Expert-Grup: Privatizarea companiei aeriene Air Moldova „ridică semne serioase de întrebare”

Centrul Analitic „Expert-Grup” solicită autorităților competente să investigheze modul în care s-au format și acumulat datoriile companiei Air Moldova. Aceasta, pentru că, potrivit experților, este creată impresia că Air Moldova a fost gestionată ineficient în mod intenționat, cu scopul aducerii companiei în prag de faliment pentru a fi privatizată la preț redus.

„O investigație a autorităților competente, precum Centrul Național Anticorupție, poate determina dacă îndatorarea companiei a fost rezultatul condițiilor dificile și competiției sporite de pe piață sau intenția unor grupuri de interese”, se arată într-o notă de poziție cu privire la privatizarea Î.S. Compania Aeriană „Air Moldova”.

Astfel, experții de la „Expert-Grup” semnalează că privatizarea a avut loc fără desemnarea unui consultant financiar individual, așa cum prevede legislația în cazul unui bun de o importanță deosebită.

De asemenea, lipsește o argumentare clară cu privire la valoarea tranzacției, iar comunicarea despre privatizare creează impresia că nu s-a urmărit alimentarea interesului din partea investitorilor, fapt ce ar duce la atragerea câtor mai multe oferte și ar stimula concurența.

Mai mult, Centrul Analitic „Expert-Grup” atenționează că privatizarea are loc după acumularea unui volum imens de datorii în condiții dubioase. Involuțiile financiare ale companiei în perioadă de expansiune economică și o creștere robustă a cererii din partea consumatorilor sunt greu de justificat.

„Persoana juridică ce va prelua compania Air Moldova a fost fondată la 23 august 2018, și dispune de un capital social subscris de 500 mii lei. Nu se cunoaște dacă persoana juridică respectivă, deținută în proporție de 49% de către „Blue Air Aviation” și 51% de către doua persoane fizice, deține resursele necesare pentru stingerea datoriilor acumulate la Air Moldova și care sunt termenele de stingere a datoriei”, arată sursa citată.

În plus, în ultimii ani, Air Moldova a încălcat în mod evident prevederile legale privind dezvăluirea informației. Pe pagina web a Air Moldova, ultimul raport financiar disponibil este pentru primele 9 luni ale anului 2016, rapoartele de audit fiind inexistente începând cu anul 2014. În acest context, o evaluare obiectivă din partea analiștilor financiari și a publicului, este practic imposibilă.

În acest context, „Expert-Grup” precizează că privatizarea unui dintre cele mai importante active ale statului ridică semne serioase de întrebare:

1. De ce nu a fost aprobat un proiect individual de privatizare, care să implice o evaluare și consultare din partea unor analiști financiari independenți?
2. De ce campania de comunicare privind privatizarea celei mai mari companii aeriene din Moldova, nu a căutat să atragă cât mai mulți investitori specializați?
3. Cum a fost determinat prețul de vânzare al companiei, și ce evidență are cetățeanul că nu a fost deposedat practic de un activ strategic important?
4. Cine se face responsabil de îndatorarea extrem de rapidă a companiei în perioadă în care condițiile economice erau prielnice pentru o creștere sănătoasă?
5. Care sunt termenii de restituire a datoriei? Care sunt sursele din care va fi stinsă datoria?

Reamintim că pe 2 octombrie, Agenția Proprietății Publice a anunțat despre privatizarea cu succes a Întreprinderii de Stat Compania Aeriană „Air Moldova”. Astfel, cea mai mare întreprindere de stat din Moldova după volumul vânzărilor a fost privatizată contra unui preț de 50 milioane MDL, cu asumarea de către investitor a datoriilor companiei de peste 1,2 miliarde lei.

Am absolvit facultatea de litere, dar lucrez în jurnalism din '98. O perioadă îndelungată am fost știristă profilată pe teme economice și sociale. Din 2014 lucrez la Moldova.org, unde am descoperit toată paleta de culori ale presei online. Îmi place să scriu materiale explicative și analitice. Politica editorială a redacției mi-a permis să-mi lărgesc viziunile asupra mai multor aspecte ale vieții.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.