Actualitate

Orientarea exporturilor de vinuri moldoveneşti spre Europa devine ireversibilă

Cea mai mare expoziție din lume destinată producătorilor și vânzătorilor de vinuri, coniacuri și altor băuturi alcoolice tari, „Prowein”, s-a desfășurat în zilele de 17-19 martie, în orașul german Dusseldorf . La eveniment au participat circa 7000 de companii din 64 de țări, printre care și R. Moldova.

Țara noastră a participat pentru a cincea oară la expoziția „Prowein”, de data aceasta fiind reprezentată de 43 de companii din ramura vitivinicolă. Standul moldovenesc s-a aflat în hala nr. 15, unde au fost prezente şi peste 200 de companii din Italia, Germania, România, Georgia, Macedonia etc.

Irina Bîstrițchi, vicedirector al Oficiului Național al Viei și Vinului, prezentă la eveniment, a opinat că „Prowein” este oportunitatea numărul unu pentru agenții economici de specialitate din R. Moldova în calea lor de accesare a noilor piețe de desfacere. „Astăzi, vinurile moldovenești sunt exportate în peste 60 de țări și, în primul rând, în cele din Uniunea Europeană. De curând, cei mai importanți cumpărători ai vinurilor noastre au devenit Polonia, Cehia și Germania, care, împreună cu România, captează mai mult de jumătate din tot exportul de băuturi alcoolice al R. Moldova. Acestui fapt i se datorează incontestabil și expoziției „Prowein”. Spre deosebire de piața anterioară de desfacere, cea a Rusiei, care s-a dovedit a fi instabilă și neloială exportatorilor moldoveni, acum putem să ne bucurăm de o piață mult mai mare și mai serioasă, cea de Vest, unde domină transparența și corectitudinea”, a subliniat Irina Bîstrițchi.

Oportunitatea numărul unu pentru exportatorii moldoveni

La rândul său, Elena Davidescu, director de marketing al Companiei „Vinăria din Vale” din comuna Slobozia Mare, r-nul Cahul, a spus că planurile corporative pentru evenimentul de la Dusseldorf au fost realizate, deoarece participarea la „Prowein” a adus companiei numai beneficii. Și Gheorghe Curoșu, tehnolog-șef al companiei de producere a vinurilor WIP Garling din Chișinău, cu care am discutat în momentul în care se pregătea pentru o importantă întrevedere de afaceri, ne-a asigurat că relațiile cu partenerii europeni sunt prioritare pentru producătorii moldoveni. Astfel, întreprinderea a realizat o înțelegere cu o mare rețea de magazine, urmând să fie semnat și un contract în această privință.

Cu francezul Christophe Pichambert, director comercial al companiei „La Martiniquese” din Paris, am vorbit în timp ce examina unele soiuri de vinuri și băuturi tari din R. Moldova. „Compania noastră se află în top 10 mondial în domeniul producerii și vânzării de coniacuri și alte băuturi tari. Marfa de calitate franceză se vinde cu succes practic în toate țările lumii, inclusiv în R. Moldova, a menţionat Christophe. Printre altele, el ne-a relatat despre vizitele sale recente la Chișinău și București, unde a discutat cu reprezentanții unor firme producătoare de distilat alcoolic. Interesul pentru spațiul moldo-românesc persistă și în continuare, deși la momentul actual materia primă pentru băuturile tari în UE este mai ieftină decât la Chișinău, a adăugat francezul, precizând că va continua să urmărească evoluția pieței noastre.

Rusia nu mai poate ține ritmul producerii calitative a vinurilor

Calitatea germană a expoziției „Prowein” a fost confirmată în totalitate. Statisticile celor trei zile ale evenimentului au fost urmărite online. Ţara cu cea mai vastă participare este Italia – 1660 de companii de pe cizma Europei și-au afișat producția la Dusseldorf. Din Franța au venit aici cu 30 de companii mai puțin. Țara-gazdă, Germania, a fost reprezentată de 1007 firme producătoare de vinuri și băuturi tari, fiind urmată de Spania cu 672 companii, Portugalia (400), Austria (338), Argentina (141), SUA (122) etc. La „Prowein” au participat şi 95 de firme din Africa de Sud, 92 din Chile şi 75 din Australia. Din România s-au prezentat la expoziție 29 de companii.

La numărul de întreprinderi participante la acest eveniment, R. Moldova i-a depășit pe partenerii săi din Europa de Răsărit. Georgia a delegat doar 28 de companii, Armenia – 23, Azerbaidjanul – 11, Ucraina – 6, Belarus – 4. Cele trei țări baltice au venit cu câte două-trei companii, iar Kazahstan a fost reprezentat de o singură firmă.

În schimb, Federația Rusă, o ţară cu industrie și piață enormă în trecut, a avut la expoziția din Dusseldorf doar cinci producători de băuturi alcoolice. De altfel, participarea modestă a Rusiei a devenit subiect de discuții și în mass-media germane. Opinia generală este că această țară nu mai poate ține ritmul producerii calitative a vinurilor. Iar embargourile pe care le-a aplicat împotriva partenerilor săi tradiționali, printre care și R. Moldova, dezavantajează, mai întâi de toate, propria piață de desfacere.

Organizatorii expoziţiei au atras o atenție sporită și asupra stării produselor în raport cu zonele de creștere a strugurilor. În acest sens, vinurile din Europa dețin primul loc, cu 5 240 de soiuri de vinuri. America de Nord, inclusiv SUA și Canada au prezentat vinuri de 140 de soiuri naționale, iar America de Sud – 238 soiuri. Africa, Asia, Australia și Oceania au avut expuse în total peste două sute de vinuri. În funcție de geografia națională, cele mai multe soiuri au fost crescute în Franța, și anume 1463 de titluri. Cu circa 40 mai puține s-a impus Italia, urmată de Spania, Germania, Portugalia, Austria etc. În această listă, R. Moldova a fost prezentă cu 38 de soiuri naționale de vinuri, iar România – cu 14.

În opinia reprezentanților moldoveni la expoziția din Dusseldorf, succesul vinurilor moldovenești în Europa trasează direcția ireversibilă a exporturilor, de la piața de Est la cea de Vest.

Vizitatorii au fost supuși unei proceduri riguroase de înregistrare

Potrivit sondajelor ad-hoc, inițiate de organizatori, 99 la sută dintre cei 7000 de participanți au fost mulțumiți sau foarte mulțumiți de ediția curentă a expoziției „Prowein”. De asemenea, 95% și-au exprimat intenția de a participa și la ediția următoare.

În cele trei zile, evenimentul a avut peste 60 de mii de vizitatori. Biletul de intrare la expoziție a costat între 20 și 50 de euro, însă nu oricine a putut să-l obțină, datorită unei proceduri riguroase de înregistrare a vizitatorilor. Conform regulamentului, solicitantul unui bilet trebuie să dovedească că activează în domeniul vitivinicol. La sfârșitul expoziției, organizatorii au anunțat că, din numărul total al vizitatorilor, 28 de mii au fost din Germania, 62% dintre vizitatori au venit din celelalte țări europene 19% – din Europa de Est, inclusiv din Rusia, 11% – de pe continentul american, 7% – din Australia și Oceania. Totodată, la eveniment au fost acreditați 1263 de jurnaliști din toată lumea, inclusiv cinci din R. Moldova.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *