/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 787: Atac la Odesa, prognoză sumbră și acord NATO privind sistemele antiaeriene pentru Ucraina

/VIDEO/ Experiment TV8: Filmați cu camera ascunsă, mai mulți șoferi de microbuze spun că nu este nevoie de bilete

missing
29 august 2019, ora 22:24

Un experiment, filmat de echipa TV8, scoate la suprafață un șir de nereguli ce au loc la gările auto. În cazul nostru, este vorba de gara auto de Sud. Cu o camera ascunsă ne-am dat drept pasageri și am surprins cum șoferii ne spun că nu trebuie să cumpărăm bilete, iar într-un alt caz, banii pentru călătorie au mers direct în buzunarul conducătorului auto. Când sunt întrebați despre asta, șoferii dau vina pe casele de vânzare a biletelor, care ar lucra lent.

FELICIA CREȚU, REPORTERĂ TV8: „Suntem la Gara de Sud, iar de aici vom încerca să ajungem la Hîncești, dar fără a cumpăra un bilet de la casa de peron, iar totul vom filma cu camera ascunsă”.

„ –Trebuie bilete? – Da nu mai trebuie bilete, nimic. – Da nu va controla cineva biletele? –V-am spus că bilet nu trebuie, doriți să mergeți? Urcați. 1:20-1.28 – Domn’ șofer, dar nu mai sunt locuri înăuntru – Și eu ce să fac? – Înseamnă că nu ne luați? – Urcați în picioare”.

Nu am vrut să călătorim în picioare, așa că am coborât. Totuși, microbuzul a plecat spre Hîncești plin ochi cu pasageri. Ne-am îndreptat spre un alt șofer, care operează tot pe această rută. Și el s-a arătat sigur că nu avem nevoie de bilete.

„Domn șofer, trebuie bilete? – Nu, urcați. – La ce oră plecați? – El e la și jumătate, dar ne încărcăm și ne ducem” mai devreme”. Așa că banii pentru călătorie au ajuns în buzunarul șoferului.

FELICIA CREȚU, REPORTERĂ TV8: „Pentru că a fost doar un experiment, am coborât mai devreme. Șoferul totuși mi-a dat un bilet, dar nu are niciun număr indicat în dreptul locului pe care ar fi trebuit să-l ocup, scrie doar „P” aici”.

Am încercat să obținem o explicație de la cei de la casa de bilete, însă ni s-a închis ușa în nas.

„ –Spuneți-ne vă rog, de ce în locul la numărul locului scrie „P”, ce înseamnă asta? Explicați-ne, vă rog. – Eu acum am de lucru, pleacă rutele. – Stați un pic, închideți ușa oamenilor?”.

ADMINISTRATORUL GĂRII AUTO SUD: „Este o limită, până la 50 de km – nu se dă pe locuri. După 50 de kilometri, se dă pe locuri. – Dar de ce așa s-a făcut? – Așa au făcut sistemul”.

Bărbatul, care s-a prezentat cu jumătate de gură că este administratorul gării auto, a negat că microbuzele iau pasageri în picioare.

„La autocar poate să se dea mai multe, pot să dea și în picioare, până la 50 de kilometri. – Până la 50 de kilometri se poate și în picioare? – La autocar, la microbuz – nu. – Dar știți că se întâmplă și la microbuz? – Nu știu, n-am aflat, n-am întâlnit așa ceva”.

Administratorii rutelor dau vina pe casele de bilete, care ar lucra prea lent și nu reușesc să vândă bilete la timp.

ADMINISTRATOR DE RUTĂ: „-Șoferii iau pasageri fără bilet sau nu? – Și eu aș lua. – De ce? – Pentru că nu lucrează casele la timp, lucrează când una, când alta. Și lumea mai degrabă se duce în drum decât să stea aici. – Și șoferii ca să-și facă banii…- Da!”.

Iar șoferii au o altă explicație: le este milă de pasageri, care se grăbesc că ajungă mai repede acasă.

ȘOFER MICROBUZ DE RUTĂ: „- Când luați oamenii în picioare… – Ne pune amendă. – Dar oricum îi luați? – Dar ce să facem, lucrăm pe rutele din suburbii. Vrei nu vrei, trebuie să luăm. – Dar legea ce spune? – Legea zice că nu trebuie să luăm, dar lumea trebuie să se ducă acasă, să vină la lucru”.

PASAGERĂ: „Omul vrea să plece acasă indiferent, așa, unul peste altul, dar să ajungă și mai sunt situații când iese la drum, șoferul îi spune, că omul vrea să ajungă”.

ȘOFER MICROBUZ DE RUTĂ: „-Din pasagerii care merg în picioare, cam câți bani faceți? – Îmi fac de motorină numai. Pentru buzunarul meu nu fac nimic”.

Tot discutând cu oamenii, am dat și peste pasageri, și șoferi de microbuze, care spun că biletul este sfânt!

PASAGERĂ: „-De obicei cumpărați bilete? – Da. Tot timpul de la casă. – De ce?- Pentru că noi ne ducem la Cahul și nu ne permite fără bilete de la casă. Distanța e lungă”.

GRIGORE, ȘOFER MICROBUZ DE RUTĂ: „Fiecare șofer are bilete eliberate de stat, pe care noi le eliberăm la călători în mână și se scrie în borderou fiecare om care s-a urcat în mașină. Câte controale sunt asupra șoferilor, deja nu mai poți… – Spuneți-ne și nouă. Cine verifică? – Agenția Națională de Transport Auto, acum în luna august când este un pic de lume, și poliția și toată lumea verifică. În gară, tot, fiecare om este verificat”.

Am încercat să obținem o reacție de la conducerea întreprinderii „Gările Auto”, concesionată recent, dar Iurie Moroz s-ar afla într-o deplasare. Ieri, în schimb, era tot timpul în ședințe și nu am primit vreun răspuns. Săptămâna trecută, zeci de operatori auto au cerut majorarea tarifului pentru transportul public, decizia finală urmând să fie luată în viitorul apropiat. Regulamentul transporturilor auto obligă șoferii să ia pasageri mai mult decât prevede certificatul tehnic, neapărat să ofere bilete și să nu ia pasageri din stațiile neautorizate.

Reporteră: Felicia Crețu
Imagine: Oleg Cozlov

Abonează-te la știri pe e-mail

TV8.md este site-ul de știri din Republica Moldova cu noutăți sociale, politice și economice de ultima oră, meteo astăzi, emisiuni, interviuri și investigații.
TiktokFacebookInstagramYoutubeTelegram

© 2024 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetwittertelegramtelegram