Transportatorii auto cer majorarea tarifelor. Explicăm de ce și cu cât

PE SCURT

Peste 250 unități de transport au fost aduse astăzi în centrul capitalei, iar alte aproximativ 250 unități staționează în sate și centre raionale în cadrul unui protest organizat de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto.  Astfel, au fost suspendate 586 curse (293 tur și 293 retur) ale 124 rute regulate. Transportatorii au o singură revendicare – ajustarea de către Ministerul Economiei a tarifelor pentru serviciile regulate de transport rutier de persoane în trafic raional și interraional.

48 bani/km »»»»»»» 92 bani/km

Mai exact, ei cer ca tariful actual de 48 de bani per km să fie majorat până la 92 de bani. Potrivit manifestanților, ultima modificare a tarifelor a avut loc acum șase ani și din această cauză suportă pierderi. Experții economici declară că solicitarea transportatorilor este justificată, dar susțin că scumpirea tarifelor ar trebui efectuată, totuși, pe etape, pentru a nu afecta cetățenii.  Pe de altă parte, Ministerul Economiei și Infrastructurii a declarat tranșant că Guvernul este împotriva majorării tarifelor la transport, precizând că despre ajustarea tarifelor se va putea vorbi doar după ce pasagerilor li se vor asigura condiții civilizate de călătorie.

PE  LUNG

Oleg Alexa, președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, ne-a explicat că o hotărâre de Guvern aprobată acum zece ani prevedea ajustarea tarifelor în acest domeniu o dată în an. Hotărârea însă nu a fost respectată. Ultima decizie de ajustare a tarifelor a avut loc acum șase ani, în luna noiembrie 2013, și a fost obținută prin instanța de judecată. Aceasta după ce transportatorii au obligat fostul minister al Transporturilor să modifice tarifele. Atunci tariful a fost majorat de la 38 bani până la 48 de bani per km. Astfel, timp de șase ani tariful pentru serviciile regulate de transport rutier de persoane a fost de 48 de bani per kilometru. Potrivit lui, din această cauză operatorii de transport suportă pierderi considerabile.

„Suntem practic toți falimentari și avem un deficit de cadre în ramură de 3000 de angajați”.

Totodată, el a subliniat că tariful solicitat în cadrul protestului de 92 bani per kilometru a fost calculat în baza metodologiei aprobate de Guvern. „Sunt calcule economice luate din formula aprobată de Guvern”.

Potrivit lui Alexa, în cadrul discuțiilor anterioare cu reprezentanții Ministerului Economiei, transportatorii au prezent o listă de 17 propuneri care ar putea ca face ca tariful să nu crească atât de mult.  „Acestea țin de unitățile de transport reutilate, transportarea pasagerilor în picioare pe o distanță de până la 50 km, ține de combaterea transportului ilicit de pasageri, posibilitatea importului unităților de transport până la o anumită vârstă, controalele abuzive ale fiscului”, a spus el.

Potrivit lui Alexa, în cazul în care autoritățile vor lua în considerație cele 17 propuneri, transportatorii sunt dispuși să accepte un tarif mai mic decât cel solicitat în cadrul protestului. „În caz contrar, vom menține solicitarea noastră de 92 de bani per kilometru”, a precizat Oleg Alexa.

Veaceslav Ioniță, expert economic, ne-a declarat că solicitările de ajustare a tarifelor sunt argumentate, precizând că transportatorii au costuri cu cel puțin 50 la sută mai mari decât aveau acum șase ani. Aceasta pentru că componentele de bază ale tarifelor – salariu angajaților, costul pieselor de schimb și al combustibilului au crescut.

„Guvernarea actuală a nimerit într-o situație proastă pentru că tarifele au fost menținute în mod artificial, în acești ani prețurile la combustibil au crescut, salariul în această perioadă a crescut cu 70 la sută. Deci, toate costurile transportatorilor s-au majorat, iar tariful nu a fost modificat”.

Potrivit lui, autoritățile impun transportatorilor cerințe din ce în ce mai stricte, ceea ce înseamnă că  transportatorii nu mai pot merge cu o mașină de 3000 de euro, ci trebuie să cumperi mașini bune,  iar aceasta înseamnă costuri suplimentare.

Cât privește tariful solicitat de 92 de bani per kilometru, expertul susține că este evident că transportatorii „au cerut un tarif exagerat, în speranța că la negocieri vor obține măcar ceva”.  Veaceaslav Ioniță opinează că ar trebui să se meargă pe o majorare treptată a tarifelor, De exemplu, în două, trei etape. În context,  el  a remarcat totuși că  actuala guvernare are temei ca să fie supărată pe transportatori. Aceasta  pentru că nu au recurs la astfel de acțiuni  în trecut, pe parcursul celor șase ani de zile cât au fost menținute tarifele. Potrivit lui, în mod normal ,transportatorii ar fi trebuit să solicite această scumpire în 2015-2016 atunci când a explodat cursul valutar și a avut deprecierea valutei.

Totodată, Ioniță a atenționat că în Moldova tarifele sunt politizate. „Acestea sunt aprobate de autorități, și nu este o reglementare independentă. Din această cauză transportatorii sunt vulnerabili și afectați de factorii politici”, a menționat Ioniță.

Pe de altă parte, Ministerul Economiei și Infrastructurii a declarat că Guvernul dezaprobă decizia transportatorilor de a suspenda 600 de curse, blocând astfel circulația cetățenilor, motivând greva în baza refuzului Ministerului Economiei și Infrastructurii de a majora tarifele la serviciile rutiere naționale.

„Pasagerilor trebuie să li se asigure condiții civilizate de călătorie, microbuze și autobuze destinate exclusiv transportului de pasageri. Doar după îndeplinirea acestor condiționalități, putem vorbi despre solicitarea transportatorilor de ajustare a tarifelor”, a precizat instituția.

Ministerul a precizat că transportatorii își doresc majorarea imediată a tarifului de la 48 de bănuți până la 92 de bănuți per km, fără ca să ia în calcul impactul negativ asupra cetățenilor.

Potrivit MEI, la moment se lucrează asupra unui proiect de lege de modificare a Codului Transporturilor Rutiere, care a fost prezentat Consiliului consultativ pe domeniul transporturilor rutiere, din care fac parte toate Asociațiile patronale de profil. Transportatorilor au fost solicitați să vină cu „propuneri consolidate” de modificare a codului dat, care să soluționeze problema fluxului de călători și optimizarea programului de transport rutier. „Proiectul va fi supus consultărilor publice, astfel permițând tuturor să se expună asupra calității și modalității de deservire a serviciilor rutiere din țara noastră”, a mai declarat MEI..

Am absolvit facultatea de litere, dar lucrez în jurnalism din '98. O perioadă îndelungată am fost știristă profilată pe teme economice și sociale. Din 2014 lucrez la Moldova.org, unde am descoperit toată paleta de culori ale presei online. Îmi place să scriu materiale explicative și analitice. Politica editorială a redacției mi-a permis să-mi lărgesc viziunile asupra mai multor aspecte ale vieții.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.