‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
marți, 23 aprilie, 2024
17.7 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleIgor Danii: Suntem deschiși să investim în tinerii care doresc să facă performanță în...

Igor Danii: Suntem deschiși să investim în tinerii care doresc să facă performanță în domeniul agricol

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Compania ElitAgrotehnologie are, la moment, 27 de angajați cu vârsta medie de 37 de ani. Acest fapt ne permite să credem că, este una dintre companiile unde tinerii specialiști își pot găsi un loc sigur și stabil de muncă.

Dacă vorbim de domeniul agricol, acesta este unul specific în care, tradițional, sunt implicate persoane de vârsta a doua și a treia. Niciodată nu credeam că tinerii o să fie implicați în agricultură atât de profund și anume ca și specialiști care oferă consultanță, susține Igor Danii, directorul companiei.

„Majoritatea producătorilor sunt deja în vârstă și respectiv, le vine foarte greu să accepte ca un tânăr să vină cu anumite recomandări, sau altfel spus „să-i învețe să facă agricultură”. Dar agricultura, la fel ca și alte domenii, este în continuă schimbare și noutăți apar în fiecare an. Consider că, anume interacțiunea cu producătorii reprezintă primul obstacol pentru tineri de a se angaja în domeniul agricol. Compania ElitAgrotehnologie a făcut revoluție în acest sens, deoarece toți angajații sunt tineri cu vârsta de până la 35 de ani. Inițial, și angajații noștri s-au confruntat cu problema interacțiunii cu producătorii, după o anumită perioadă însă fermierii au înțeles că tinerii sunt experimentați, au cunoștințe în domeniu și recomandările oferite sunt bine argumentate. Dar cel mai important – aceștia obțin rezultatele scontate. Respectiv, viziunea și părerile producătorilor s-au schimbat. Aceasta ne-a permis ca într-o perioadă scurtă de timp să fim apreciați corespunzător, mai mult ca atât în anul curent, compania noastră se va regăsi în top 5 furnizori de inputuri pentru agricultură. Acest rezultat este datorită echipei, oamenilor care lucrează zi de zi, profesionalismului de care dau dovadă”.

Unde și cum identificați angajații dvs.?

„Cel mai des colaborăm cu Universitatea Agrară de Stat din Moldova. Astfel că, în penultimul an de studii oferim posibilitatea tinerilor de a-și petrece practica de producție în cadrul companiei noastre. De obicei, 3-4 studenți vin la pactică, iar 2 rămân și își continuă activitatea la noi în întreprindere. Urmează o perioadă de minim un an, în care tinerii se adaptează, ei învață realitățile cu care se vor confrunta în piață. Deoarece tot ceea ce studiază pe băncile universității diferă mult de ceea ce se întâmplă în activitatea de zi cu zi. Pe parcursul acestei perioade, investim foarte mult în tineri și anume aceștia urmează seminare la care sunt instruiți  în etica profesională, marketing, vânzări, concomitent asistă la seminare de specialitate cu reprezentanții companiilor partenere, care explică fiecare produs și modul lui de aplicare. Odată la trei luni, evaluăm fiecare angajat pentru a determina care sunt problemele cu care se confruntă, care sunt domeniile unde compania trebuie să intervină pentru ca să contribuim la dezvoltarea angajatului. Totodată, pentru a încadra mai ușor tinerii în procesul tehnologic sunt organizate ședințe săptămânale în cadrul cărora discutăm subiecte ce țin de protecția plantelor. Tânărul angajat beneficiază de un pachet social complet. Respectiv, dacă vorbim de un tânăr angajat toate aceste cheltuieli sunt suportate de companie. O altă variantă mai viabilă nu avem la moment. Ași îndemna companiile să-și crească propriii specialiștii, deoarece atunci când este educat în spiritul companiei, valorile cultivate sunt promovate atât către producătorii cu care interacționează, cât și în cadrul echipei”.

Care este cheia succesului companiei dvs.?

„Cred că, succesul companiei este atunci când angajații, diferiți ca personalitate, gândesc la fel și promovează o idee comună. Astfel, eu sunt sigur că tânărul angajat, mergând la producător, o să discută cu el la fel ca și cel mai bun vânzător al companiei”.

Care sunt competențele de care trebuie să dispună un tânăr pentru a fi angajat?

„Cel mai mult contează să dispună de cunoștințe de bază pe care le obține studiind la universitate. Să cunoască cum se combat organismele nocive în culturi. O altă calitate este ca tânărul să fie comunicabil, prietenos. Dar cel mai important, acesta trebuie să realizeze totul cu multă răbdare și dăruire. Compania nu este a mea personală, ea este a noastră, pentru că noi primim un salariu”.

Care este prima întrebare pe care v-o adresează un tânăr atunci când vine să se angajeze?

„În mare parte, sunt interesați de salariu, dar mă bucur mult să constat că tot mai mulți tineri sunt interesați de a fi remunerați oficial și de a beneficia de întreg pachetul social”.

Aveți experiența tinerilor angajați care în timp s-au dovedit a fi foarte buni angajați?

„Da, desigur. Avem experiența tinerilor care vin inițial destul de timizi și speriați, dar pe parcurs demonstrează capacități excepționale de adaptare, mai mult ca atât au și rezultate remarcabile. Fiecare angajat trebuie să realizeze că salariul pe care îl primește depinde de factori pe care îi poate controla. Trebuie să aibă dorința de a munci. Dacă o să depună efort și străduință o să poată avea un salariu cu mult mai mare decât îl poate avea peste hotare. Dar cel mai important, în timp, un specialist bun va avea parte și de satisfacția profesională: eu sunt important, părerea mea contează, astfel spus sunt util societății, iar aceasta nu vor putea să obțină muncind peste hotare”.

La moment, compania are nevoie de specialiști?

„Cred că, a venit timpul când principalul factor limitativ în dezvoltarea companiilor este lipsa specialiștilor. Companiile ar putea înregistra creșteri mult mai calitative și mai rapide dacă ar avea specialiști. Suntem gata să ne implicăm, astfel ca absolvenții universității să dispună de cunoștințe actuale cu realitățile din cadrul companiilor angajatoare. Suntem deschiși să investim în tinerii care doresc să profeseze o specialitate în acest domeniu, să ne împărtășim cu experiența pe care o avem, astfel ca tinerii mai ușor și mai repede să ajungă la rezultate remarcabile”.

Cum motivăm tinerii să aleagă o specialitate în domeniul agricol?

„Analizând situația de pe piață, pot spune că în ultima perioada observăm o îmbunătățire, deoarece reușitele pe care le au angajații noștri molipsesc și alți tineri să aleagă o astfel de specialitate. Cel mai bun exemplu este propriul exemplu”.

Ce părere aveți despre agricultura din Moldova?

„Cred că este unica ramură de perspectivă din țara noastră. Mă bucur că în ultimul timp, datorită companiilor distribuitoare, se înregistrează o creștere, o rentabilitate mai înaltă la hectar”.

Mesajul dvs. pentru tinerii care sunt în căutarea unui job.

„Agricultura este un domeniu de perspectivă, iată de ce tinerilor nu trebuie să le fie frică. La moment, agricultura nu se mai face în galoși, cu sapa în mână. Un agronom bun, desigur că trebuie să fie în câmp, dar totodată trebuie să știe să se adapteze, să aplice tehnologii moderne și inovative. Astfel, tinerii au posibilitatea de a câștiga bine, poate mult mai bine decât în Europa, aici, acasă”!

Acest material este realizat de Agrobiznes în cadrul campaniei AgriCOOL – Agricultura este cool!, desfășurată cu suportul Proiectului USAID Agricultura Performantă în Moldova. Prin intermediul acestor interviuri ne propunem să aducem în atenția opiniei publice problema studiilor și a angajării tinerilor în cadrul companiilor agricole din Moldova. Opiniile autorilor exprimate în această publicaţie nu reflectă în mod obligatoriu viziunile Agenţiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) sau Guvernului SUA.

‹ adv ›

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›