Interviu exclusiv cu purtătoarea de cuvânt a UE pentru Afacerile Externe și Securitate / „Alegerile parlamentare vor fi un test crucial pentru Moldova”

În contextul alegerilor parlamentare din 24 februarie 2019, Moldova.org a discutat cu Maja Kocijancic, Purtătorul de cuvânt al UE pentru Afacerile Externe și Securitate despre situația în care se află Republica Moldova și ce așteptări are UE cu referire la scrutinul care urmează.

– Alegerile parlamentare în Republica Moldova vor avea loc pe data de 24 februarie. Deși campania electorală va începe abia pe 25 ianuarie, situația politică este destul de tensionată. Cum arată alegerile în viziunea Comisiei Europene?

Alegerile credibile, incluzive și transparente la toate nivelele, național sau local, sunt pilonii oricărei democrații. Respectul față de alegerea votanților este unul din principiile fundamentale ale democrației. Prin urmare, alegerile parlamentare care urmează au o importanță critică pentru credibilitatea angajamentelor făcute de Chișinău față de asocierea politică cu UE și mai ales garantarea parcursului democratic în primul rând pentru cetățenii moldoveni.

Uniunea Europeană are un angajament clar să ajute la realizarea unor schimbări reale în viața oamenilor din Moldova. Noi am vrea să credem că angajamentul din partea autorităților moldovenești este la același nivel. Din păcate, ultimele evenimente, în special invalidarea rezultatelor alegerilor primarului general din Chișinău, generează îndoieli serioase cu privire la respectarea valorilor democratice și a supremației legii în țară.

Aceste valori sunt la baza relațiilor UE cu Republica Moldova, fiind consacrate prin Acordul de Asociere. Alegerile parlamentare următoare vor fi un alt test crucial pentru respectarea acelor valori de bază și principii, pe care le-am introdus împreună la semnarea Acordului.

Astfel, ne așteptăm ca autoritățile din Republica Moldova să asigure faptul că alegerile parlamentare vor avea loc în concordanță cu standardele internaționale.

Recomandările din perspectiva avizului Comisiei de la Veneția din martie 2018 a Consiliului Europei și rapoartele finale ale OSCE / BIDDO (Biroul pentru Instituțiile Democratice și Drepturile Omului) ar trebui puse în aplicare. Una din aceste recomandări constă în asigurarea tuturor candidaților cu oportunități egale de a candida la alegeri și de a avea acces la media. De asemenea, să fie asigurată monitorizarea corectă a alegerilor la nivel național și internațional pe tot parcursul procesului electoral.

Autoritățile din Moldova ar trebui să implementeze recomandările cu privire la legea finanțării transparente a partidelor și campaniilor electorale.

– Oficialii europeni supraveghează perioada electorală? Care este atitudinea UE cu privire la abuzurile comise de către partidele politice din Moldova în perioada pre-electorală, investigate de către Asociația Promo-LEX. Care este atitudinea oficialilor Uniunii Europene cu privire la invalidarea rezultatelor ultimelor alegeri ale primarului general de Chișinău?

Modificările din Codul Electoral, adoptate în 2017, au fost contrare recomandărilor Comisiei de la Veneția a Consiliului Europei și OSCE/BIDDO. Noi am declarat acest lucru atunci public și în cadrul întrevederilor cu reprezentanții Moldovei la diferite întruniri. De atunci, am dat de înțeles foarte clar că UE va continua să monitorizeze atent consecințele noului sistem electoral. Vorbim atât despre procesul electoral: în campanie, în ziua alegerilor și în perioada de după alegeri. Atenția cea mai mare este asupra impactului acestora asupra democrației în general și în particular asupra sistemului multipartid.

În urma invalidării netransparente a alegerilor primare din Chișinău în iulie 2018, Înaltul Reprezentant / Vicepreședintele Mogherini și comisarul Hahn au emis o declarație comună care exprima importanța pentru guvern de a respecta voința alegătorilor. În luna septembrie a lui 2018, comisarul Hahn a trimis o declarație lui Pavel Filip că noi așteptăm ca autoritățile moldovenești să întreprindă acțiuni urgente ca răspuns la îngrijorările noastre, ce țin de presiunea în creștere asupra opoziției, media independente și societatea civilă.

UE și alți parteneri internaționali, în mod regulat pun accentul pe problemele legate de drepturile omului, inclusiv cazuri legate de utilizarea pe scară largă a arestării preventive, a proceselor judiciare netransparente. În vizorul nostru, de asemenea sunt și condițiile de detenție și tratamentul deținuților, inclusiv câteva acuzații recente de maltratare.

La acest moment, în perioada campaniei pentru alegerile parlamentare, UE va continua să urmărească cu atenție, toate aspectele relevante ce țin de pregătirile și parcursul alegerilor.

Cum am mai menționat, alegerile parlamentare aliniate la standardele internaționale, cu  respect față de principiile democrative, au o importanță crucială pentru noi. Supremația legii și a drepturilor omului trebuie să existe în Moldova, inclusiv față de societate civilă și media. O componentă cheie a democrației este garantare unui mediu de acces liber pentru opoziție și societatea civilă.

Printre altele, noi suntem pe deplin conștienți de raportul realizat de Promo-Lex, la fel și de reacții care au apărut după publicarea lui. Constatările acestui ONG național, care are o reputație crescută în timp, vor trebui să fie luate în considerație de către autorități și să servească în calitate de fundament spre luarea măsurilor adecvate pentru remedierea deficiențelor identificate.

– Republica Moldova urmează să primească o asistență macrofinanciară de 100 milioane de Euro din partea UE, dar asistența financiară a fost blocată, în mare parte din cauza modificărilor sistemului electoral, care sunt împotriva recomandărilor din partea instituțiilor europene. O altă cauză este invalidarea alegerilor primarului general al Chișinăului. Puteți să evaluați implementare de către guvernul moldovenesc a reformelor ca parte a Parteneriatului Estic?

UE susține reformele politice și economice din Moldova, care se aliniază la Acordul de Asociere. De asemenea, susținem Moldova prin cooperarea în formatul Parteneriatului Estic și oferirea de asistență pentru îmbunătățirea vieții cetățenilor. Oricum, este responsabilitatea autorităților din Moldova să implementeze eficient reformele și să facă uz în mod corect de suportul nostru.

În cadrul concluziilor Consiliului din februarie 2018, UE a confirmat angajamentele sale dar și-a exprimat îngrijorarea cu privire la lipsa reformelor cheie în Moldova. Noul cod electoral nu a abordat unele dintre recomandările esențiale ale Comisiei de la Veneția a Consiliului Europei și ale OSCE / BIDDO, fiind necesare și alte schimbări imediate și anume necesitatea asigurării libertății mass-mediei și a pluralismului. Să lupte în mod decisiv împotriva corupției și să urmărească o reformă amănunțită a sistemului judiciar.

La reuniunile sale cu omologii moldoveni, inclusiv la Consiliul de Asociere din mai 2018 și Comitetul de Asociere în noiembrie 2018, UE a recunoscut că Republica Moldova a înregistrat unele progrese în domeniul reformelor economice, al consolidării fiscale și al restructurării bancare. A implementat zona de comerț liber dar a indicat în mod clar domeniile în care consideră că există deficiențe și în care sunt necesare acțiuni hotărâte.

În timp ce UE recunoaște progresul înregistrat în Republica Moldova în ceea ce privește dezvoltarea economică, a asistat la o regresiune în domeniul statului de drept, în special, al drepturilor cetățenilor. Comisia Europeană, Parlamentul și statele membre și-au exprimat îngrijorarea cu privire la situația din Moldova.

Având în vedere această lacună și în conformitate cu principiul condiționalității stricte, plățile din cadrul programelor de asistență macrofinanciară și de sprijin bugetar ale UE au fost suspendate. Ne așteptăm la progrese concrete în domeniile deja specificate în Concluziile Consiliului din februarie 2018 și în cele în care am exprimat în mod repetat preocupările noastre.

Mai mult, Comisia Europeană a luat decizia de a modifica substanțial asistența financiară și de a redirecționa sprijinul acordat proiectelor care au un impact direct, pozitiv asupra cetățenilor Republicii Moldova.

– Ținând cont de contextul politic și de contextul preelectoral, este Republica Moldova pe cale să se apropie de UE și cât de dispusă este UE să continue acest proces? Acordul de asociere este amenințat de direcția evenimentelor care au loc la Chișinău?

Politica și asistența UE în favoarea Republicii Moldova continuă să se concentreze asupra îmbunătățirii tangibile a vieții cetățenilor. UE nu are intenția de a se deconecta de la țară. Dimpotrivă, vom continua să participăm, de exemplu să intensificăm sprijinul nostru pentru emanciparea cetățenilor, mass-media independente și comunicarea strategică. De asemenea, intenționăm să sprijinim dezvoltarea socio-economică la nivel regional, concentrându-ne pe Ungheni și Cahul. De asemenea, vom continua să sprijinim soluționarea pașnică a conflictului transnistrean și consolidarea statului de drept și a mecanismelor anticorupție.

UE va rămâne angajată față de Acordul de Asociere, deoarece credem că cetățenii Republicii Moldova merită să trăiască mai bine. Ei merită să aibă parte de alegeri liberi și corecte. Ei merită guvern dedicat luptei împotriva corupției și unei justiții cu adevărat independente. UE va continua să ajute Moldova la acest capitol, fiind unul dintre vecinii noștri cei mai apropiați, care a făcut o alegere clară europeană, așa cum a fost certificată prin Acordul de Asociere. Dar ne așteptăm ca autoritățile moldovenești actuale și viitoare să se implice în realizarea acestui acord ambițios încheiat cu UE.

Stabilitatea, securitatea și prosperitatea noastre sunt interdependente: Uniunea Europeană puternică va ajuta Moldova, iar o Moldova puternică va ajuta Uniunea Europeană. Pentru ca un astfel de parteneriat să funcționeze eficient și să dea roade, trebuie să ne bazăm pe crearea și buna funcționare a instituțiilor democratice, pe o societate civilă puternică și activă. De asemenea avem nevoie ca structurile economice să faciliteze și sprijine dezvoltarea, investițiile interne, locurile de muncă și creșterea economică.

– Care ar trebui să fie prioritățile în relația UE-Moldova și măsurile care trebuie luate în contextul actual?

Prioritățile din relația UE-Moldova sunt clar stipulate în Acordul de Asociere. Odată semnat, Moldova a decis să se apropie de UE și să adere la valorile noastre. Moldova s-a angajat, de asemenea, să implementeze rapid și pe deplin reformele-cheie, care vizează aducerea unor schimbări pozitive în viața poporului moldovenesc. Agenda revizuită a Acordului de Asociere, unde sunt menționate 13 priorități-cheie pentru acțiune și 20 de rezultate pentru 2020 în cadrul Parteneriatului Estic, servesc, de asemenea, drept îndrumare practică în această direcție.

Sunt necesare reforme structurale pentru a crea locuri de muncă și a reduce sărăcia. Dar, în primul rând, ceea ce rămâne absolut crucial este construirea unui stat rezistent, care se poate face numai printr-o luptă reală și decisivă împotriva corupției. Doar astfel se pot construi instituții mai puternice care contribuie la creșterea țării. UE este pregătită să sprijine Republica Moldova în această direcție, dar este important ca autoritățile moldovenești să-și demonstreze angajamentul profund față de valori precum statul de drept și principiile democratice.

UE se așteaptă ca autoritățile din Moldova să ia măsuri urgente pentru a remedia situația actuală. Așteptările noastre se referă la alegeri, care ar trebui să fie credibile, incluzive și transparente, dar și alte domenii critice legate de respectarea statului de drept. Acestea includ în special:

  • o cercetare clară și imparțială a cazului de fraudă bancară, incluzând în special progresele înregistrate în cazul dlui Șor. Întârzierile recurente în procedurile judiciare legate de acest caz ridică întrebări serioase cu privire la credibilitatea eforturilor de a urmări acest sistem masiv de fraudă într-un mod clar și transparent. Se cere în mod critic să se execute o investigație amănunțită, imparțială și cuprinzătoare a cazurilor de fraudă bancară, în scopul recuperării fondurilor însușite și al aducerea tuturor celor responsabili în fața justiției, indiferent de orice afiliere politică, fără întârziere și cu respectarea deplină a statului de drept. Acest lucru este ceea ce a cerut în mod repetat UE în ultimii patru ani;
  •  o reformă judiciară de fond, care este mult așteptată. UE se așteaptă ca autoritățile moldovenești să garanteze răspunderea judiciară, transparența, imparțialitatea și independența, în conformitate cu angajamentele internaționale ale țării, ca unul dintre principiile-cheie ale statului de drept, un element crucial al democrației și protecției drepturilor omului, așteptările așteptate ale cetățenilor moldoveni;
  • o luptă decisivă împotriva corupției la nivel înalt și a intereselor privilegiate.

Traducere de Diana Mihuță

Interviul în engleză AICI.

Jurnalistă that speaks English very well. De aia Maria are grijă că prietenii noștri străini să nu piardă nicio informație valoroasă despre actualitatea din Moldova.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.