07:09:17 18.04.2024
Stiri

Marfa autohtonă, vândută mai UȘOR pe piețele externe: Antreprenorii din R. Moldova vor fi AJUTAȚI să valorifice la maximum oportunitățile de EXPORT

Economie 30.04.2019 13:00 Vizualizări1519 Autor: Ziarul National
Marfa autohtonă, vândută mai UȘOR pe piețele externe: Antreprenorii din R. Moldova vor fi AJUTAȚI să valorifice la maximum oportunitățile de EXPORT


Agenția de Investiții, în parteneriat cu Uniunea Europeană, a lansat Programul „Export Morning”, care îi va încuraja pe antreprenorii din R. Moldova să valorifice la maximum oportunitățile de export. Astfel, agenții economici vor putea mai ușor să-și vândă marfa în UE, CSI, dar și pe alte piețe din lume.

Programul lansat pe 25 aprilie - „Vizibilitate și comunicare pentru Acordul de Asociere/Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (AA/DCFTA)” - prevede oferirea de suport informativ și practic prin organizarea a 12 sesiuni practice timp de un an, în vederea extinderii competențelor și creșterii nivelului de competivitate a agenților economici interesați să exporte eficient.

Sesiunile se vor desfășura lunar, iar fiecare dintre ele va fi dedicată unei țări, identificate drept piață de desfacere prioritară pentru R. Moldova. Fiecare destinație de export va fi prezentată prin prisma descrierii pieței cu amănuntul, a piețelor de nișă, a vânzărilor pe piețele B2B și B2C, a profilării concurenților, dar și a istoriilor de succes.

Directorul general al Agenției de Investiții, Rodica Verbeniuc, susține că scopul programului este de a evalua nivelul de pregătire a antreprenorilor autohtoni în ceea ce privește intrarea pe piețele externe: „Vrem să oferim o platformă interactivă, prin intermediul căreia să le furnizăm o descriere amplă a piețelor către care suntem orientați, informații tehnice legate de procedurile de export în aceste țări (taxe, regimuri comerciale, vamale etc.), studii de piață relevante, soluții concrete de înlăturare a barierelor din calea exportatorilor”.

Primele sesiuni „Export Morning” vor fi dedicate țărilor din UE – principalul partener comercial al republicii noastre. R. Moldova deja a înregistrat rezultate bune în ceea ce privește reconfigurarea exporturilor: cca 70% sunt astăzi orientate către UE. Totuși, partenerii europeni, dar și instituțiile de profil din R. Moldova cred că este loc de mai bine.

Șeful al Delegației UE în R. Moldova, Peter Michalko, crede că, prin susținerea acestui eveniment, antreprenorii moldoveni vor avea o prezență mai mare pe piața UE: „Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător oferă un șir de oportunități de a crește volumul exporturilor și de a spori calitatea produselor moldovenești și vreau să subliniez că de la crearea ei R. Moldova a înregistrat succese mari într-un timp foarte scurt. Ne dorim ca aceste oportunități să fie valorificate pe deplin de exportatorii din Moldova”.

Sesiunea de lansare a fost dedicată României, principala piaţă de desfacere pentru mărfurile din R. Moldova, cu o pondere de 29,27% din totalul exporturilor moldovenești și o „rampă de acces” către piața comunitară.

Profilul României ca importator de interes major pentru antreprenorii moldoveni a fost prezentat de Andrei Crigan, consultant în afaceri și export și expert al Proiectului DCFTA. Acesta a menționat că în pofida multiplelor similitudini dintre aceste două țări la capitolele „limbă de comunicare”, „cultură” „trecut istoric comun”, dar și interesului sporit al consumatorului român față de produsele „made in Moldova”, există un șir de „breșe” în ceea ce ține de structura exporturilor peste Prut, care ar putea fi substanțial diversificată în beneficiul producătorilor autohtoni.

Prezentarea piețelor de export din UE va continua în cadrul următoarelor sesiuni „Export Morning”, care vor viza Polonia, Bulgaria, Franța și Germania.

Despre DCFTA

În 2015, Republica Moldova și Uniunea Europeană au semnat Acordul de Asociere, care a dus la crearea unei Zone de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA) între ambele părți. DCFTA a avut drept scop eliminarea barierelor tarifare și non-tarifare din calea comerțului dintre Moldova și UE. Astăzi, Uniunea Europeană este cel mai important și de încredere partener comercial al Republicii Moldova, 2/3 dintre veniturile obținute din export provenind de la consumatorii europeni.

Despre exporturile în România

În 2018, România a fost principala piaţă de desfacere pentru mărfurile din Republica Moldova, cu o pondere de 29,27% din totalul exporturilor moldovenești, urmată de Italia și Germania. Valoarea exporturilor din Republica Moldova pe piaţa românească s-a ridicat la 792,3 milioane de dolari, de 3,5 ori mai mult faţă de livrările realizate pe cea mai mare piaţă ca mărime din est – cea a Federaţiei Ruse. Cele mai populare mărfuri moldovenești pe piața din România: fibre de sticlă (inclusiv vata de sticlă) și articole din aceste materiale, cabluri industriale, părți din încălțăminte, tălpi interioare detașabile, articolele textile, recipiente din sticlă, mobilier, zahăr din trestie sau sfeclă, produse de brutărie și patiserie, semințe de floarea-soarelui, semințe de rapiță, struguri proaspeți sau uscați etc.


Stiri relevante

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
15.04.2024 09:20 Nicolae Negru Nicolae Negru // Simțul realității și...

12.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Recensământul ca o f...

08.04.2024 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Ne va apăra sau nu R...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md