Primăria Mea, despre transportul suburban: supraaglomerat, vechi și neaccesibil

Primăria MEA a publicat o nouă cercetare despre transportul suburban din municipiul Chișinău. 179 din 252 de chișinăuieni (71 %) din suburbii sunt nemulțumiți de calitatea transportului public, arată un sondaj online realizat de PRIMĂRIAMEA.

Foto: UNIMEDIA

Doar 12 dintre persoanele chestionate au calificat transportul public ca „bun” sau „foarte bun”. Locuitorii susțin că „șoferii iau oameni în transport până în punctul în care nu mai pot închide uşa”, „nu e afișat graficul de circulație la toate stațiile”, programul este foarte haotic și nu e respectat – „uneori vin 2 odată, alteori aștepți în stație” și „după ora 20:00 nu mai ajungi din Chișinău acasă”.

În perioada 2005 – 2018 numărul persoanelor care locuiesc în suburbii a crescut de la 118 900 la 135 600 de persoane. În prezent, în satele/comunele și orașele din municipiu trăiesc cu 53 900 de persoane mai mult. Creșterea numărului de locuitori solicită mai multe unități de transport public și o frecvență sporită a acestora în orele de vârf. Datele statistice arată însă că în ultimii 10 ani numărul unităților de transport public s-a redus. Conform raportului Direcției generale transport și căi de comunicație „în special au avut de suferit rutele de microbuz suburbane”, care reprezintă principala legătură dintre suburbii și capitală.

Transportul public este un serviciu prestat locuitorilor. Prestatorii acestui serviciu – Primăria municipiului Chișinău sau administratorii de microbuze – trebuie să asigure condiții bune pentru transportarea în siguranță și confort a pasagerilor. Aceasta implică: unități de transport sigure din punct de vedere tehnic, șoferi amabili și disciplinați, stații de așteptare, rampe de acces, orar de circulație afișat în stații și respectat de către șoferi, suficiente unități ca să asigure deplasarea tuturor locuitorilor în orele de vârf ș.a. Transportul public din suburbii nu respectă însă aceste cerințe, punând în pericol viața locuitorilor și creându-le zilnic frustrări.

Totuși, se înregistrează unele progrese. Acolo unde autoritățile nu au dorit să acționeze, cetățenii activi și implicați din Trușeni, Durlești și Dumbrava au reușit să pună presiune asupra autorităților și să determine Primăria municipiului să acorde mai multă atenție problemei transportului public și să găsească soluții pentru pasagerii din satele și orașele din municipiu. Măsurile întreprinse însă sunt temporare și nu se încadrează într-un plan amplu de soluționare a problemei pe termen lung.

Cercetarea vine cu o serie de recomandări: (1) examinarea solicitărilor locuitorilor din suburbii și identificarea împreună cu aceștia soluții pe termen scurt; (2) colaborarea la nivel municipal-local pentru stabilirea traseelor, tarifelor, numărului de unități etc. pentru suburbii, să elaboreze un plan strategic privind dezvoltarea rețelei de transport public în suburbii; (3) dezvoltarea de parteneriate publice-private pentru a suplini lipsa de transport în suburbii; (4) monitorizarea implementării planului și modificarea unde este necesar.

Citiți întreaga cercetare aici.


Pub