Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   Problemele de la CFM şi…

Problemele de la CFM şi un nou şef cu integritate dubioasă

Căile Ferate ale Moldovei se scufundă, iar ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor a numit în funcţia de director interimar o persoană a cărei integritate ridică mai multe semne de întrebare. În acelaşi timp, practic săptămânal, angajaţii instituţiei organizează greve, nemulţumiţi de faptul că nu şi-au ridicat salariile de câteva luni, iar conducerea îi forţează să depună cereri de demisie.

În ultimele luni, mai mulţi angajaţi ai Căilor Ferate ale Moldovei (CFM) au trimis scrisori în adresa instituţiilor statului şi au organizat acţiuni de protest, prin care atenţionează despre situaţia în care au ajuns, cu salarii neplătite şi solicitări din partea şefilor de a-şi da demisia din cadrul instituţiei în care au activat de-o viaţă. Zilele trecute, peste 50 de angajaţi ai Depoului de locomotive au fost în grevă, nemulţumiţi că nu şi-au primit salariile din luna mai. Muncitorii s-au plâns presei că nu mai au cu ce îşi hrăni copiii. Pe de altă parte, la CFM urmează restructurări, iar aproape jumătate dintre angajaţi ar urma să fie disponibilizaţi, explică surse din cadrul întreprinderii, care precizează că mulţi sunt forţaţi de şefii de direcţii să scrie, benevol, cereri de plecare.

Ex-şef: „Sunt măsuri nepopulare, dar foarte concrete şi necesare”

Vladimir Cebotari, actualul ministru al Justiţiei, cel care a condus CFM-ul până săptămâna trecută, admite că întreprinderea se confruntă cu probleme serioase timp de trei luni şi jumătate. „Situaţia este rea şi a fost foarte rea. Ea va continua să fie aşa atâta timp cât nu vor fi întreprinse măsuri foarte ferme. Eu nu vreau să zic că noi cât am fost nu am făcut ce e mai bine, ci că am făcut lucruri foarte bune, care trebuie să aibă continuitate şi finalitate şi să ducă la modernizarea, optimizarea şi raţionalizarea întreprinderii. Dacă acest lucru nu se va face, întreprinderea, care are un personal proiectat pentru a opera zilnic cu până la 5 mii de vagoane, operând doar în medie cu 70 de vagoane, este sortită falimentului. Ar fi iresponsabil ca ceea ce s-a început, coordonat cu finanţatorii externi, să nu fie dus până la capăt. Sunt măsuri nepopulare, dar foarte concrete şi necesare”, susţine fostul director al CFM, referindu-se la disponibilizări şi salarii neplătite la timp.

În ultimii ani, inclusiv unii politicieni au vorbit despre privatizarea întreprinderii, ca o soluţie pentru rezolvarea problemelor economice, iar unele voci susţin că tot ce se întâmplă acum la CFM nu ar fi decât un plan din procesul de falimentare a întreprinderii, pentru ca ulterior aceasta să ajungă în mâinile unor afacerişti contra unui preţ de chilipir. „Cei care discută despre privatizare fie o fac inconştient, fie nu înţeleg seriozitatea problemelor şi nu au studiat actele necesare, inclusiv angajamentele Guvernului şi ale Parlamentului în privinţa CFM. Există un acord semnat cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), este foarte aproape de semnare un acord cu Banca Europeană de Investiţii (BEI). Acestea nu prevăd privatizarea CFM. Cei care au enunţat astfel de idei trebuie mai întâi să se documenteze”, recomandă Cebotari, precizând că cele 50 de mililioane de euro de la BERD, pentru care, la finele anului trecut, a fost semnat un acord între cele două instituţii, încă nu au ajuns, pentru că e nevoie de îndeplinit mai multe condiţii.

530-iurie-topalaMinistru: „Specialiştii au băgat întreprinderea în faliment”

Luni, 3 august, la doar două zile după ce Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID) şi-a schimbat stăpânul, trecând din gestiunea PD în cea a PL, Iurie Chirinciuc, noul ministru, l-a numit în funcţia de director interimar al CFM pe consilierul municipal Iurie Topală, şi el un exponent al PL. Topală urmează să conducă instituţia până la organizarea unui concurs pentru ocuparea acestei funcţii, care a rămas vacantă după ce Vladimir Cebotari a plecat la Ministerul Justiţiei. Topală e de profesie inginer, fiind acum consilier municipal pe lista PL, dar şi un prosper om de afaceri. Prin intermediari, Topală deţine firma „Ruta-Prim” SRL, care gestionează activitatea celor mai multe rute de microbuze din Chişinău. Totodată, acesta este implicat şi în domeniul construcţiilor, prin firma „Venneta-Construct”. Acolo îl are în calitate de partener pe Valeri Ghidicov, liderul unei asociaţii de baseball care construieşte, cel puţin oficial, un teren pentru practicarea acestui sport pe terenul de lângă Circ, pe care Voronin şi Tarlev promiteau un stadion olimpic. În acest proiect este implicat, aşa cum a şi recunoscut, fiind forţat de dezvăluirile din ZdG, noul şef al CFM. Topală a devenit cunoscut opiniei publice şi după ce, în 2011, firma sa, „Ruta-Prim”, a câştigat suspect, în prima instanţă, un proces de judecată cu autorităţile locale, primind compensaţii de 10 milioane de lei pentru că, deservind două rute care fac legătura între Chişinău şi Grătieşti, a suferit pierderi de pe urma unor decizii ale autorităţilor locale prin care mai multe categorii de cetăţeni, printre care studenţi şi pensionari, beneficiau de reduceri. Până la urmă, pe 28 mai 2015, Curtea de Apel Chişinău a respins pretenţiile firmei actualului şef al CFM.

Nu am reuşit să discutăm cu Iurie Topală, care nu a răspuns la apelurile repetate ale ZdG, despre noua sa funcţie şi abilităţile pe care le posedă în domeniul feroviar, însă colegul său de partid, Iurie Chirinciuc, care l-a desemnat în această funcţie, e sigur că a făcut o alegere corectă. „Noi am avut până acum doar specialişti şi uitaţi-vă că specialiştii au băgat întreprinderea în faliment, şi-au bătut joc de ea şi şi-au rezolvat interesele personale, de grup sau de partid. Avem nevoie de un manager bun. Specialişti avem acolo, la CFM, dar trebuia un manager. Considerăm că dl Topală e unul din managerii care au demonstrat, şi în afacerile sale, şi în viaţă, şi peste tot, şi o să vedeţi că numai noi ne putem asuma riscul de a face reforma. Ei toţi, timp de 20 de ani, nu au făcut nici investiţii, nici reforme, nimic. S-au gândit doar la ziua de mâine şi la următoarele alegeri”, a punctat proaspătul ministru Iurie Chirinciuc.