Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Câți bani vor scoate din…

Câți bani vor scoate din buzunar pretendenții la un fotoliu de deputat pentru un minut de publicitate la tv

Televiziunile afiliate partidului de la guvernare, condus de Vladimir Plahotniuc, au stabilit cele mai ridicate prețuri pentru un minut de publicitate electorală dintre toți cei 76 de radiodifuzori care au prezentat la Consiliul Coordonator al Audiovizualului și la Comisia Electorală Centrală condițiile în care candidații electorali vor putea plasa publicitate, scrie Centrul pentru Jurnalism Independent.

Respectiv, cei care vor dori să-și promoveze imaginea la cel mai vizionat canal tv din țară, Prime TV, vor trebui să plătească câte 4 000 de euro pentru un minut. La Publika TV, pentru același timp de emisie taxa este de 2 000 de euro. Câte 1 500 de euro costă un minut de publicitate la posturile de televiziune Canal 2 și Canal 3, proprietarul cărora este oficial Oleg Cristal, consilierul politic al lui Vladimir Plahotniuc, dar și la Televiziunea Centrală, afiliată lui Ilan Șor.

500 de euro pentru un minut vor trebui să plătească partidele care vor dori să apară la NTV Moldova și Exclusiv TV, deținute de deputatul socialist Corneliu Furculiță. Postul de televiziune Accent TV, la fel afiliat PSRM, solicită 50 de euro pentru un minut (inclusiv TVA).

Prețurile pentru un minut de publicitate electorală anunțate de alți radiodifuzori cu acoperire națională :

  • RTR Moldova – 1 000 de euro
  • Moldova 1 (post public de televiziune) – 900 de euro
  • Moldova 2 (post public de televiziune) – 150 de euro
  • Pro TV Chișinău – 840 de euro
  • TV8 – 500 de euro
  • N4 – 480 de euro
  • Jurnal TV – 400 de euro
  • REN Moldova – 7 800 de lei
  • Noroc TV – 300 de euro
  • Vocea Basarabiei – 300 de euro
  • Agro TV – 200 de euro
  • ITV – 180 de euro
  • TV Prim – 80 de euro

Canalele regionale afișează prețuri mult mai modeste, între 400 de lei și 3 600 de lei.

Petru Macovei, directorul executiv al Asociației Presei Independente (API), susține că prețurile sunt exagerate și urmăresc scopul de a îngrădi accesul concurenților din opoziție pe platformele media controlate de politicienii care candidează la alegerile parlamentare. Potrivit directorului executiv al API, acest lucru denotă faptul că autoritățile de reglementare în domeniul media și cel concurențial nu-și execută eficient atribuțiile.

„Este o situație absolut anormală și aici trebuie să intervină și CCA și Consiliul Concurenței (CC) pentru că prețurile acestea în campania electorală sunt mult mai mari decât costurile publicității comerciale. Or, legea spune clar că publicitatea în perioada electorală trebuie să fie la nivelul publicității comerciale. Din păcate, la noi nu există nicio reglementare. Trăim într-un sistem primitiv pentru că cei care trebuie să facă regulă pe piață sunt și ei, la rândul lor, controlați de politicieni, care controlează și piața mediatică”, a afirmat Petru Macovei pentru portalul media-azi.

Câți  timpi de antenă vor putea obține gratuit concurenții electorali

Potrivit Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican în mijloacele de informare în masă În campania electorală, radiodifuzorii naționali, trebuie să acorde concurenţilor electorali în circumscripția națională gratuit câte 5 minute de emisie la televiziune şi 10 minute la radio, în scopul expunerii programelor electorale şi informării alegătorilor. Timpii de antenă respectivi sunt oferiţi în alt spaţiu de emisie decât cel rezervat publicităţii electorale şi dezbaterilor electorale.

În afară de aceasta, în campania electorală (circumscripția națională), radiodifuzorii publici trebuie să ofere gratuit concurenților electorali înregistrați de Comisia Electorală Centrală și participanților la referendum câte un minut pe zi, timp de antenă pentru plasarea publicității electorale.

De asemenea, potrivit documentului, pentru publicitate electorală contra plată, fiecărui concurent electoral (circumscripția națională)/participant la referendum i se oferă 2 minute pe zi pe durata campaniei electorale la fiecare radiodifuzor care participă la reflectarea campaniei electorale. Fiecare concurent electoral (circumscripția uninominală) poate primi 2 minute pe zi timpi de antenă contra plată. Timpii de antenă pentru publicitatea electorală contra plată se acordă tuturor concurenţilor electorali/participanților la referendum la aceleaşi ore de emisie, fără nicio discriminare.

Într-un alt aliniat al Regulamentului scrie că tariful perceput de mijloacele de informare în masă şi/sau agenţiile de publicitate pentru plasarea publicităţii electorale contra plată nu poate depăşi tariful pentru publicitate comercială percepută în perioada preelectorală.

Ce posturi sunt cu acoperire națională

Potrivit CCA, radiodifuzorii cu acoperire națională sunt împărțiți în două categorii: cei care-și difuzează serviciul de programe prin eter și, respectiv, cei care difuzează/vor difuza serviciile de programe în sistemul digital terestru de televiziune (Multiplexul A).

În prima categorie se regăsesc postul public tv Moldova 1 (utilizează rețeaua de stat) și posturile de televiziune afiliate Partidului Democrat aflat la guvernare: Prime TV, Canal 2 (ambele utilizează rețele de stat), Publika TV (88% de acoperire) și Canal 3 (63% de acoperire).

În sistemul digital  terestru de televiziune cu acoperire naţională difuzează următoarele 10 posturi tv (toate având câte 65% de acoperire): Moldova 1, TVR Moldova, Canal Regional, Publika TV, Canal 2, Canal 3, Prime, AGRO TV Moldova, Jurnal TV și ITV.

De menționat că, potrivit companiei de măsurare a audienței tv AGB Nielson, cele mai urmărite posturi tv în Republica Moldova sunt: Prime TV, RTR Moldova, Canal 2, NTV Moldova, Moldova 1, Canal 3, Jurnal TV, N4, Pro TV, REN Moldova și altele.

Sursa: media-azi.md 
Cât e taxa pentru apariția candidaților în campania electorală la tv? PRIME TV vrea 4.000 de euro pentru un minut de publicitate electorală