Ultima oră. Consiliul Politic Național al PAS a decis: Va vota un speaker PSRM pentru formarea unui Guvern ACUM și votarea pachetului de dezoligarhizare

Consiliul Politic Național al PAS a decis în ședința de astăzi că depuțații din fracțiunea Partidului Acțiune și Solidaritate vor vota un speaker propus de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova, pentru ca ulterior să se formeze un Guvern ACUM și împreună cu socialiștii să voteze pachetul de dezoligarhizare propus de deputații blocului politic ACUM.

Foto: PAS

Anunțul a fost făcut acum câteva clipe pe Facebook, iar decizia a fost luată cu 46 de voturi „Pentru” și 1 „Împotrivă” din 47 de membri prezenți la ședință.

„CPN al PAS a decis asumarea unui guvern ACUM și votarea întregului pachet de dezoligarhizare, de scoatere a instituțiilor din captivitate, în urma votării unui speaker propus de PSRM. Decizia nu se bazează pe încredere și parteneriat cu socialiștii, decizia este unica fezabilă să oprească dictatorul să pună stăpânire pe țară pentru următorii 10 ani, cel puțin.

Sperăm că această decizie va fi împărtășită de partenerii noștri din blocul ACUM, Platforma DA. Reiterăm că toate deciziile pe care le vom lua vor fi doar în interesul eliberării cetățenilor de teroare și mizerie”, se arată în declarația PAS.

declarația PAS / Sursa:captură foto

Menționăm că astăzi a avut loc ședința Consiliului Politic Național al PAS.

Contactată de UNIMEDIA, purtătoarea de cuvânt a Partidului Socialiștilor, Irina Astahova, ne-a comunicat că PSRM nu comentează deocamdată declarația PAS.

Amintim că în cadrul conferinței din 12 martie, blocul ACUM a venit cu un pachet de legi pentru dezoligarhizarea statului, cerând tuturor deputaților cărora le pasă de cetățeni și de Republica Moldova să-l voteze în primele ședințe ale Parlamentului.

Pachetul de legi și acte legislative pentru dezoligarhizarea statului, propus de Blocul ACUM, include:

1. Adoptarea Declarației Parlamentului cu privire la caracterul capturat al instituțiilor statului.

2. Ajustarea cadrului normativ necesar pentru:

- Demiterea Procurorului general și identificarea unui procuror independent, de preferință european, și numirea acestuia în funcție.

- Demiterea conducerii Serviciului Informații și Securitate.

- Demiterea membrilor Comisiei Electorale Centrale.

- Demiterea conducerii Centrului Național Anticorupție.

- Demiterea membrilor Consiliului Audiovizualului.

- Demiterea conducerii Autorității Naționale de Integritate.

- Demiterea conducerii Curții Supreme de Justiție, precum și conucerii altor instituții de stat.

3. Anularea sistemului electoral mixt.

4. Crearea a 3 comisii parlamentare de anchetă cu privire la:

- Investigarea furtului miliardului, cu obligarea prezentării de către BNM a raportului Kroll 2;

- Consecințele implementării legii privind amnisitia capitalului;

- Anchetarea operațiunilor de spălare a banilor (landromat).

5. Adoptarea Legii Magnitsky.

Precum și alte cinci proiecte de lege cu care a fost completat ulterior:

1) Proiect de lege pentru modificarea Legii cu privire la procuratură. Prin acest proiect ne propunem să realizăm dezideratul anunțat: eliberarea din funcție a actualului Procuror general și numirea în această funcție a unui Procuror general independent, de preferință european. Proiectul respectă exigențele constituționale cu referire la instituția procuraturii și prevede, între altele: (i) majorarea numărului de membri ai CSP cu mai mulți exponenți ai societății civile; (ii) excluderea condiției de cetățenie pentru candidații/aspiranții la funcția de Procuror general; (iii) constituirea unei comisii de concurs pentru selectarea Procurorului general în care vor intra inclusiv experți internaționali specializați în domeniul juridic.

2) Proiect de lege pentru modificarea Legii cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public. Proiectul prevede ca temei suplimentar de eliberare din funcțiile publice a funcționarilor care au desfășurat, în timpul programului de muncă, agitație electorală în favoarea unor concurenți electorali în campanie electorală fără suspendarea raportului de serviciu potrivit art.54 alin.(1) lit.a). Îi avem în vedere, în special, pe secretarii generali de stat și pe secretarii de stat care, contrar legii și a bunului simț, deși trebuie să fie imparțiali, s-au implicat plenar în campania electorală a Partidului Democrat.

3) Proiect de lege pentru abrogarea așa numitei Legi a ”cetățeniei prin investiție”. Am văzut că deja s-a oferit prima cetățenie prin investiție fără ca noi să cunoaștem măcar numele noului cetățean al RM. După cum a anunțat recent și Comisia Europeană, implementarea netransparentă a conceptului cetățeniei prin investiție (a „paşapoartelor de aur”) în statele non-membre UE poate pune sub semnul întrebării regimul liberalizat de vize.

4) Proiect de lege pentru modificarea Codului electoral care ar concretiza procedura de demitere a membrilor Comisiei Electorale Centrale. Or, la moment, Codul electoral este unul contradictoriu - același articol spune într-un alineat că demiterea o face organul care i-a numit în funcție (Parlamentul, respectiv, Președintele RM), iar alt alineat prevede că demiterea o face instanța de judecată. Această contradicție de facto face imposibilă demiterea membrilor Comisiei Electorale Centrale chiar dacă sunt întrunite temeiurile prevăzute de lege.

5) Proiect de lege pentru modificarea Legii BNM prin excluderea prevederii neconstituționale care prescrie că adoptarea hotărârii Parlamentului vizând revocarea guvernatorului BNM se face cu votul a 2/3 din parlamentari.


Pub