/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 783: Explozii, pericol atomic și noi reguli de mobilizare pentru armata ucraineană

Construcția autostrăzii române până la Ungheni se amână? Ce prevede un nou proiect al Guvernului

missing
01 iulie 2019, ora 18:25

Deși autoritățile române vorbesc de mai mulți ani despre construcția autostrăzii Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, o nouă inițiativă a Guvernului de la  București arată că acest proiect ar putea fi amânat. Autoritățile române caută un partener privat care să investească în construcția autostrăzii, dar numai până la limita judeţului Iaşi, fără tronsonul ce ar face legătura cu orașul Ungheni și fără renovarea podulului peste Prut.

Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP), creată de Guvernul României, a inițiat procedura de identificare a unei companii care să construiască autostrada Iași-Târgu Mureș în cadrul unui parteneriat public-privat. Inițial s-a propus ca ofertele pentru licitație să fie depuse de agenții economici înteresați de proiect până la data de 3 iulie. Astăzi, CNSP a prelungit termenul până la 5 august.

Există mai multe companii care sunt gata să investească în construcția autostrăzii și autoritățile ar fi primit solicitări de la agenții economici să extindă termenul pentru a le oferi timp să studieze fezabilitatea proiectului.

„Documentaţia necesită studii suplimentare de teren, iar echipa de finanţare are nevoie de studii suplimentare de trafic pentru a justifica fezabilitatea financiară a proiectului în vederea primirii aprobării de finanţare“, se arată în solicitarea venită din partea unei companii interesate”, scrie ziaruldeiasi.ro.

Până acum, CNSP a răspuns la 21 de solicitări de clarificări parvenite de la agenți economici, ceea ce arată că există companii interesate să participe. La această etapă a procedurii, autoritățile nu furnizează numele companiilor, dar din adresele anonimizate ale firmelor se poate constata că există disponibilitate inclusiv din partea unor societăţi din străinătate.

Procedura organizată de CNSP a fost criticată de asociaţiile care militează pentru construirea autostrăzilor. Principalul motiv a fost faptul că autostrada ar urma să fie în regim de taxă, dacă va fi construită de un partener privat al statului și va cuprinde doar  un tronson între zona Metro (Iaşi) şi până la limita judeţului Iaşi (Cristeşti), în lungime de 61 km (plus două bretele de 7 km). Astfel, tronsonul nu cuprinde nici legătura spre Ungheni şi nici podul peste Prut.

În total, proiectul de construcție a autostrăzii Iași-Târgu Mureș, pe o lungime de 61 km, are o valoare de 1,2 miliarde de euro. Potrivit autorităților române, în cazul încheierii unui parteneriat public-privat agentul economic ar trebui să achite 75% din costuri, iar Guvernul – 25%.

În perioada de exploatare a autostrăzii va fi impusă o taxă pentru şoferi. Pentru autoturisme se planifică achitarea a 6,3 euro, iar pentru vehiculele mari – 12 euro.

Abonează-te la știri pe e-mail

TV8.md este site-ul de știri din Republica Moldova cu noutăți sociale, politice și economice de ultima oră, meteo astăzi, emisiuni, interviuri și investigații.
TiktokFacebookInstagramYoutubeTelegram

© 2024 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetwittertelegramtelegram