image
Sursa foto: border.gov.md

RM riscă stoparea transportului de mărfuri: Majoritatea stațiilor de testare auto aplică ecusoane doar pentru 2019

Problema actelor auto se acutizează în Republica Moldova. Dacă de la începutul anului curent stațiile de testare auto nu aveau ecusoane pentru 2020, fiind obligate să emită acte valabile doar pentru 2019, acum a apărut problema tahografelor.

Reprezentanții asociațiilor transportatorilor dau alarma, semnalând că Republica Moldova ar putea să se confrunte în curând cu o stopare a transportului de mărfuri. Toate aceste lucruri se întâmplă din cauza faptului că Agenția Națională Transport Auto nu are bani să plătească pentru imprimarea atât a ecusoanelor, cât și a tahometrelor.

Orice automobil trebuie să aibă un raport tehnic și ecuson. Dacă v-a expirat revizia tehnică la autoturism și mergeți la o stație de testare auto, veți primi un raport valabil pentru un an, doar că ecusonul va fi valabil doar pentru anul 2019, cel puțin asta e data indicată pe acest abțibild. Aceasta se întâmplă din cauza că majoritatea stațiilor de testare auto din Republica Moldova nu au ecusoane pentru 2020.

Șeful unei stații de testare auto, Veaceslav, solicitând să îi fie prezentat doar prenumele, ne-a declarat că problema vine din partea Agenției Naționale Transport Auto (ANTA). „De la începutul anului curent, există permanent problema ba că nu au fost tipărite la timp, ba că nu au fost trimise la timp, ba că nu știu ce… ANTA invocă tot felul de scuze și se absolvă de orice vină. Această problemă nu a apărut din cauza stațiilor de testare, ci a Agenției, instituție responsabilă de domeniul emiterii actelor permisive”, a relatat șeful stației de testare.

Din cauza problemei ecusoanelor, Veaceslav spune că, de trei săptămâni, a avut probleme de funcționare a societății, până au apărut ecusoane. Până în anul curent, nu au mai fost asemenea probleme. În 2018, problema ecusoanelor a existat doar la motociclete și la remorci.

„Șoferii de tiruri au tahografe digitale. Nu toate statele au dreptul să emită aceste tahografe. Concursul a fost câștigat de România. Astăzi, nu se achită bani părții române și nici tahografele nu sunt suficiente. Mâine, va fi stopat transportul de mărfuri. Sunt probleme foarte mari”, a spus Albulesa.

Anul nou a venit subit pentru ANTA

„După anul nou, am transferat o sumă pentru un an înainte pentru achiziția acestor ecusoane. Doar pierdem timpul, când ne ajunge rândul, ne spun că nu sunt ecusoane, să venim în altă zi. Așa se întâmplă din aprilie. Cei de la Centrul BMW (mun. Chișinău) au ecusoane pentru că au luat un lot mare. Acum unii au multe, iar alții nu au deloc. Patronul stației recunoaște că ecusoanele sunt o problemă, dar așa sunt impuse lucrurile de către stat și nu poate să suspende activitatea stației din această cauză. „Întrebați-i pe cei de la ANTA ce fac, pentru că ei ne obligă să vindem ecusoane din anul trecut”, ne-a îndemnat omul de afaceri.

Vlad Robu, expert al unei stații de testare tehnică, ne-a spus că ANTA îi poartă de nas de o perioadă bună pe patronii de stații de testare auto, spunându-le în fiecare zi că nu sunt ecusoane și să vină în altă zi, în timp ce transferul pentru ecusoane l-a făcut în aprilie.

Cei de la ANTA au explicat mai întâi că problema ecusoanelor a fost determinată de unele modificări legate de reorganizarea agenției și, prin urmare, de finanțarea acesteia, scrie Jurnal de Chișinău.

„Aceste competențe au fost trecute la noi în toamna anului 2018. Am fost trecuți la finanțarea de la Bugetul de Stat. În plus, am fost obligați să modificăm toate contractele, deoarece Trezoreria de Stat nu ne-a acceptat contractele încheiate. Iată de ce a durat această problemă”, a declarat Serghei Turcu, șeful Direcției Management a ANTA.

Problemele au apărut din cauza reorganizării agențiilor guvernamentale

Prin urmare, ne-a explicat funcționarul, ecusoanele care sunt tipărite în Germania, nu au fost în livrare de către producător.

Totodată, acesta a ținut să precizeze că ANTA nu a luat bani în avans de la operatorii economici. „ANTA furnizează ecusoane doar dacă are în stoc, abia după ce livrează actele primește banii. Totodată, noi imprimăm un anumit număr de ecusoane, fără a ști care sunt necesitățile stațiilor de inspecție tehnică”, a mai spus Turcu.

Solicitat să explice de ce unele stații de testare auto au ecusoane și altele nu, reprezentantul ANTA ne-a declarat că instituția nu repartizează selectiv ecusoanele, ci la cerere. „Unele stații de inspecții tehnică au o cerere mai mare, altele au una mai mică. Totul depinde de cererea lor”, a explicat Turcu.

Cu toate acestea, funcționarul a recunoscut că, în mod normal, raportul de inspecție tehnică și ecusonul trebuie să aibă aceleași termene și faptul că acestea nu coincid este o încălcare. „Este o încălcare a legislației faptul că nu coincid termenele”, a admis Turcu, lăsând să se înțeleagă că aplicarea unor ecusoane cu termene diferite spre deosebire de cele din rapoarte este o încălcare de care s-ar face vinovate stațiile de testare auto.

În cele din urmă, Turcu ne-a spus că, luni, 13 mai, a primit confirmare de la producătorul din Germania că ecusoanele vor fi transportate. Prim urmare, în aceste zile, actele în cauză trebuie să ajungă în stațiile de testare. Cu toate acestea, proprietarii centrelor de testare sunt sceptici în această privință, pentru că li s-a tot spus acest lucru din aprilie.

Tahografele au aceeași problemă

Dumitru Albulesa, administrator al Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto, insistând să fie citat în calitate de șofer, a calificat această situație un dezastru. „Ecusoane nu sunt și nimeni nu răspunde de nimic în acest stat. Ce înseamnă un ecuson? Acest document îți oferă dreptul să călătorești pe teritoriul Republicii Moldova și în afara acesteia. Fără acest ecuson, nu poți să ieși în afara statului, ești blocat la orice control în afara țării”, a menționat el.

Deși nu este funcționar ANTA, Albulesa a relatat mai limpede problema: „Până nu demult, toți banii se concentrau la ANTA, care își oprea bani pentru cheltuielile pe care le avea, iar restul mergeau la Fondul Rutier. Acum a fost schimbată modalitatea, banii nu se mai duc la ANTA, deoarece nu pot să țină transportatorii pe spatele lor o armată care lucrează contra transportului. Banii au fost trecuți la Trezoreria de Stat”, și-a dat el cu părerea.

Albulesa a dezvăluit de asemenea că mai există alte probleme legate de actele auto. „Și ecusoanele astea costă. Șoferii de tiruri au tahografe, care sunt acum digitale. Nu toate statele au dreptul să emită aceste tahografe. Concursul a fost câștigat de România. Astăzi, nu se achită bani părții române și nici tahografele nu sunt suficiente. Maine, va fi stopat transportul de mărfuri. Sunt probleme foarte mari”, a spus el.

Noutăţile partenerilor

comentarii: