Care a fost impactul real al Acordului de Liber Schimb cu UE asupra exporturilor

Un studiu realizat de directorul executiv al Centrului Expert-Grup, Adrian Lupușor, arată că, la 5 ani de implementare a DCFTA (Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător - ZLSAC sau DCFTA), acesta a avut un impact pozitiv net.

Foto: UNIMEDIA

Astfel în primii patru ani de implementare (2015-2018) exporturile totale au crescut cu 1,5 miliarde USD sau cu 34% față de 4 ani de până la semnarea DCFTA (2011-2014), fapt ce a compensat pierderile pe piața CSI, fiind o creștere de două ori mai rapidă față de exporturile pe alte piețe. Drept rezultat, Uniunea Europeană și-a consolidat pozițiile drept principală piață de desfacere pentru exportatorii moldoveni, arată studiul realizat de Adrian Lupuşor.

Potrivit lui, circa 40% din această creștere a fost determinată în mod exclusiv de DCFTA (impactul net), alți factori fiind dinamica economică din România și Germania, importurile din UE, efectul inerțial sau cel sezonier. Astfel, efectul net al DCFTA a constituit circa 600 milioane USD, transmite mold-street.com.

Exporturile de produse agroalimentare au beneficiat mai mult de DCFTA în comparație cu cele de produse industriale. În 2015-2018, exporturile de produse agroalimentare au crescut cu 820 milioane USD față de 2011-2014 (+52%), în timp ce exporturile de produse industriale au crescut cu 761 milioane USD sau cu 26%, în aceeași perioadă.

Totodată, impactul net al DCFTA asupra exporturilor de produse agroalimentare a fost de circa 3 ori mai mare față de impactul asupra exporturilor de produse industriale (475 milioane USD față de 128 milioane USD).

Pe lângă performanțele pozitive ale comerțului extern în contextul DCFTA, Adrian Lupuşor susţine că există îngrijorări privind concentrarea exporturilor fapt ce denotă riscuri privind durabilitatea creșterii de până acum și carențe privind competitivitatea producătorilor autohtoni.

Astfel în pofida creșterii impresionante a exporturilor, se constată că peste jumătate din exporturile de produse industriale sunt orientate pe o singură piață (România), iar peste jumătate din exporturile de produse agroalimentare sunt orientate doar pe 3 piețe (România, Italia și Marea Britanie).


Pub