(foto) Ştiai asta? Producătorul auto care a utilizat pentru prima dată janta din aluminiu

Aproape fiecare vehicul sport le are deja – roți cu jante din aluminiu. Cu toate acestea, doar foarte puțini oameni știu că, în urmă cu 95 de ani, producătorul francez de vehicule Ettore Bugatti le-a folosit pentru prima dată pe un model Type 35!

Independenți unul de celălalt, inventatorul Charles Martin Hall și chimistul Paul Heroult au fost primii care au dezvoltat un proces de electroliză pentru a produce aluminiul în anul 1886. Mai târziu, designerul de mașini de curse Harry A. Miller a avut ideea de a produce jante din aluminiu în 1920 şi deşi avea conceptul brevetat, nu a mai reuşit să o facă.

Doar fondatorul companiei Bugatti, Ettore Bugatti, a reușit la scurt timp după aceea să confecţioneze jante din aluminiu, spițe și tamburi de frână la turnătoria din Molsheim, folosind matrițe pe care el însuşi le-a proiectat. Inginerul și inventatorul ingenios a dezvoltat roata cu jantă din aluminiu în continuare și a înregistrat, de asemenea, câteva idei noi pentru roți printre cele peste 500 de brevete. În mai 1924 el a înregistrat un brevet pentru “Îmbunătățiri legate de jantele vehiculului cu discurile de răcire”, iar în 1933 un brevet pentru “Roata elastică cu jantă cu arcuri radiale și axiale în raport cu centrul roții”.

Vezi şi: (video) Ediţia limitată a modelului Bugatti de 30000 de euro s-a epuizat în doar trei săptămâni

În loc să folosească jante cu spiţe subțiri, începând cu anul 1924 Bugatti a început să facă uz de jante din aluminiu turnat, cu opt spiţe plate și late, parte exterioară detașabilă și un tambur de frână integrat pentru legendara mașină de curse Type 35. Designul simplu se aseamănă cu o sculptură – un exemplu primordial al aspirațiilor estetice ale lui Ettore Bugatti.

Cu toate acestea, rezultatul a fost dezamăgitor atunci când noile roți au fost folosite pentru prima dată la Marele Premiu de la Lyon la 3 august 1924: mai multe mașini de curse nu au reușit să ajungă la finiş din cauza unor probleme tehnice. Cu toate acestea, motivele nu au fost jantele, ci anvelopele furnizate. Vulcanizarea incorectă a făcut ca banda de rulare a mai multor anvelope să se separe.

Totuși, Bugatti şi-a păstrat încrederea în inovația sa. Pe lângă proiectare, el a avut și motive tehnice pentru a dezvolta aceste jante noi acum 95 de ani. Arcul roților este responsabil pentru aproximativ un sfert din tracțiunea aerodinamică a vehiculului. Cu cât este mai sofisticat designul roţii, în particular cel al jantei, cu atât fluxul de aer este mai bun și turbulențele sunt mai mici.

Aceste proprietăți sunt combinate cu disiparea de căldură îmbunătățită. În vehiculele sportive în care frânele sunt supuse unor sarcini mari, căldura generată de frâne trebuie să se disipeze rapid și într-o măsură suficientă. Suprafețele mai deschise înseamnă o răcire îmbunătățită și astfel o eficiență mai bună la frânare. Designul deschis cu spiţe plate ajută la direcționarea rapidă a aerului fierbinte generat de frâne fără a se acumula căldură.

Vezi şi: (video) Arată special! HRE Wheels a prezentat a doua generaţie de jante din titan imprimate 3D

Jantele Bugatti cu tambur de frână cu bordură striată generos oferă beneficii suplimentare. Inelul montat pe marginea exterioară a jantei, inițial cu 32 și mai târziu cu 24 de șuruburi, a împiedicat anvelopa să sară chiar și în timpul virajelor efectuate rapid – șoferii puteau să atingă viteze mai mari în curbe. Datorită montării centrale, roțile aveau şi avantajul de a fi schimbate rapid în cadrul unui pit stop dintr-o cursă din secolul trecut.

Aceste caracteristici au fost împerecheate cu o greutate redusă și, astfel, a rezultat în mase nesuspendate mai mici în comparație cu roțile cu jante din oțel. Cu cât sunt mai scăzute masele nesuspendate, cu atât este mai mic momentul de inerție și cu atât este mai bună manipularea. În consecință, automobilul Type 35 era mai ușor și mai precis de condus, frâna mai bine și suspensia îi era mai confortabilă decât a mașinilor de curse comparabile ale vremii.

În timpul acestor curse timpurii, care au durat adesea câteva ore sau chiar zile, piloţii au putut astfel să conducă mai mult timp, să atingă viteze mai mari și să fie mai concentrați la volan. Este un motiv clar pentru care piloţii Bugatti au dominat traseele de curse ale lumii între anii 1925 și 1930. Chiar și astăzi un Type 35 nu cere prea mult de la conducătorii săi.

În istoria sa, Bugatti a produs șapte tipuri diferite de jante din aluminiu în următorii câțiva ani. Pentru mașinile de curse Type 35, Type 39 și Type 51, compania franceză a produs trei versiuni diferite: o variantă de 20 de inci cu frâne mici, un design de 19 inci cu frâne mari și un model de tip “drop centre rims” de 19 inci cu frâne mari.

Jantele turnate cu opt spiţe late din aluminiu au devenit o semnătură caracteristică a companiei, pe lângă grila radiatorului în formă de potcoavă. Designul acestora a fost folosit și pentru prima mașină hiper sport a mărcii din epoca contemporană, pe Veyron, mai exact pe versiunea sa specială Veyron Fbg par Hermès.

Vezi şi: (video) Bugatti Chiron a pozat în premieră pentru Vossen Wheels cu un set de jante noi

Vezi şi: (foto) Cum arată în realitate un Porsche 911 Turbo S Exclusive Series cu jante de 3808 de euro bucata

Chiar dacă astăzi majoritatea mașinilor utilizează deja jante din aluminiu, dezvoltarea inovaţiei Bugatti continuă. Actualele mașini hiper sport Chiron și Divo folosesc jante foarte ușoare și rezistente, confecționate dintr-un aliaj de aluminiu special forjat. Acest lucru se datorează faptului că jantele și anvelopele sunt supuse unor sarcini extreme și forțe g la viteze de peste 400 km/h.

La fel ca acum aproape 95 de ani, masele nesuspendate sunt cruciale pentru manipularea acestor maşini super sport. În acest scop, ambele părți ale jantei și cavitățile lor sunt măcinate fin ca parte a unui proces unic de producere a jantelor cu greutate minimă pentru stabilitate și rigiditate maximă – în mod natural, în conformitate cu un design estetic. Jantele sunt ulterior acoperite cu pulbere și arse. În funcție de solicitările clienților, setul de jante poate fi vopsit în diferite culori.

De asemenea, acum, în loc de opt spiţe, inginerii folosesc acum la bază un design format din cinci spiţe duble sub forma literei Y, unul care transferă în mod ideal forțele la cele cinci șuruburi de prindere și garantează o stabilitate și siguranță suficientă. Jantele ușoare suportă, prin urmare, chiar și cele mai extreme presiuni și forțe.

La urma urmei, anvelopele se rotesc de cincizeci de ori pe secundă la viteză maximă. “Pașii” făcuţi de maşini sunt supuși aici forțelor care corespund aproximativ de 4.000 de ori mai mult decât accelerația datorată gravitației (g = 9.81 m / s2). Greutatea supapei crește astfel de la 18.3 grame la aproximativ 55 kilograme atunci când vehiculul circulă cu accelerație maximă.

Testul de mare viteză se efectuează pe standuri speciale pentru anvelope de curse și ale aeronavelor, precum și pe un stand al NASA, care a fost dezvoltat special pentru testarea anvelopelor Space Shuttle-urilor. Ca parte a acestor teste complexe, jantele și anvelopele sunt supuse unor forțe foarte mari și în mod repetat verificate cu raze X și proceduri MRT.

Cu ochii în viitor, Bugatti continuă să cerceteze, să dezvolte noi materiale și design-uri sofisticate pentru a produce jante și astfel să facă întregul vehicul mai ușor, mai agil și mai aerodinamic, la fel ca acum aproximativ 95 de ani, când Ettore Bugatti a creat iconica jantă cu opt spiţe late.

Vezi şi: Los Angeles 2018: Mercedes-Maybach-ul cu jante de 10000 de euro – Reportaj Video Exclusiv AutoBlog.MD

Cmentariile sunt închise

http://sisfora.pekalongankab.go.id/assets/laporan/ https://jdih.sumbawakab.go.id/ https://perpus.pn-wates.go.id/ https://siat.unpad.ac.id/eoffice2020/uploads/