(live/update) Veaceslav Apostol, ex-administratorul Î.S. „Gări și Stații Auto”, este audiat de Comisia de anchetă

(update 16:55) În acest moment, este audiat Veaceslav Apostol, ex-administratorul Î.S. „Gări și Stații Auto”.

(update 16:55) Veaceslav Apostol, ex-administratorul Î.S. „Gări și Stații Auto”, a fost ultimul audiat de Comisia de anchetă. Acesta afirmă că nu a participat direct la negocieri privind acordul de parteneriat public-privat. Mai mult, el nu poate oferi nicio informație privitor la investițiile efectuate până acum de către SRL „Gările Auto Moderne”, argumentând că le va prezenta comisiei de monitorizare.

(update 16:40) Veronica Melihov, consultantă principală la Direcția transport de la Ministerul Economiei și Infrastructurii, admite că legislația Republicii Moldova este imperfectă și permite multe interpretări, însă procesul de privatizare s-a efectuat conform legislației în vigoare.

(update 16:05) Șefa Direcţiei parteneriat public-privat în cadrul Agenţiei Proprietăţii Publice, Maria Șendilă, care a fost de asemenea și președinta comisiei de monitorizare a concesiunii, a declarat că de la semnarea contractului de parteneriat public-privat și până acum nu a fost convocată o ședință a comisiei de monitorizare și nu poate prezenta nicio informație privind respectarea condițiilor contractuale, sau despre investițiile realizate de partanerul privat în dezvoltarea Î.S. „Gări și Stații Auto”.

Totodată, funcționara admite că în cazul în care nu a fost prezentată garanția de bună funcționare, contractul de parteneriat public-privat ar putea fi reziliat.

Contractul de parteneriat public-privat privind modernizarea gărilor și stațiilor auto a fost realizat în strictă conformitate cu legislația în vigoare, susține Maria Șendilă.

(update 15:35) Fostul secretar de stat de la Ministerul Economiei și Infrastructurii Andrei Ciornâi. El este de părere că statul niciodată nu a fost un bun administrator al unor asemenea întreprinderi și este convins că decizia de a expune la privatizare a Î.S. „Gări și Stații Auto” a fost una corectă. Din declarațiile lui Ciornîi, în condițiile contractuale, compania beneficiară a întreprinderii, se obliga să facă investiții majore în primii trei ani după încheierea contractului de privatizare. În același contract, s-a stipulat asigurarea gărilor auto cu rampe de acces pentru persoanele cu dizabilități și eliminarea distribuirii biletelor în afara caselor de bilete.

Fostul secretar de stat, care a activat de asemenea și în calitate de membru al comisiei de selectare a partenerului privat în vederea privatizării întreprinderii, susține că în ultimii ani Î.S. „Gări și Stații Auto” se confrunta cu corupție, starea dezastruoasă a gărilor și profit din ce în ce mai scăzut.

(update 14:35) Fostul director al Agenției Proprietății Publice, Vladimir Baldovici, a răspuns la întrebările Comisiei de anchetă. Potrivit lui, la fiecare discuție (în privința privatizării), s-a insistat pe faptul ca gările și stațiile auto să rămână o entitate integră.

Despre taxa de participare de 200.000 de lei la concursul de selectare a ofertelor, fostul șef al APP afirmă că a fost gândită ca un filtru pentru companiile participante la privatizări, în contextul în care compania aleasă urma să investească aproximativ 200 de milioane de lei într-o perioadă de trei ani. Există un document elaborat de compania Exfactor Grup la sfârșitul anului 2018, în care investițiile ce urmau a fi făcute în cadrul parteneriatului public-privat au fost foarte bine structurate pe perioade, pentru fiecare stație în parte, a notat Baldovici.

(update 14:22) Octavian Calmîc, fostul Ministru al Economiei și Infrastructurii, a fost audiat de Comisia de anchetă în cazul privatizării Î.S. „Gări și Stații Auto”. El a afirmat că contractul de privatizare a fost încheiat după expirarea mandatului său, prin urmare, nu a avut acces la condițiile contractuale. Mai mult, fostul ministru a declarat că nu a participat la nicio ședință la care s-a discutat despre privatizarea companiei.

(update 14:04) Sergiu Bucătaru, fost secretar de stat în domeniul transporturilor la Ministerul Economiei și Infrastructurii, a răspuns la întrebările Comisiei de anchetă. Bucătaru a declarat că nu a participat la semnarea contractului de concesiune a companiei. „Nu am participat, nu am vazut documentul”, a declarat Bucătaru.

(14:00) Astăzi, 11 septembrie, au loc audierile Comisiei de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice (2013-2019) în cazul privatizării Î.S. „Gări și Stații Auto”. Audierile se petrec în biroul 114 din sediul Parlamentului.

La audieri sunt așteptați ex-secretarii de stat de la Ministerul Economiei și Infrastucurii - Vitalie Iurcu, Andrei Ciornâi și Sergiu Bucătaru, Administratorul Î.S. Gări și Stații Auto - Sergiu Popovici, ex-ministru al MEI - Octavian Calmâc, fostul director al Agenției Proprietății Publice - Vladimir Baldovici, președinta comisiei de monitorizare - Maria Șendilă, ex-administratorul Î.S. „Gări și Stații Auto”, Veaceslav Apostol, directorul FPC ExFactor - Vladimir Tonu și fostul prim-ministru Pavel Filip, a anunțat peședintele Comisiei de anchetă Igor Munteanu.

UNIMEDIA amintește că la data de 2 iulie, comisia parlamentară de anchetă a privatizărilor a ales patru contracte care vor fi examinate în mod prioritar: Concesionarea aeroportului Chișinău, Privatizarea Air-Moldova, Privatizarea Tutun CTC, Contractul de modernizare a „ÎS Gările și Stațiile Auto".

În 2018 SRL „Gările Auto Moderne” a fost selectată în calitate de partener privat și a semnat contractul de parteneriat public-privat „Modernizarea și eficientizarea activității filialelor Î.S. „Gările și Stațiile Auto”. Durata parteneriatului public-privat este de 25 ani.

Compania „Gările Auto Moderne” SRL a fost fondată la 12 noiembrie 2018, în ultima zi când trebuia depusă oferta la Agenția Proprietăți Publice, iar fondatori sunt compania Exfactor-Grup S.R.L. și Muco Lluka, în timp ce administratorul acesteia este Mrug Vitalie, deși inițial directorul acesteia a fost Veaceaslav Apostol.


Pub