„Un agent economic cu sediul în Ocnița sau Briceni, pentru a efectua o cursă, de exemplu, în Cernăuți, urma să vină la Chișinău să-și ridice autorizația, după care să meargă și să efectueze această cursă”, explică Serghei Bucătaru, secretar de stat.
O astfel de situație va fi de domeniul trecutului, promit autoritățile. Potrivit Acordului moldo-ucrainean, transportatorii de mărfuri vor beneficia de un regim liberalizat. Singura condiție este ca mijlocul de transport să corespundă anumitor norme ecologice.
„Această prevedere este valabilă pentru autocamioanele care corespund categoriei de Euro 3 și mai sus”, susține Bucătaru.
Anul trecut, de exemplu, mai mult de jumătate din cele 60 de mii de curse dintre Moldova și Ucraina, au fost efectuate cu mijloace de transport care se încadrează în normele invocate în acord. Ceilalți transportatori vor avea nevoie, în continuare, de autorizații. Documentele sunt transmise, pe principiul parității, de autoritățile de la Kiev Agenției Naționale Transport Auto, iar, ulterior, sunt eliberate solicitanților contra costului de la 8 până la 12 euro pentru fiecare cursă.
„În anii precedenți am avut situații când am avut deficit de aceste autorizații, fapt care periclita activitatea transportatorilor”, spune secretarul de stat Serghei Bucătaru.
Pe lângă acest acord, la Kiev a fost semnat și un document ce se referă la traficul aerian dintre cele două țări. Astfel, operatorii avia din Moldova și Ucraina vor putea decide numărul curselor și tariful fără o coordonare prealabilă între aceștia, așa cum este în prezent.