Mold-street: Câţi bani din surse externe s-au alocat şi cheltuit în 2018 pentru reconstrucţia drumurilor

În anul 2018, prin intermediul Bugetului de stat au fost prevăzute peste 1,33 miliarde lei cheltuieli capitale pentru executarea contractelor de lucrări de reconstrucţie a drumurilor şi servicii de supervizare, finantate din surse externe, scrie mold-street.com.

Foto: UNIMEDIA

Potrivit Administraţiei de Stat a Drumurilor (ASD) e vorba de cinci proiecte de investiţii externe prevăzute în cadrul proiectelor „Susţinerea Programului în sectorul drumurilor” şi „Reabilitarea drumurilor locale”.

Lucrările bat pasul pe loc

Astfel din cele 1,33 miliarde lei, au fost executate mai puţin de jumătate - doar 557,2 milioane lei, sau 41,8% din planul de finanţare aprobat de Ministerul Finanţelor.

De exemplu în cadrul proiectului de reabilitarea drumurilor locale, finanţat de Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare (conform unui acord din anul 2016), erau prevăzute cheltuieli capitale pentru contracte de lucrări şi servicii de supervizare în valoare de 104,44 milioane lei, dar s-a reuşit executarea unor lucrări de doar 13,74 milioane lei, adică ceva mai mult de 13%, ceea ce este o sumă foarte mică.

Mold-street.com mai scrie că din cele aproape 70 de milioane lei prevăzute pentru lucrări de îmbunătăţire a drumului local L376 km 0+000 – 33+491 Corneşti până la intersecţia cu L405, s-a reuşit folosirea doar a 3,3 milioane lei, adică mai puţin de 5%.

Asta chiar dacă contractul de executare a lucrărilor estimate la 112 milioane lei, a fost semnat încă pe 17 martie 2017 cu firmele Badprim SRL şi Ecotehlider SRL, iar data lansării lucrărilor a fost stabilită pentru 2 mai 2017. La finele anului trecut însă contractul a fost reziliat pentru că s-a reuşit executarea a doar 2% din lucrări. Companiile deţinute de doi milionari, continuă să obţină contracte de sute de milioane lei de lucrări de întreţinere şi reparaţie a drumurilor.

Pentru lucrările de reconstrucţie şi serviciile de supervizare la drumul R1 Chisinau-Ungheni-Sculeni, în 2018 a fost prevăzută alocarea a circa 550 milioane lei, real însă s-a reuşit asimilarea unei sume de 223 milioane lei sau aproximativ 40% din plan.

De notat că acest drum, la care lucrează companiile Evrascon din Azerbaijan şi OHL din Cehia, urma să fie finalizat încă în anul 2016. După o serie de amânări şi extinderi ale termenelor de executare se constată că drumul este gata în proporţie de doar 60%.

Ultimul termen anunţat de autorităţi este finele acestui an, îndeplinirea căruia este puţin probabilă în condiţiile în care lucrările au loc în ritm foarte lent.

În raportul său anual, Administraţia de Stat a Drumurilor nu a explicat motivele tergiversării lucrărilor.


Pub