Parlamentul a votat crearea unei Comisii de Anchetă asupra mai multor cazuri de privatizări dubioase. Munteanu: „Ne vom ocupa de Tutun CTC, Aeroport, gările auto, Air-Moldova”

Parlamentul RM a votat astăzi constituirea unei Comisii Speciale de Anchetă parlamentară asupra mai multor cazuri de privatizări dubioase, începând cu anul 2013. Potrivit deputatului ACUM Igor Munteanu, comisia se va „ocupa de Tutun CTC, Aeroport, gările auto, Air-Moldova, alte acțiuni de privatizări ale unor bunuri publice prin scheme”.

Foto: UNIMEDIA

„Fără a substitui organele de anchetă, Parlamentul are competența și obligația de a supraveghea apărarea interesului public în orice situații care implică bunuri de stat. Ne vom ocupa de Tutun CTC, Aeroport, gările auto, Air-Moldova, alte acțiuni de privatizări ale unor bunuri publice prin scheme. Voi avea astfel privilegiul de a conduce personal această Comisie de anchetă, care este obligată să prezinte, în termen de 120 de zile, primele sale concluzii asupra legalității acestor privtizări. Astăzi, Comisia întrunește deputați aparținând tuturor fracțiunilor parlamentare pentru că, sunt convins, toți deputații trebuie să fie direct interesați de guvernanța transparentă, eficientă și legală a proprietăților publice.

Anunț pe această cale interesul Comisiei parlamentare de a coopera în scopul acestei anchete cu reprezentanți ai presei, societății civile, businessului și autorităților publice, cu toți cei care sunt interesați să facem lumină asupra modului în care s-au efectuat privatizările între 2013-2019. Ne dorim ca această Comisie de anchetă să corespundă așteptărilor populației și să evalueze corect apărarea interesului public și conformitatea legală a privatizărilor / concesionărilor desfășurate”, a scris Munteanu.

Amintim că „Air Moldova” a fost privatizată de către compania Civil Aviation Group SRL, care a fost declarată câștigătoarea concursului de privatizare. Valoarea tranzacției de vânzare-cumpărare ajunge la 1,2 miliarde de lei, dintre care doar 50 de milioane de lei au fost transferate în bugetul de stat, restul sumei reprezentând datoriile „Air Moldova”, pe care investitorul s-a obligat să le achite.

În 2018, TV8 scria că Gările şi stațiile auto din Moldova au fost date în concesiune pe 25 de ani unei firme a cărei fondator are tangențe cu proiectele lui Șor.

În cazul Tutun-CTC, compania a fost privatizată la începutul anului 2019. Agenția Proprietății Publice a vândut cota statului de circa 91% de la societatea Tutun-CTC. Tranzacția a fost încheiată pe 11 ianuarie 2019, iar prețul a fost de 167,7 milioane lei, adică mai mic de 10 milioane dolari. Noul proprietar este compania Le Bridge Corporation Limited, deținută de omul de afaceri Franck Arif, care deține o rețea de magazine duty free și se ocupă și cu distribuția de țigări și alte mărfuri ale unor producători.

Acordul de concesiune a Aeroportului Chișinău a fost semnat pe 30 august 2013, între Agenția Proprietății Publice și compania Avia Invest, fondată pe 2 august 2013, cu un capital social de 85,1 milioane de lei, divizat în părți egale între firmele rusești Habarovski Aeroport și Kolomenski Zavod, scria mold-street.com.


Pub