Importanța serviciului de mentenanță pentru sistemele de asigurare cu apă

Aprovizionarea cu apă urbană implică o serie de componente: sursa de apă, instalație de tratare, rezervoarele de servicii și sistemul de distribuție. Agenții de apă sunt responsabili pentru operarea și întreținerea instalațiilor de tratare a apei și a rețelelor de distribuție, esențiale pentru asigurarea fiabilității și calității aprovizionării. Accesul la apă curată face parte din structura organizatorică a aprovizionării cu apă în orașe. 

Importanța serviciului de mentenanță

Un aspect important al oricărei organizații eficiente îl reprezintă un program de mentenanță pentru sistemele de alimentare cu apă. Obiectivele unui program de întreținere sunt importante pentru a preveni defectarea echipamentului și prelungirea durabilității.

Mentenanța se referă la activitățile planificate care asigură o funcționalitate eficientă. Aici distingem 2 tipuri:

  • Mentenanța defecțiunilor – aceasta se efectuează atunci când componentele nu mai funcționează.
  • Mentenanța preventivă – aceasta este o activitate planificată pentru a evita defecțiunile. Exemple de mentenanță preventivă ar include: întreținerea echipamentului, inspecția echipamentului pentru uzură și înlocuirea după caz, curățarea și lubrifierea anumitor părți, înlocuirea elementelor cu durată limitată de viață. Mentenanța preventivă este importantă, deoarece ajută la păstrarea durabilității echipamentului și previne achitarea unor reparații costisitoare. 

Mentenanța preventivă asigură funcționarea corectă a diferitelor componente ale sistemului de alimentare cu apă pe întreaga durată de viață (durata de viață estimată). Aceasta, la rândul său, evită apariția unei defecțiuni majore în sistemul de alimentare cu apă, care necesită o întreținere corectă – aceasta este de multe ori mai costisitoare. În unele cazuri, problema poate necesita înlocuirea completă a unui echipament costisitor, care cere, de asemenea, o perioadă semnificativă de timp. În consecință, nivelul de servicii al sistemului de alimentare cu apă va scădea sau chiar va fi întrerupt în perioada de întreținere, provocând astfel inconveniențe semnificative utilizatorilor și reducând venitul utilității de apă.

Strategia de mentenanță

Utilitățile cu un accent puternic de mentenanță preventivă a bunurilor pot economisi timp și costuri substanțiale, pot evita întreruperile de serviciu și pot crește veniturile.
O strategie bună de mentenanță înseamnă:

  • Organizarea activităților de mentenanță (la nivel regional și regional);
  • Cerințele privind informațiile și documentația, de exemplu: un jurnal al pieselor înlocuite, inspecțiile efectuate, înregistrarea oricăror incidente (evenimente neașteptate), întreținerea de rutină (cele mai importante elemente, cum ar fi pompe principale, care necesită o inspecție și o întreținere mai frecvente).

Planul de mentenanță

Planul de mentenanță presupune activitățile de întreținere, calendarul sau frecvența acestora și informațiile necesare înregistrării pentru fiecare component. De asemenea, se va ține seama de starea actuală și de gradul de importanță pentru sistemul de alimentare cu apă. Pe baza planului, vor avea loc activități precum inspecțiile, înlocuirea pieselor și întreținerea preventivă.

Compania Axima Grup ocupă poziția de top pe piața soluțiilor de pompare în Republica Moldova și este specializată în acest domeniu de mai bine  de 13 ani. Echipa de profesioniști din spatele companiei acționează prompt și profesionist la necesitățile clienților, garantând doar servicii de calitate la un preț accesibil. 

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.