Mold-street: Cum transparența ajută băncile, care sunt ținta spargerilor, să-și păstreze fața curată

Un cunoscut bancher din Moldova a spus că cel mai bun model de business bancar este cel bazat pe transparență și orientat spre nevoile oamenilor. Spargerea care a avut loc recent la Moldova-Agroindbank (MAIB) este o ocazie în plus să dovedim sau să dezmințim acest deziderat, scrie mold-street.com.

Foto: UNIMEDIA

Dispariţia banilor şi obiectelor de valoare din safeurile închiriate clienților particulari la o sucursală a Moldova-Agroindbank din Chișinău, reclamată de peste 80 de persoane, a aprins imediat discuţii despre fiabilitatea sistemelor de alarmă și încrederea care poate fi investită în agențiile preocupate de integritatea infrastructurii băncilor.

Pe de o parte, banca a dat asigurări că ”standardele şi cerinţele de securitate au fost integral respectate” și că dispune de unul dintre cele mai complexe sisteme de securitate, inclusiv în sucursala Chişinău-Buiucani, unde s-a produs spargerea. De asemenea, Moldova-Agroindbank susține că serviciile de securitate au fost prestate de o companie licenţiată în domeniu: Media Security este una din cele mai mari companii de securitate din Republica Moldova, care deserveşte peste 7.000 de clienţi corporativi, inclusiv 4 cele mai mari bănci comerciale din Moldova.

Pe de altă parte, publicul moldovean, care până nu demult văzuse jafuri și spargeri de bănci preponderent în filme hollywoodiene, a fost uimit de profesionalismul (expresia șefului adjunct al Inspectoratului Național de Investigație) de care au dat dovadă hoții - un nivel comparabil cu pregătirea în domeniu a personajului jucat de Kim Basinger în filmul ”The Real McCoy” (1993).

Cum trebuie să reacționeze o bancă

Cu certitudine că acest caz a dat motive conducerii MAIB să analizeze minuțios incidentul și să tragă concluziile necesare. Deja s-a anunțat că sistemul de alarmă va fi modernizat și întregul sistem de securitate va fi regândit, însă în toiul forfotei aferente incidentului se pare că nimeni nu a observat cum s-a produs o premieră în sectorul bancar.

Este vorba despre modelul de comunicare la care a subscris MAIB - banca a ales să nu ascundă faptul spargerii, ci să ofere publicului detalii care pot fi divulgate în condițiile unei anchete în derulare.

În primul rând, prin intermediul mass media MAIB a difuzat un comunicat despre spargere și a anunțat deplina deschidere pentru investigarea infracțiunii. A fost lansată o pagină dedicată acestui eveniment - https://www.maib.md/ro/situatii-de-criza/, unde se conţin principalele informaţii despre incident şi cele mai frecvente întrebări şi răspunsuri.

Totodată, instituția bancară a format un fond de recompensă de un milion de lei pentru informații care vor contribui la reținerea infractorilor și recuperarea bunurilor furate.

Mai mult - întrunit de urgență, Consiliul MAIB a decis să despăgubească fiecare client vizat în spargere cu până la jumătate de milion de lei, o generozitate care i-a lăsat probabil cu gura căscată chiar și pe cei păgubiți.

Astfel, MAIB a făcut un efort nemaiîntâlnit pe piaţa bancară din Moldova, demonstrând un grad de transparență fără precedent.

Continuarea articolului o puteți citi pe mold-street.com.


Pub