(interviu) Alina Șargu: Oamenii vor la guvernare o forță care să dezvolte Moldova cel puțin cum a făcut Partidul Șor la Orhei

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, Alina Şargu, purtătoarea de cuvânt a Partidului politic Şor, s-a referit la campania electorală şi rezultatele alegerilor parlamentare din data de 24 februarie 2019, dar şi la ce urmează.

Foto: ȘOR

T: Doamnă Şargu, în aceste alegeri Partidului politic Şor a reuşit o mică minune, or puţini credeau că veţi trece pragul electoral. Care a fost secretul?

A.Ş.: Nu este vorba de vreun secret, magie, ritualuri oculte (zâmbește) sau teorii conspiraționiste. Acest rezultat este rodul unei munci asidue a întregii echipe și, poate, într-o măsură mai mare a liderului său.

Partidului Șor i-a fost cel mai greu în această campanie electorală, din cauza otrăvirii opiniei publice și a atacurilor dure atât de pe dreapta, cât și de pe stânga. Dacă toți concurenții electorali ar fi pornit de pe poziții egale, în mod cert, ceea ce dvs. ați numit „mică minune” ar fi fost „marea minune”.

Ne-a reușit pentru că noi am venit cu o abordare absolut nouă pentru Republica Moldova de a face politică. În primul rând, am venit cu un program complex de restabilire a Republicii Moldova. Un program care nu a fost scris pe hârtie și încleiat pe panourile electorale, dar un program care a fost deja realizat la Orhei. Dacă analizăm geografia voturilor, vedem că în raionul Orhei și în împrejurimile acestuia, Partidul Șor a obținut cel mai bun rezultat. Aceasta demonstrează că oamenii care cunosc ce am realizat la Orhei au încredere în echipa noastră. Și asta ne bucură cel mai mult și ne provoacă să facem și mai mult.

La fel ca şi în campaniile electorale locale la care am participat, noi nu am venit cu promisiuni deșarte, dar cu fapte concrete menite să îmbunătățească situația Republicii Moldova și să construiască un stat unde fiecare cetățean să aibă un trai decent aici, acasă.

Mai mult, acolo unde echipa Partidului Șor a ajuns la conducere, mă refer la municipiul Orhei și comuna Jora de Mijloc, a fost realizat mai mult decât s-a promis. După ce timp de 28 de ani oamenii s-au deprins ca politicienii să facă mai puțin de 10% din ceea ce promit în campaniile electorale, a fost un adevărat „șoc”. În sensul bun al cuvântului.

Rezultatele alegerilor au demonstrat că oamenii nu mai cred în promisiuni deșarte, că s-au săturat de geopolitică și își doresc fapte concrete. Oamenii vor la guvernare o forță care să dezvolte Republica Moldova, cel puțin la fel cum a făcut Partidul Șor la Orhei.

Iată și micile noastre „secrete”: muncă, responsabilitate și dragoste față de oameni.

Alina Șargu / Sursa:ȘOR

T: În special, partidul a fost activ pe dimensiunea media, de care aţi fost Dvs. responsabilă. Cum aţi reuşit să „răzbateţi”, mai ales că, nu e un secret, o bună parte din presă e controlată de oponenţii Dvs.?

A.Ş.: Construirea unei colaborări eficiente cu mass-media, trebuie să recunosc, a fost anevoioasă. Dar, de la un anumit punct, mai ales pentru mass-media online, Partidul Șor și reprezentanții săi, care, ajungând primari, au început să îmbunătățească viața oamenilor, au devenit o sursă de noutăți pozitive care generează trafic, click-uri. De exemplu, știrea că la Orhei, în grădinițe, copiii sunt alimentați cu mâncare de restaurant. A fost preluată chiar și de presa din străinătate. Sau știrile despre drumurile reparate, trotuarele aranjate și iluminate, despre indemnizaţiile de 7 și 10 mii de la nașterea copilului etc. Toate acestea nu erau niște pseudo-evenimente organizate de politicieni și partide pentru PR și imagine, ci acțiuni reale și pe care cetățenii le văd și se bucură de ele. Oamenii din Republica Moldova s-au săturat de declarații politice, acuzații și minciuni, iar evenimentele sociale, foarte puține din păcate, prind mult mai bine la public.

Oricum, relația cu mass-media se clădește în timp și ținând cont de interesele fiecărei părți. Noi le oferim jurnaliștilor noutăți interesante, iar ei aduna rezultate bune de trafic.

În același timp, m-am străduit să mențin relații colegiale cu toți jurnaliștii, indiferent de taberele politice din care fac parte, și să asigur o balanță în comunicare cu toate instituțiile media.

T: Ce rol au jucat în campania Partidului politic Şor reţelele sociale?

A.Ş.: În situația în care am avut acces redus la sursele tradiționale de informare, am fost obligați să căutăm căi alternative pentru a ajunge la electoratul din Moldova. Și vreau să vă spun că nu am utilizat rețelele sociale doar pentru a ne face publicitate, dar ca pe o platformă suplimentară de dialog cu cetățenii. Am fost prezenți pe toate rețelele sociale, iar o echipă specială a stat „de veghe” 24 din 24 de ore și a interacționat cu oamenii, le-a răspuns celor care ne scriau mesaje.

Vreau să vă spun că această abordare a dat rezultate bune. Poate unora le-ar părea straniu, dar Partidul Șor are mai multe aprecieri pe Facebook decât oricare alt concurent electoral care a acces în Parlament. Presupun că și decât oricare alt partid care a participat la alegeri, dar nu am verificat. Ba mai mult, Partidul Șor are tot cam atâtea like-uri cât toți ceilalți trei concurenți luați împreună.

T: Aţi resimţit în această campanie PR-ul negru? Dacă da, cum aţi gestionat astfel de situaţii?

A.Ş.: Probabil că Partidul Șor deja a dobândit imunitate la acțiunile de PR negru îndreptate împotriva sa. În această campanie electorală ne-am concentrat pe comunicarea cu oamenii pentru a le asculta grijile și a înțelege cum să le facem viața mai bună cât mai curând posibil. Din acest motiv, am reacționat mai rar decât ar fi trebuit la minciunile și dezinformările oponenților politici. După cum probabil ați observat, noi am avut o campanie pozitivă și direcționată spre popor.

T: Ce rol a jucat în campania Dvs. monitorizarea şi planificarea media?

A.Ş.: Planificarea media a fost pentru departamentul nostru una din activitățile de „căpătâi”. Ne-a ajutat să alegem cele mai potrivite canale de promovare și să avem, pe toată durata campaniei, un tablou general despre când, unde, cum și ce promovăm. Aceasta ne-a ajutat să evităm multe surprize neplăcute și să obținem mai multă eficiență.

Pentru monitorizarea mass-media am format o echipă aparte, care a trebuit să proceseze zilnic un flux mare de informații și să livreze rapoarte cantitative și calitative, dar și, în regim operativ, să trimită alerte în cazul atacurilor informaționale care dăunează partidului. Probabil ați înțeles deja cât de importantă a fost pentru noi monitorizarea mass-media.

T: Am observat că reprezentanţii Partidului politic Şor veneau destul de pregătiţi la dezbateri electorale? Cât de mare atenţie aţi acordat acestui aspect?

A.Ş.: Aceste rezultate se datorează, de asemenea, unei pregătiri temeinice, dar și a capacităților candidaților noștri de a înfrunta eficient contracandidații. De asemenea, nu uitați că reprezentanții noștri care mergeau la dezbateri nu prezentau niște promisiuni goale. Ei arătau precedentele de la Orhei, de la Jora de Mijloc, sau alte acțiuni realizate de Partidul Șor. Iar asta contează mult în comparație cu alți contracandidați care nu au venit decât cu promisiuni goale.

Împreună cu conducerea, am stabilit persoanele care merg la dezbateri electorale și desigur echipa de PR le acorda toată asistența și pregătirea necesară.

T: De regulă, succesul unui partid e în egală măsură şi succesul echipei de imagine. Dacă privim lucrurile din acest punct de vedere şi luând în calcul faptul că aţi condus echipa de imagine, ce sentimente aveţi la final de campanie?

A.Ş.: Hmmm. Sunt sentimente în mare parte de satisfacție. Desigur mereu este loc și de mai bine. Personal am muncit mult pentru acest rezultat. Asta era principial și pentru mine ca specialist, dar în același timp pentru întreaga echipă. Desigur, toate astea se datorează în mare parte liderului formațiunii și echipei care a muncit 24 din 24 nu doar în campanie, dar în toți acești trei ani.

Folosesc și această cale pentru a-i mulțumi lui Ilan Șor pentru viziunile sale moderne care au permis întregii echipe, alături de care am muncit 24 de ore din 24, să înregistrăm rezultate notabile. Dacă nu era Ilan Șor, probabil multe din sugestiile și ideile pe care le-a lansat în toți acești ani, dar în special în campania electorală, ar fi fost refuzate pentru că mulți alți politicieni așa și nu au înțeles rolul relațiilor cu publicul. Dacă multe din propunerile și sugestiile pe care le-am oferit nu ar fi fost acceptate, probabil și rezultatul alegerilor pentru Partidul Șor ar fi fost mai modest. Ilan Șor este însă politicianul și administratorul care știe să asculte alte păreri și care este de acord să urmeze sfaturile pe care i le dau experții în diferite domenii.

T: Acum că alegerile au trecut, ce activităţi vor fi prioritare pentru Alina Şargu?

A.Ş.: Această campanie electorală a fost o provocare nu doar pentru Partidul Şor și echipa sa, dar și pentru mine personal. Dar munca mea nu se oprește aici. Există viață și după alegeri. Avem multe acțiuni și proiecte care trebuie continuate.

Eu am trecut de o etapă. A fost important pentru mine să ajung până la capăt pentru a atinge scopul propus cu întreaga echipă. De regulă sunt deschisă pentru schimbări, dar cu siguranță voi continua acțiunile începute.

T: Ce provocări profesionale aveţi?

A.Ş.: Provocările mele sunt de fapt provocările întregii echipe cu care lucrez. Scopul meu și al colegilor mei este să asigurăm un viitor politic cât mai bun Partidului Șor. Nu vreau să sune patetic, dar știu că asta ar însemna și un viitor mai bun pentru Moldova, țara în care m-am născut, locuiesc și îmi cresc copiii.

T: Cum vedeţi viitorul Dvs. în următorii ani? Admiteţi o carieră politică?

A.Ş.: Niciodată nu spun nu. Acum cu siguranță nu admit, dar pe viitor – mai vedem, deși nu m-am văzut niciodată în politică. Consider că munca pe care o fac îmi reușește și vreau să cresc în acest domeniu. Pe urmă…


// console.log('no ads situation')