale neutilizate, parcări private. Poliție locală, care ar dirija traficul și ar veghea la parcarea ilegală, care blochează traficul”.


„Ambuteiajele și congestiile de trafic sunt o consecință a imposibilității de deplasare pe jos. În fiecare an, tot mai mulți chișinăuieni își cumpără automobile și le folosesc tot mai des. Pentru a stimula orășenii să meargă mai mult pe jos este necesară reparația tuturor trotuarelor, securizarea tuturor trecerilor pietonale din oraș prin construcția de insulițe de refugiu, a trecerilor denivelate, iluminare nocturnă și dublarea la suprafață a trecerilor pietonale subterane. Pentru a reduce utilizarea automobilelor private, este necesară promovarea transportului alternativ – biciclete, trotinete electrice, segway-uri prin crearea pistelor pentru biciclete, calmarea traficului și organizarea punctelor de închiriere a transportului alternativ. Fluidizarea traficului poate fi realizată prin implementarea sistemului de semaforizare adaptivă a tuturor intersecțiilor din oraș și prin crearea Centrului Municipal de Monitorizare și Control al Traficului care ar putea monitoriza și interveni în regim real în traficul din oraș”.


„În primul rând trebuie să oferim transport public confortabil, ca să fie o alternativă pentru posesorii de automobile. Aici vorbim despre autovehicule confortabile cu climatizatoare, și despre banda dedicată pentru transport public, și despre eliberarea parcărilor neregulamentare din partea dreapta a carosabilului, și despre respectarea graficului pentru transportul public. Atunci el va fi mai preferabil decât automobilele proprii.  Vorbim despre divizarea traficului pentru diferite instituții: când instituțiile de stat încep activitatea la ora 7:00  și termină la 16:00, iar companiile comerciale încep la 9:00 și finalizează la 18:00 sau instituțiile de educație încep la 8:00 și termină 17:00”. 


„Problema ambuteiajelor trebuie abordată în mod complex, în sensul în care trebuie fluidizat traficul prin implementarea unui sistem de semafoare inteligente. Doi, pe anumite străzi cu intensitatea mare de circulație trebuie interzisă parcarea. O altă chestiune, trebuie construite parcări etajate. Trebuie evaluate anumite zone pentru eventual de a schimba direcția de circulație străzii, pentru că  în urma acesteia cred că orașul ar putea câștiga 15-30 minute din trafic. Și desigur educația șoferilor, pentru că șoferii nu cedează, sunt agresivi și grăbiți”.


„Vedem câteva momente de la care putem porni. Începem, de la  de la periferia orașului și venim spre centrul. La periferie trebuie construite patru parcări multietajate în așa mod ca oamenii care vin din afara capitalei să-și poată parca mașinile acolo. Doi.  Facem ca transportul public să fie accesibil și confortabil și pentru locuitorii capitalei dar și pentru cei care vin din suburbii.  Astfel încât cetățenii să-și dorească să lase mașinile proprii și să treacă la transportul public. Și trei. Construim centura de ocolire a orașului, în așa mod ca mașinile de mare tonaj să nu intre în oraș. Nu în ultimul rând, optez pentru un sistem nou de reglare a semafoarelor. Sunt câteva acțiuni primordiale care trebuie implementare pentru a fluidiza traficul”.


„La o primă etapă, alături de cei mai buni specialiști de la noi, dar și din România și Europa, vom realiza un studiu aprofundat de trafic, Vom formula foarte rapid un raport și soluții care vor aplicate. Vom implementa soluții inteligente de semaforizare și vom evalua întreaga infrastructură rutieră.  Soluțiile vor fi înserate într-un plan complex, într-o strategie. Tot aici vorbim despre regimul parcărilor, infrastructură rutieră, transport public, iarăși semaforizare. Vorbim despre centura orașului, lucrările de construcție ale căreia trebuie demarate  în colaborare cu Guvernul Republicii Moldova. Este cel puțin neserios din partea oricărui candidat să formuleze soluții, fără definirea profesionistă a problemei. Ca să înțelegem complexitatea problemei voi spune că vechiul plan urbanistic general  a fost gândit în momentul când numărul vehiculelor din Chișinău era de foarte multe ori mai mic decât cel de astăzi. Iată de ce soluțiile corecte pot fi identificate doar în urma unei evaluări cu adevărat profesioniste. Nu putem să impovizăm, a trecut timpul când Chișinăul trebuie supus la diferite experimente. Sunt modele, sunt practici care trebuie preluate și implementate”.


„În primul rând trebuie reglate semafoarele pentru că o mare parte a problemei cu ambuteiajele sunt  semafoarele. Reglajul semafoarele este prost. Aceasta este ceea ce putem face imediat. În plus, la intrările în oraș trebuie identificate terenuri unde vor fi construite parcări.  Trebuie verificate autobuzele și troleibuzele pentru a vedea în stare sunt și vedem câte unități mai sunt necesare. Astfel, adăugăm transport public pe rute. În plus, vom face ședință cu operatorii de maxi-taxi pentru a vedea problemele lor majore, iar după consultări, vom revizui rutele. Aceasta pentru ca oamenii să nu stea să aștepte. Facem o analiză a traficului rutier, vedem bugetul, facem calcul economic”.


„Soluții sunt multiple, dar implementare simultan pot rezolva problema. În primul rând,  este vorba de construcția din fiecare parte a orașului pe traseele principale a unor parcări mari, unde oamenii  care vin din afara capitalei vor putea să-și parcheze mașinile pe parcursul zilei. Iar în acele puncte trebuie să fie stații terminus de transport public care va asigura transportarea cetățenilor în toate sectoarele capitalei. În al doilea rând,  asigurarea transportului municipal pentru suburbii. Mulți oameni din suburbii muncesc în capitală, din cauză că nu există transport public suficient, cetățenii optează pentru automobilele proprii. În cazul în care vom asigura suburbiile cu transport public calitativ, care va circula conform unui grafic bine stabilit, vă asigur că numărul automobilelor o să scadă. O altă soluție,ar fi cea aplicată în Cluj Napoca, unde s-a optat după modelul american,  și s-au procurat autobuzele școlare. La Cluj Napoca au fost alocați bani pentru procurarea a mai multor unități de transport dedicat transportului pentru elevi  și aceasta a ajutat ca să scoată din centrul capitalei circa 500 de automobile. În orașul Chișinău cred că sunt necesare cred că 25 de astfel de autobuze școlare, care vor circula după un orar prestabilit. O altă problemă care trebuie soluționată sunt lipsa parcărilor. Exemplu este strada Alba Iulia, unde s-au construit foarte multe blocuri. Deci, numărul populației din sectorul Buiucani a crescu, drumuri de acces spre alte sectoare sunt doar prin centrul capitalei. Sunt două străzi importante – strada Ion Creangă și Vasile Lupu. Strada Ion Creangă este într-o stare deplorabilă și sunt ambuteiaje pe tot parcursul zilei. Strada Vasile Lupu este plină în orele de vârf.  Soluția pentru acestei situații este reabilitarea calitativă a străzii Ion Creangă ca să ofere o alternativă pentru strada Vasile Lupu, care este  într-o stare acceptabilă.  În plus,  este necesar ca în schița de proiect pentru fiecare construcție multietajată,  aprobată de Primărie, să fie prevăzute și spații pentru parcări”.


„Pentru ambuteiaje soluția de bază este centura de ocolire a orașului, pentru ca mașinile care circulă de la Cahul la Briceni să nu treacă prin centrul orașului Chișinău. Dezvoltarea transportului electric, redirecționarea maxi-taxiurilor pe străzile adiacente”.


„Este o problemă complexă care necesită parțial investiții. Noi vom aborda lucrurile în felul în care vom curăța drumurile de mașinile parcate ilegal, incorect. Sunt suficiente spații pe care pot fi amenajate parcări la prima etapă. După care vom lansa proiecte privind construcția parcărilor multietajate. Astfel, vom elibera străzile, dar aceasta este una din soluțiile parțiale. Al doilea moment, vom revedea rețeaua de transport public și o vom ajusta-o la necesitățile reale ale cetățenilor. Inclusiv vom revedea numărul și tipul unităților de transport, pentru că în locul a două-trei maxi-taxiuri poate să se deplaseze o unitate de transport cu o capacitate mai mare. Vom dedica o bandă transportului public. Ordonând acest lucru va fi mai simplu și celorlalți șoferi. Dar desigur este necesar ca să lărgim, iar în unele cazuri să extindem anumite străzi. În plus, străzile care ar urma să atragă parțial traficul din zona centrului ar urma să fie reparate. Aici ne referim la strada Albișoara, care urmează a fi extinsă și reparată și la o soluție pentru acel nod rutier din zona Calea Basarabiei, și la străzi precum strada Mesagerului, care urmează a fi prelungită și la Mircea cel Bătrân și la repararea străzii Meșterul Manole, pentru că e o stradă largă, dar cu un trafic nu atât de intens pentru că e deteriorată.  Este o problemă mare dacă ne uităm în perspectivă, orașul se extinde, numărul de transport este în creștere, De aceea trebuie să intervenim acum și să nu amânăm”.


„Ambuteiajele reprezintă o problemă pentru care există soluții complexe.  Și intervențiile pornesc de la consolidarea transportului public până la crearea de alternative în sensul de noi artere care să decongestioneze traficul în intersecțiile importante. Și cel mai la îndemână exemplu renovarea străzii Albișoara, prelungirea ei până după fabrica Zorile, ca să se facă conexiune cu Calea Ieșilor pe linie dreaptă. Astfel, încât cetățenii care circulă dinspre Botanica spre Calea Ieșilor sau spre Buiucani să nu fie nevoiți să treacă prin centru și mai ales prin rondul de la Universitatea Ion Creangă, unde blocajele sunt permanente. Soluții sunt foarte multe. De exemplu, dacă s-ar face piste pentru bicicliști, atunci 5 la sută dintre cetățeni și-ar lăsa mașinile acasă. Se știe că autoturismele au devenit mai multe. 350 mii în anul 2013 și 500 mii în 2019, din cauză că transportul urban nu a răspuns nevoilor. Este nevoie ca să găsim argumente pentru cetățeni, pentru ca măcar unii dintre ei să-și lase mașinile acasă. Dar este soluția care ne este oferită și de centura de ocolire a Chișinăului. Pe hârtie ea arată foarte frumos – 61 de kilometri , 200 de milioane de euro pentru ea. Un asemenea plan se află la Direcția transporturi  și trebuie de făcut încetul cu încetul, pentru ca mașinile care vin de la nord și merg spre exemplu spre Hâncești să nu meargă prin Chișinău”.


Amintesc, eu sunt candidatul/a inventat/ă de Moldova.org și vreau să lupt pentru funcția de primar al orașului Chișinău, iar sloganul meu este:

„Soluții mici pentru probleme mari!”

Urmărește-mi campania electorală, iar pe 20 octombrie ne vedem la vot!

Am absolvit facultatea de litere, dar lucrez în jurnalism din '98. O perioadă îndelungată am fost știristă profilată pe teme economice și sociale. Din 2014 lucrez la Moldova.org, unde am descoperit toată paleta de culori ale presei online. Îmi place să scriu materiale explicative și analitice. Politica editorială a redacției mi-a permis să-mi lărgesc viziunile asupra mai multor aspecte ale vieții.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.