‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
joi, 18 aprilie, 2024
9.4 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleGoran Damovski: „Există foarte multe oportunități de export pentru fructele și legumele din Moldova”

Goran Damovski: „Există foarte multe oportunități de export pentru fructele și legumele din Moldova”

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

În perioada 6-8 februarie curent, la Berlin, s-a desfășurat cea mai importantă Expoziție Internațională specializată din Europa – Fruit Logistica 2019, la care au participat 10 producători de fructe și struguri din Moldova, membri ai Asociației Moldova Fruct.

Membru al delegației a fost și Goran Damovski, specialist marketing internațional în cadrul Proiectului USAID/Agricultura Performantă în Moldova, care a relatat pentru Agrobiznes despre așteptările pe care le au cumpărătorii de acolo față de produsele moldovenești, dar și ce ar trebui să întreprindă producătorii autohtoni pentru a ajunge să exporte pe piețele UE.

„Recent, am revenit de la Expoziția Internațională Fruit Logistica din Berlin, Germania. În cadrul Expoziției, producătorii au avut posibilitatea să-și prezinte produsele, dar și oferta pe care o au pentru anul curent. Totodată, participarea la această expoziție a ajutat fermierii să înțeleagă care sunt cerințele cumpărătorilor din aceste piețe. Există foarte multe oportunități de export pentru fructele și legumele din Republica Moldova. De exemplu, în Germania atunci când se încheie sezonul de producere a prunelor, există spațiu pentru prunele de calitate din Moldova. Astfel, încercăm să facilităm conexiunea dintre producătorii din Moldova cu marii cumpărători din piețele internaționale, care furnizează produse rețelelor mari de supermarketuri. Un interes sporit a fost manifestat față de prunele moldovenești. Dar și pentru strugurii de masă soiul Moldova există oportunitate de export. În special, pentru că au un gust deosebit, pot fi păstrați un timp mai îndelungat și sunt transportabili. Producătorii de struguri trebuie să cunoască că au posibilitatea să exporte struguri începând cu sfârșitul lunii octombrie până în luna februarie. Adițional, există cerere pentru cireșele și caisele din Republica Moldova”, ne-a spus specialistul.

Întrebat dacă prețurile oferite pe piețele din UE sunt mai avantajoase, Goran Damovski a menționat că cel mai important este ca producătorii autohtoni să se conformeze standardelor de calitate, doar astfel pot fi competitivi și ajung să exporte.

„Prețurile detaliate pentru produsele care se vor exporta pe piața din UE sunt discutate de regulă cu 2 săptămâni înainte de a începe sezonul de producere. Acestea depind de diferite variabile. Dar este important de menționat că produsele moldovenești pot fi competitive ca preț pe piața UE. Dacă producătorii dispun de certificările internaționale prețul poate fi cu 10-15% mai înalt decât l-ar putea obține pe piața tradițională. Șanse de a exporta există nu doar pentru producătorii mari care pot să livreze cantități substanțiale, dar inclusiv și pentru micii producători. Este bine ca și ei să adopte aceste bune practici agricole, să se conformeze standardelor internaționale pentru că ei pot să lucreze cu consolidatori care ulterior vor exporta”.

Pentru a exporta produsele autohtone pe piețele UE, producătorii, în primul rând trebuie să aibă grijă de calitatea produselor, să respecte nivelul de reziduuri, să dețină certificatele de calitate GlobalGAP și GRASP.

„Certificatele de calitate cum este GlobalGAP stabilește foarte clar toate cerințele față de calitatea produsului și calitatea procesului de producere, certificatul GRASP este un standard adițional la GlobalGAP, care demonstrează responsabilitatea socială a companiei. În Republica Moldova sunt deja producători care au fost certificați în anul 2018 și datorită acestor conformări au reușit să exporte cu succes. La sigur că, sunt și alți producători gata să preia bunele practici ca să fie competitivi pe piețele netradiționale pentru Republica Moldova”.

De această dată, în cadrul expoziției discuțiile s-au axat pe fructe: mere, prune, cireșe și struguri. Există, însă potențial de dezvoltare a unor parteneriate și pentru producătorii de legume. Sunt cumpărători interesați de noi soiuri, hibrizi de legume și se pot realiza conexiuni dintre aceste categorii, astfel ca producătorii de la noi să producă exclusiv pentru un cumpărător soiul solicitat de acesta.

‹ adv ›

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›