Încheierea campaniei Poporul gândește: „Nu luăm totul de-a gata”

La începutul acestei săptămâni, 25 septembrie, a fost încheiată campania „Poporul gândește”. În aceste șase luni ale campaniei, avocații 60+ au reușit să viziteze mai multe localități din țară și să discute cu peste 300 de oameni despre manipulare și cum se pot proteja de aceasta.

Avocații campaniei i-au îndemnat pe oameni să nu ia totul de-a gata și să analizeze informația pe care le-o livrează mass-media sau politicienii. „Noi nu am venit să le spunem oamenilor că avem cheia succesului sau cheița spre adevăr. Am încercat să-i facem pe oameni să înțeleagă că fiecare din noi are o putere – puterea de a gândi, a analiza și de a alege în ce să creadă și în ce nu”, susține Vlada Ciobanu, coordonatoarea campaniei.

Avocații poporului spun că au fost plăcut surprinși să vadă că oamenii din diferite localități ale Moldovei sunt bine informați și conștienți de faptul că adesea, prin unele știri, politicienii încearcă să-i manipuleze.

„Oamenii vor să vorbească despre revoltele lor, despre faptul că sunt mult mai conștienți de minciunile care le sunt servite de către unele posturi TV, afiliate politic”, susține avocata Natalia Ursu.

Însă, ea spune că au fost și cei care nu puneau la îndoială informația pe care o găseau în ziarele de partid. Mulți au fost și cei care se informează de la posturile TV, pentru că le este mai simplu să conecteze televizorul, decât să meargă la un chioșc și să cumpere un ziar sau să caute diferite știri în internet.

„În timpul campaniei, nu am menționat niciun post TV, nicio instituție media, pe care am fi considerat-o obiectivă. Menirea noastră nu a fost să vedem ce canale privesc și pe cine votează oamenii pe care i-am întâlnit, ci să-i încurajăm să fie atenți la ceea ce li se spune și să nu creadă în absolut orice, fără a-și pune măcar o întrebare… Știți de ce schimbăm cu telecomanda posturile TV? Căutăm un adevăr, pe care uneori, totuși, nu reușim să-l găsim”, zice Nicolae Vrednic, avocatul campaniei „Poporul gândește”.

Totodată, pe lângă deplasările prin mai multe localități, organizatorii campaniei au provocat tinerii artiști să ilustreze manipularea și dezinformarea.

Irina Cleșcenco este una dintre artistele care a realizat o ilustrație în cadrul campaniei. Tânăra susține că, în prezent, este foarte greu să găsești informații care nu sunt „pătate și manipulate”.

„Persoanele în etate, în special cei de la țară, sunt cel mai des manipulați, pentru că din lipsă de timp și bani, ei se informează din puține surse. Persoanele de la țară nu au internet. Ei se informează din ziarul partidului și de la cele 4 canale TV pe care le are și care sunt controlate de un partid”, este de părere Irina Ciobanu, o altă artistă care a ilustrat o persoană în vârstă, a cărei „creier este spălat de mass-media”. Potrivit tinerei, pentru a apăra democrația, trebuie în primul rând să protejăm mințile părinților și bunicilor noștri în fața dezinformării constante din jurul lor.

Scopul campaniei este comunicarea de la om la om, întru combaterea manipulării de către mass-media, politicieni și alții. Campania „Poporul gândește” îndemnă oamenii să chibzuiască și să nu ia totul de-a gata, să pună sub semnul întrebării orice informație și să caute, să asculte mereu cel puțin două părți înainte să facă o judecată sau să ia o decizie.

Sunt jurnalistă din 2015. Dacă la început m-am delectat cu presa tipărită, din 2018 am pășit în lumea presei online. În toată această perioadă am descoperit oameni, locuri și istorii. Toate acestea mi-au arătat că viața e o paletă de culori pe care-mi place să o descriu prin cuvinte și condimentez cu fotografii.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.