Gaburici și Eșanu, audiați de Comisia de anchetă în cazul privatizării companiei Air Moldova

Anticoruptie.md
11/09/2019
Foto: captură privesc.eu

Ex-premierul, Chiril Gaburici, fost ministru al Economiei și Infrastructurii, și fostul secretar de stat al Ministerului Justiției, Nicolae Eșanu, au fost audiați, miercuri, la Parlament de Comisia de anchetă care investighează circumstanțele privatizării întreprinderii de stat Air Moldova.

În fața membrilor Comisiei de anchetă, Chiril Gaburici a declarat că problemele financiare de la Air Moldova au fost generate de mai mulți factori, precum ar fi economia de piață, lipsa experienței, dar și condițiile în relații cu alte piețe. „Odată ce Moldova a devenit mai deschisă, a apărut concurență, jucători noi, iar compania nu s-a descurcat”, a menționat ministrul.

Gaburici a punctat că responsabilitatea de a redresa situația la Air Moldova era la Agenția Proprietății Publice. „Ce ține de privatizare, poziția mea e simplă, acele companii care sunt jucători mult mai buni pe piață, să li se deschidă ușile. La noi nu au stat investitori la coadă să privatizeze Air Moldova”.

Întrebat dacă în acest proces de privatizare au fost apărate interesele statului, Gaburici a declarat că nu a văzut contractul. „Eu înțeleg că lucrurile nu merg acum bine, dar scopul a fost să aducem un jucător din domeniu ca să poată investi în companie”, a subliniat fostul premier. Gaburici a precizat că nu a susținut ideea acordării unui ajutor de stat pentru compania Air Moldova, înainte de privatizare.

La rândul său, fostul secretar de stat al Ministerului Justiției, Nicolae Eșanu, a declarat că în procesul de privatizare au fost respectate prevederile legale. El a precizat, însă, că nu era foarte clar care erau obligațiile pe care și le asuma ofertantul. Fiind membru al Comisiei de privatizare, Eșanu menționează că, deși compania care a achiziționat Air Moldva era creată cu doar o lună în urmă, acest lucru nu era ilegal.

Fostul prim-ministru Pavel Filip, invitat și el pentru audieri, nu s-a prezentat, miercuri, în fața deputaților.

Amintim că, Agenția Proprietății Publice a anunțat, la 2 octombrie 2018, despre privatizarea Întreprinderii de Stat Air Moldova. Cea mai mare întreprindere de stat din Moldova, după volumul vânzărilor, a fost privatizată contra unui preț de 50 de milioane de lei, de Compania Civil Aviation Group SRL. Agentul economic și-a asumat și datoriile companiei Air Moldova, de peste 1,2 miliarde de lei. Compania Civil Aviation Group SRL a fost deschisă, la 23 august 2018, de un grup de investitori. 49% aparțin firmei române de aviație privată Blue Air. Compania Blue Air are doi asociați – Andrei Ianovici și Serghei Melnik, cetățeni ai Republicii Moldova – care dețin câte 25.5% din acțiuni. La 30 august, cei doi și compania Air Global Group Lip au mai deschis o companie – Air Jet Company.

Ulterior privatizării Air Moldova, experții Centrului Analitic Independent „Expert Grup” au subliniat că compania aeriană ar fi fost gestionată ineficient în mod intenționat, cu scopul de a o aduce în prag de faliment pentru a fi privatizată la preț redus.  

Anticoruptie.md
11/09/2019




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii