Danemarca este unul dintre puținele exemple în care populația este educată să consume alimente cât mai sănătoase. Frecvente sunt fermele și fabricile organice, unde totul se aplică la un nivel avansat. Este oarecum o îmbinare ciudată între dorința de a fi cât mai departe de automatizare și întoarcerea la rădăcini, cu noile tehnologii, algoritmi și nu numai.
Naturmaelk & Ollingergard este considerată drept o companie mică ce operează o fabrică de dimensiuni mai mici. Se află în regiunea Tonder din sud-vestul Danemarcei, la câțiva km de Marea Nordului. S-a fondat în anul 1994 și este vestită în prezent, în special în regiune, ca fiind una dintre cele mai bune companii ce produce lactate organic. Organic, ar însemna evident fără coloranți, conservanți și produs într-un mod cât mai natural posibil, fără a implica unele chemicate.
Brandul umbrelă
Compania ce gestionează fabrica are 38 de proprietari. Acești fermieri produc laptele organic sub același brand-umbrelă pentru fiecare. Pentru a rămâne sub umbrelă aceștia trebuie să respecte condiții nu atât draconice, cât normale pentru a rămâne cu marcajul „produs organic”.
Despre companie se poate menționa că are un venit anual de aproape 50 de milioane de dolari. Venitul se duce spre fermieri în funcție de cantitatea de lapte colectată de la ei. Totuși, putem spune că ei administrează fabrica întrucât 6 din ei fac parte din Boardul de conducere.
Director al companiei este Leif Friis Jorgensen. Meseria acestuia este să coordoneze compania, dar și mai ales să asigure o coordonare a calității producției între fermieri. Potrivit lui, acesta parcurge zilnic cel puțin 500 de km de la ferme la sediul central al companiei și invers.
Produsele sunt exportate în mare parte pe piața locală din Danemarca. Aproape 45% merg în supermarketele din Danemarca. Alte 40% sunt în baza contractelor directe cu firmele de catering, restaurante, hotele și altele. Restul este fie laptele care este revândut la o altă companie, sau merge la export spre Germania, Marea Britanie sau Polonia. Cert este că în acea direcție merge sub 4%.
Mai bine mici, dar buni
Deși fabrica are peste 100 de angajați, ea nu este socotită drept o fabrică mare. Nu se produce în cantități mari aici, dar mai mult, se respectă standarte de calitate.
De exemplu, vacile de la toate fermele ce operează sub umbrela acestui brand trebuie să fie cel puțin 150 de zile din an pe câmp, la aer liber. De menționat că într-o fermă convențională, vacile nu părăsesc grajdul unde sunt ținute.
Totodată, fermierii folosesc 8 ierburi extra. Motivul nu este doar pentru a crea iarbă mai bună, dar ajută și la menținerea unui sistem digestiv mai bun al bovinei, dacă sănătatea e bună, laptele e bun.
Potrivit lui Leif Jorgensen, fabrica este printre singurele companii care colectează laptele zilnic. Și totuși:
„Planul nostru este să nu fim chiar prea mari. Chiar dacă-s 38 de fermieri acum și ne cunoaștem personal. Dacă vor veni mai mulți fermieri o să începem, să pierdem contactul. Totuși, unii fermieri tind să se extindă și ei cumva. Da, poate ne extindem încet, an de an, dar nu avem planuri să ne extindem prea mult”, spune Jorgensen.
Acesta spune că se organizează întâlniri cu fermierii frecvent, iar dacă unii din aceștia vor petrece câte 3 ore dus și 3 întors pe drum, este în dauna lor, deoarece mulți din ei preferă să fie în câmp.
GALERIE FOTO din fabrica de lactate:
Cine sunt fermierii?
Ferma familiei Moeler este doar una din cele 38, care activează sub brandul Naturmilk. Atât tatăl Ove Moeler, cât și fiul acestora, Sorem Moeler coordonează treburile zilnice la fermă. Mai au angajați încă trei persoane, dintre care un român, Andrei și Alina, originară din Moldova, stabilită de 5 ani în Danemarca, cea care de fapt ne-a facilitat vizita la această fermă.
Aceasta are și job-ul de traducător, dar despre ea într-un al material.
Grajdul poate avea peste 200 de vaci. Acum au 165. Sunt specializați în creșterea laptelui organic. Nu se folosesc medicamente pe bovine, iar acestea, timp de jumătate de an cum am menționat mai sus, trebuie să se afle în câmp.
„Acest lucru este normal în Danemarca. Deținem propria producție de lapte. În cazul nostru, mai mulți fermieri se asociază formându-și brandul comun”, ne explică Ove Moeler. Deși laptele este predat fabricii menționate mai sus, existând și posibilitatea de a pierde contactul cu cei care consumă produsele, acesta spune că nu e așa tot timpul:
„Eu obișnuiesc câteodată să stau în magazin și să ascult consumatorii. Este important asta să faci din când în când, pentru a îmbunătăți producția”, ne spune acesta.
Și iarba mai bună…
Vacile de la această fermă au la dispoziție 60 de hectare. Aici însă intervine o nuanță interesantă: Sunt mai multe parcele cu diferite feluri de iarbă.
„Sunt 7 tipuri de flori, care sunt de condimente. Teoria este că nu fiecare bovină are aceleași gusturi. De exemplu, dacă una din ele este bolnavă, poate selecta din acele plante care le fac mai bine”, explică Ove Moeler.
Pentru a activa sub acest brand trebuie să respecți în jur de 40 de criterii, care includ toate detaliile, inclusiv și la componența ierbii. Din start, un fel de semn de exclamare – nu se folosesc ierbicide. Deloc.
„Dacă folosești chemicale, poți fi bine acum, dar poți afla efectele peste 10 ani, sau efectele pot să fie la copiii voștri, de exemplu. Trebuie să tratăm și acest lucru cu mare atenție”, spune acesta.
Acesta spune că participă la ședințe pentru a discuta și a fi la curent cu toate criteriile impuse de fabrică pentru a asigura calitatea materiei prime.
ADN, selecția genului, Gadgete pentru muls
Pare totul în natură, dar până și prezența în natură, dar și producția este strict monitorizată prin intermediul a mai multor softuri. Totul începe de la naștere, când la ureche li se plică numărul de serie. Atunci li se prelevă ADN-ul, care odată introdus în baza de date, rămâne acolo pentru a monitoriza permanent.
Informația este folosită de exemplu la reproducere, pentru a determina ce caracteristici fizice trebuie să aibă taurul de la care a fost prelevată sperma.
Dacă în Moldova la gâtul vacii se agață un clopot, în Danemarca este un dispozitiv special, care transmite în timp real proprietarului starea de sănătate a bovinei. Acesta controlează, evident, prin intermediul unei aplicații pe telefonul său. Fiul acestuia, Soren Moeler spune că se poate uita de acasă la starea de sănătate a unei vaci.
Pentru gestiunea fermei, acesta spune că a mers la universitate. Studiile din acest domeniu sunt jumătate teoretice, jumătate practice. Partea teoretică include în primul rând mai multe lecții de management a afacerilor.
Este ca parte a unui proces de inginerie genetică și genul vițelușului care ar urma să se nască. Potrivit lui Soren, este calculat de fapt cu o precizie de 97%.
Parcarea în spic
Mulsul bovinelor este, să spunem așa „semi-automat”. Ferma are un centru de muls de 16 bovine, dar, potrivit lui Soren Moeler, sunt ferme și mai mari.
Vacile sunt „parcate” sub formă de spic, pe diagonală, și ulterior li se atașează dispozitivele care prin vacum „pompează laptele”.
Afacere de familie
Danemarca este și ea afectată de schimbările noului mileniu. Potrivit lui Soren Moeler, tot mai puțini tineri preferă să plece la oraș. Agricultura tinde deja să fie dominată de companiile mari.
„Cu 20 de ani în urmă orice danez cunoștea un fermier, fie că era vecinul, bunelul sau tatăl lui. Astăzi, unii oameni cred că laptele vine din supermarket”, spune acesta.
Cauzează vacile încălzirea globală?
L-am întrebat pe Ove Moeler și despre această teorie, prin care se menționa că metanul produs de vaci ar produce un efect de seră mult mai dăunător decât gazul de la marile întreprinderi industriale.
„Este totuși ceva de dezbătut. Vacile noastre putem spune că având un regim alimentar, ar putea contribui mai puțin. Acum avem și o zonă închisă pentru bălegar de exemplu. Încercăm diferite metode de a produce cât mai puțin metan”, mai punctează acesta.
Vizita a fost făcută în cadrul proiectului„Colaborarea nordică în Moldova”, unde se studiază limbile nordice prin intermediul limbii engleze.
Cursurile se desfășoară pentru limbile daneză, finlandeză, norvegiană și suedeză. În cadrul studierii limbii nordice, cursantul are și ore de istorie, geografie și cultura țărilor nordice.
Informații suplimentare despre cum te poți înscrie la un astfel de curs poți afla la:
# adresa de e-mail: [email protected];
# telefon: 079106070, 079553575.