Potrivit celor doi, această procedură de achiziție s-a desfășurat cu multiple încălcări. Termenul limită de depunere a ofertelor a fost 8 februarie, iar pe pagina de achiziții electronice achizitii.md nu se arată când ar fi fost adoptată sau anunțată decizia de atribuire a contractului, ci se spune că pe 8 februarie ar fi fost deja încheiat contractul.
„Lucru care nu este adevărat și știm din 2 motive: nr. 1 - Legea prevede că este un termen minim de așteptare de 11 zile între data transmiterii comunicării prin Mtender privind rezultatul procedurii și încheierea contractului și nr. 2 - Reprezentanții autorității publice locale au declarat în presă că contractul nu a fost semnat. Ulterior s-a confirmat că contractul a fost semnat la 20 februarie”, menționează Olesea Stamate.
O încălcare ce ar fi fost comisă este însă că contractul a fost semnat fără aține cont că unul dintre competitor a depus o contestație la Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC) la data de 18 februarie.
Iar lege prevede că autoritatea contractantă nu are dreptul de a încheia contracte de achiziții publice până la emiterea unei decizii finale pe marginea contestației de către ANSC.
„Coincidență sau nu, dar începând cu data de 19 februarie și până astăzi, rubrica contestațiilor în examinare de pe pagina ANSE nu poate fi accesată. Sperăm să fie doar niște probleme tehnice”, a mai adăugat Stamati.
Un alt moment este că compania câștigătoare a oferit cel mai mare preț.
„Noi niciodată nu am susținut alegerea celei mai ieftin oferte. În această achiziție a fost pus ca criteriu de evaluare raportul calitate-preț. Însă în procedura de evaluare a ofertelor care s-au petrecut în doar câteva ore a fost defectuoasă.
În caietul de sarcini autoritatea contractantă solicită o garanție de trei ani pentru caroserie, punctul 2. 1. Iar punctul 4.10 specifică deja un termen de garanție pentru autobuze de 24 de luni. Compania câștigătoare oferă o garanție totală de 2 ani sau 100 de mii de km.
Iar acum să o luăm o medie de 200 de km/zi, avem 73 de mii de km într-un singur an. Deci, este mare riscul ca cei 100 de mii de km să survină înaintea termenului de 2 ani. Celălalt ofertant a prezentat o ofertă de garanție de 30 de luni. Un alt punct controversat în caietul de sarici este solicitarea ca autobuzele să fie noi, fără a specifica anul producerii”, menționează Stamate.
Unul dintre factorii de evaluare a achiziției a fost consumul de combustibil. Astfel, analizând documentele celor doi ofertanți, Stamati susține că nu au putut face o comparație reală.
„Deoarece datele prezentate sunt pentru regimuri diferite. Astfel ISUZU are un consum de la 32 la 42 de l la sută, în funcție viteză - 17/28 km/h, în timp ce a celuilalt ofertant autobuzele prezintă un consum de 21 l la 100/h, însă la o viteză de 50 km/h. Deci ele nu pot fi comparate, de unde și apar semne de întrebare.
În concluzie, deși autoritatea contractantă susține că celălalt ofertant a fost descalificat pe motivul necorespunderii cerințelor de documentație de atribuire, suntem de părerea că în aceste condiții, contractatul desemnat câștigător ar fi trebuit descalificat cu certitudine”, a mai adăugat președinta AGER.
În acest sens, Olesea Stamate a precizat că mizează pe transparența ANSE în care să analizeze minuțios contestația depusă și să emită o decizie corectă.
„Contăm ca organele de drept, CNA și Procuratura Anticorupție, să se autosesizeze pe marginea acestui caz”, a conchis Olesea Stamate.
UNIMEDIA amintește că Primăria municipiului Chişinău a semnat la data de 20 februarie contractul de achiziționare a celor 31 de autobuze marca „ISUZU", ca urmare a desemnării câștigătorului la concursul desfășurat pe 8 februarie curent.
Noile autobuze sunt de model „ISUZU Cityport", standard Euro 6. Acestea au 12 metri lungime și 3 uși, podea joasă, rampe de acces și spațiu pentru fotoliu rulant, fiind accesibile persoanelor cu necesități speciale, vârstnicilor și părinților cu copii în căruțuri. De asemenea, unitățile dispun de instalații cu aer condiționat, echipament de informare audio și video, 4 geamuri de aerisire etc.
La 16 februarie curent, 25 de autobuze ISUZU au fost expuse în PMAN, iar de la data de 21 februarie primele 13 au început a circula pe străzile capitalei.
„Am făcut tot posibilul ca chișinăuienii să aibă transport de calitate”, a scris atunci, pe pagina sa de Facebook, primarul interimar al capitalei, Ruslan Codreanu.
Compania câștigătoare este Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd care are doi asociaţi – Kazim Erarslan (cota de 99%) şi Mehmet Gultekin (1%), iar domeniul de activitate nu este transportul public sau producerea de autobuze, ci produse software şi programare, după cum e precizat şi în documentele anexate la ofertă, scrie mold-street.com.
La licitație a participat și compania S.C. BMC TRUCK&BUS S.A. din România, care a oferit cel mai mic preț, însă nu a devenit câștigătoare. Reprezentanții companiei române au venit cu o reacție ulterior și susțin că au respectat toate criteriile, iar motivele invocate de Înteprinderea Municipală „Parcul Urban de Autobuze” sunt nefondate.
Potrivit legislației, suntem obligați să cenzurăm comentariile ce incită la ură, reprezintă atac la persoană sau conțin cuvinte necenzurate.
Vă îndemnăm la discuții decente!