#protestpermanent pe traseul Chișinău-Ungheni. Cum (nu) a reacționat Chiril Gaburici

PE SCURT

Construcțiile pe traseul Chișinău-Ungheni trebuiau încheiate încă în 2016. În acest sens, deputatul ACUM a inițiat un protest. Acesta a invitat toți doritorii să facă traseul Chișinău-Ungheni de 110 km pe biciclete, pe 11 mai.

La o săptămână distanță de la anunțul protestului, Ministerul Economiei și Infrastructurii a publicat un comunicat de presă în care ministrul Chiril Gaburici declară că „Nu mai putem tolera restanțele, cetățenii așteaptă de ani buni ca acest tronson să fie reparat.” În comunicat nu a fost menționat în niciun fel protestul anunțat de Dumitru Alaiba.

PE LUNG

În 2013, BERD și BEI au alocat 90 milioane de Euro pentru reconstrucția tronsonului Chișinău-Ungheni. Ministerul Transporturilor a organizat licitație.

„În martie 2014, Administrația de Stat a Drumurilor (ASD) a semnat cu firma cehă OHL ZS două contracte privind reabilitarea a două segmente de drum pe traseul Chișinău-Ungheni. În martie și, respectiv, iunie 2014, două contracte similare, pentru celelalte două tronsoane de pe acest traseu au fost semnate cu azerii de la Evrascon”, scria RISE Moldova într-o investigație publicată în 2016.

„În toată Europa, la construcție de drumuri, sunt pricepuți nemții și austriecii, iar la noi licitațiile sunt câștigate de oricine, numai nu de companii solide, cu experiență.”

Potrivit mai multor anunțuri și amânări, lucrările trebuiau să fie încheiate în 2016, apoi în 2018, apoi la sfârșitul lui 2019.

Cea mai recentă amânare a fost anunțată pe 10 mai de ministrul Chiril Gaburici, la o săptămână de la anunțarea protestului inițiat de deputatul ACUM.

Potrivit acestuia, lucrările de reparație a drumului național R1: Chișinău-Ungheni-Sculeni sunt în plină desfășurare. „În prezent, se efectuează lucrări de reparație pe patru porțiuni de circa 90 km, iar a cincea a fost deja dată în exploatare. Astfel, drumul este gata în proporție de peste 60%, iar valoarea totală a proiectului fiind de 80 de milioane de euro”.

„Nu mai putem tolera restanțele, cetățenii așteaptă de ani buni ca acest tronson să fie reparat. Pentru noi, scopul nu este să reziliem contractul sau să beneficiem de penalități, dar ne dorim să dăm în exploatare cât mai repede acest drum.”

Potrivit ministrului, reprezentanții companiilor dau asigurări că finalizarea traseului va fi gata până în luna noiembrie 2019, iar pentru fiecare zi de întârziere compania de construcții plătește penalizări.

Lucrez în jurnalism din 2012 și am învățat meseria din practică, pe teren. Am preluat Moldova.org în calitate de manageră în 2016 și de atunci am reușit nu doar să creștem echipa, ci și să transformăm radical forma și menirea redacției. Mă mândresc cu o echipă feministă, care ține pasul cu trendurile internaționale, practicând jurnalismul constructiv și de soluții. Depun efort pentru ca Moldova.org să se asocieze și colaboreze cu organizații de la noi și internaționale, care împărtășesc aceleași valori. Asta pentru că noi facem mai mult decât jurnalism, noi construim o comunitate.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.