(video/update) Igor Munteanu despre vânzarea Î.S. „Air Moldova”: „Autoritățile s-au grăbit”

Președintele Comisiei de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice (2013-2019), Igor Munteanu, a ieșit la tribuna Parlamentului pentru a face declarații de presă după audierile foștilor membri ai Guvernului în cazul privatizării Î.S. „Air Moldova”.

(update) Igor Munteanu declară că autoritățile s-au grăbit, evitând mai mulți pași esențiali pentru procesul de privatizare a Întreprinderii de Stat „Air Moldova”.

Foto: UNIMEDIA

Deputatul susține că statul a fost prejudiciat direct și substanțial de căre Agenția Proprietății Publice, iar instituțiile abilitate să monitorizeze procesul de privatizare a Întreprinderii de Stat Air Moldova nu și-au respectat atribuțiile.

Potrivit Președintelui Comisiei de anchetă, în acest moment există un audit asupra îndeplinirii obligațiilor stipulate în contractul de privatizare a companiei Air Moldova. Conform acestui contract, compania care a cumpărat aceast propietate din partea statului, are obligația ca timp de trei ani de zile să se afle sub monitorizare, respectiv, în această perioadă, cumpărătorul nu are dreptul să gajeze și nici să înstrăineze bunul fără acordul vânzătorului, în acest caz, a statului Republica Moldova.

Deputatul Igor Munteanu menționează faptul că în perioada 2015-2018, compania Air Moldova a fost administrată de un director general interimar ales fără un concurs de angajare, fără ca acesta să aibă obiective de performanță pe care să le întrunească.

Mai mult, din anul 2014 compania nu a beneficiat de niciun un raport de audit, cu toate că aceste servicii au fost contractate și achitate. Potrivit legislației în vigoare, legea nr. 146, art. 13 cu privire la întreprinderile de stat, auditul situațiilor financiare ale întreprinderilor de stat sunt obligatorii, prin urmare, compania aeriană nu a fost pregătită pentru vânzare.

Evaluarea companiei aeriene a fost efectuată cu largi derogări de la cadrul legal al Republicii Moldova, susține președintele Comisiei de anchetă, iar calitatea acestei evaluări a afectat prețul de vânzare a acestei companii, potrivit oficialului.

Igor Munteanu a enumerat un șir de încălcări în procesul de privatizare, printre lipsa informațiilor elementare despre perspectivele și avantajele companiei din caietul de sarcini, acesta fiind prezentat într-un singur exemplar și unei singure companii în limba română, ceea ce ar însemna, potrivit oficialului, că acest caiet de sarcini nu a fost deschis pentru o comunitate mai largă de investitori potențiali.

O altă problemă identificată în procesul de privatizare de către Comisia de anchetă este și perioada extrem de scurtă pentru colectarea ofertelor pentru concursul comercial pentru privaizarea Air Moldova, care a constituit 39 de zile calendaristice, pe când evaluatorii profesioniști recomandau o perioadă de nouă luni de zile pentru expunerea la privatizare.

Președintele Comisiei de anchetă declară că autoritățile s-au grăbit, evitând mai mulți pași esențiali pentru procesul de privatizare a unei companii de importanță majoră pentru economia națională, cum ar consultările publice în mai multe etape, au scurtat excesiv timpul de expunere a ofertei de privatizare și au promovat insuficient această ofertă.

„Evident, în aceste condiții putem spune că cumpărătorul a fost cunoscut din timp și asta deja presupune din start anumite ilegalități. Unica ofertă prezentată de către autoritățile naționale a fost o companie proaspăt formată, cu un capital de 500 de mii de lei, care își asuma achitarea datoriilor de 1,3 miliarde de lei ale Air Moldova. Deși vânzătorul nici nu le-a solicitat, deși era obligat de legislația în vigoare să o facă. Guvernul condus de domnul Filip a conștientizat și a admis riscul de neonorare a obligațiilor contractuale de către cumpărător” afirmă Igor Munteanu.

Totodată, președintele Comisiei de anchetă face trimitere la cele mai recente informații contabile prezentate Agenției Servicii Publice, care relevă faptul că la aproape un an de la privatizarea Air Moldova, situația nu s-a schimbat fundamental, suma datoriilor nu a suferit schimbări substanțiale, iar noii proprietari nu au atras niciun leu din surse proprii sau finanțări pe termen lung.

Din 18 persoane invitate la audițiile publice organizate de Comisia de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice, nu s-au prezentat doar patru - Reprezentantul Blue Air, administratorul Civil Aviation Group Dzintars Pomers, fostul Ministru al Economiei Chiril Gaburici și fostul Premier Pavel Filip.

UNIMEDIA amintește că la data de 2 iulie curent, comisia parlamentară de anchetă a privatizărilor a ales patru contracte care vor fi examinate în mod prioritar: Concesionarea aeroportului Chișinău, Privatizarea Air-Moldova, Privatizarea Tutun CTC, Contractul de modernizare a „ÎS Gările și Stațiile Auto".


Pub