După o pauză de mai bine de un an, una dintre cele cinci garnituri modernizate în România a pornit astăzi, din nou, cu mare fast, din Gara Chişinău spre Ungheni. Printre pasageri au fost şi ministrul Transporturilor, Iurie Chirinciuc, dar şi directorul interimar al CFM, Iurie Topală. 

„Absolut nimic nu s-a făcut la trenuri. Cum erau cu doi ani în urmă aşa sunt şi acum. Pur şi simplu le repunem înapoi în circulaţie”, a menţionat directorul interimar al CFM, Iurie Topală.

Mai mult, şeful CFM dă asigurări că până la începutul lunii septembrie în circulaţie vor fi repuse şi celelalte patru trenuri băgate în depou anul trecut. Asta deşi garnitura ce a luat foc în primăvara lui 2014 în gara din Străşeni, din cauza supraîncălzirii generatorului, nu a fost încă reparată, şi nu este clar cine va suporta cheltuielile, în condiţiile în care termenul de garanţie a expirat. De altfel, anume în urma acestui incident administraţia CFM a decis să suspende circulaţia trenurilor renovate în România întrucât pun în pericol viaţa pasagerilor şi efectuarea unor verificări.

„A fost invitat Centrul baltic de certificare, care este introdus în registru ţărilor europene, ei au examinat aceste trenuri şi au fost de acord cu părerea Căilor Ferate că ele sunt periculoase pentru ca să fie exploatate în RM şi ele trebuie certificate”, spunea atunci Sergiu Tomşa, şef interimar la CFM în acea perioadă.

Acum însă fostul director interimar al CFM, în prezent vicedirector al instituţiei, declară altceva. „A fost vorba doar de trenul care a fost incendiat atunci. Atunci se discuta că bine că s-a întâmplat aşa şi nu a decedat nicio persoană”, afirmă vicedirectorul de la Căile Ferate.

Totuşi Sergiu Tomşa spune că a fost iniţiată o procedură de certificare a trenurilor în oraşul ucrainean Dnepropetrovsk. Cum verificările nu au fost încheiate, CFM nu deţine încă certificate de conformitate pentru cele cinci garnituri, ceea ce nu a împiedicat însă administraţia să repună pe şine unul dintre trenuri.

Că trenurile sunt sigure o spune ferm şi ministrul Transporturilor, Iurie Chirinciuc, el fiind convins că în spatele deciziei de a opri garniturile stau alte motive. „Eu consider că a fost strict chestii politice. Eu nu văd motive care ar fi adus la oprirea circulaţiei acestor trenuri. Probleme tehnice la aceste garnituri nu au existat”, afirmă Chirinciuc. Solicitat să comenteze expertiza internaţională care spunea că trenurile sunt periculoase, ministrul a spus că nu ştie nimic despre nicio expertiză.

În ciuda acestor controverse, pasagerii care au urcat astăzi în trenul Chişinău-Ungheni s-au arătat entuziasmaţi, deşi unii recunosc faptul că au călătorit cu frica în sân.

Amintim că garniturile modernizate în România, pentru care statul a plătit 12 milioane de euro, au fost scoase din circulaţie în luna martie a anului trecut, după ce unul dintre trenuri a luat foc din cauza supraîncălzirii generatorului. Ulterior, directorul firmei Remar Paşcani, care a efectuat lucrările, a invocat proasta gestionare a garniturilor din partea CFM. Trenurile renovate fac subiectul unui dosar penal deschis de Centrul Naţional Anticorupţie, după ce un grup de deputaţi a depus o plângere invocând cheltuieli de reabilitare, în opinia lor, exagerate aprobate de fostul ministru al Transporturilor, Anatol Şalaru. Ce-i drept, deocamdată, nimeni nu are statut de bănuit.