„Dezinformarea ca instrument de propagandă”. Peste 300 de participanți au învățat mai multe despre fact-checking

MI1_2138

Peste 300 de participanți din diferite regiuni ale țării au fost prezenți la conferința regională cu genericul „Dezinformarea ca instrument de propagandă: tendințe și impact regional”. Evenimentul a fost organizat de Asociația Presei Independente (API) în cadrul Campaniei împotriva informației false și tendențioase STOP FALS!

Experți și jurnaliști notorii din Polonia, Letonia, Estonia, România, Armenia, Ucraina, R. Moldova au discutat despre tendințele și impactul fenomenului știrilor false, în special în Europa de Est și în unele țări din Parteneriatul Estic. De asemenea, au fost abordate temele contracarării dezinformării, consolidării capacității de reziliență la orice tip de propagandă, dezvoltării abilităților de verificare a informației. Experții invitați au vorbit despre impactul propagandei externe și interne în alegerile parlamentare din Letonia (octombrie 2018) și Armenia (decembrie 2018), în timpul referendumului privind redefinirea familiei în România (octombrie 2018), dar și despre „sperietorile” electorale din R. Moldova.

Experți și jurnaliști notorii din Polonia, Letonia, Estonia, România, Armenia, Ucraina, R. Moldova au discutat despre tendințele și impactul fenomenului știrilor false, în special în Europa de Est și în unele țări din Parteneriatul Estic. De asemenea, au fost abordate temele contracarării dezinformării, consolidării capacității de reziliență la orice tip de propagandă, dezvoltării abilităților de verificare a informației. Experții invitați au vorbit despre impactul propagandei externe și interne în alegerile parlamentare din Letonia (octombrie 2018) și Armenia (decembrie 2018), în timpul referendumului privind redefinirea familiei în România (octombrie 2018), dar și despre „sperietorile” electorale din R. Moldova.

„Vrem să ajungem la cât mai mulți cetățeni moldoveni, să-i ajutăm să-și dezvolte imunitatea împotriva propagandei și a știrilor false. Este important să dezvoltăm abilitățile de gândire critică și de analiză a informației, asta își propune campania STOP FALS!”, a menționat în deschiderea evenimentului Petru Macovei, directorul executiv al API. Povestind despre influența externă și reziliența Letoniei, Solvita Denisa-Liepniece, consultantă la Centrul Baltic pentru Excelență Media din Riga a subliniat că „Jurnalismul fără fact-checking nu e jurnalism. Noi trebuie să începem să vorbim despre propagandă și știri false chiar și cu copiii, nu doar cu tinerii sau cu vârstnicii”. Sigita Roke, manageră de proiect la Asociația jurnaliștilor letoni, a subliniat importanța rețelelor sociale, menționând că „Rolul rețelelor sociale este în creștere. Înainte, cetățenii cu greu puteau adresa o întrebare autorităților, iar acum oricine poate intra pe facebook și să ceară răspunsuri de la politicieni”. Aaron Sharockman, directorul executiv al proiectului PolitiFact.com din SUA, a avut o intervenție pe skype, și a accentuat că „nu există o soluție universală și rapidă pentru combaterea dezinformării, mai ales că dezinformarea este răspândită foarte ușor cu ajutorul tehnologiilor noi. Însă când luptăm pentru adevăr, trebuie să fim sinceri cu noi și cu audiența noastră”.

Rosian Vasiloi, expert IDIS „Viitorul”, s-a referit la influența străină în Republica Moldova și a criticat autoritățile pentru incosecvență în elaborarea unor politici publice de protecție a spațiului informațional și pentru lipsa de reacție în cazuri grave de dezinformare. Referindu-se la impactul dezinformării asupra alegerilor, Nicolae Țibrigan, colaborator al proiectului CheckMedia.ro, a analizat campania de dezinformare în timpul referendului din octombrie 2018 din România, declarând că ”această campanie a fost un test care a demonstrat că dezinformarea reușește să mobilizeze anumite segmente ale societății, care pot influența alegerea și votul cetățenilor. Putem observa că partidul de guvernământ a început să-și schimbe treptat narațiunea, astfel încât să mobilizeze la viitoarele alegeri respectivele segmente.

La conferință au mai participat și experții Centrului de analiză a propagandei și a dezinformării din Polonia Adam Lelonek și Marta Kowalska, dar și Boris Navasardean, Președintele Clubului de presă din Yerevan, Armenia, care s-au referit la diferite aspecte ale fenomenului propagandei și la manipularea informației în scopuri politice.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente