(raport) Echilibrul de gen în presa autohtonă. Femeia a fost mediatizată cel mai mult în materialele de pe #diez

femei

O mare parte din mass-mass nu asigură echilibrul de gen şi nu sunt preocupate de promovarea egalității de șanse prin intermediul produselor lor jurnalistice. Despre aceasta arată Raportul de monitorizare a conținutului mass-media din perspectiva respectării echilibrului de gen, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

Astfel, datele monitorizării arată că cea mai înaltă pondere a femeilor în știri – 39,5% a fost atestată în materialele portalului diez.md, urmat de posturile PRIME şi Canal 2 – câte 38,8% femei surse sau protagoniste. La postul public Moldova 1 vizibilitatea femeilor în buletinele de ştiri este de 35%, la NTV Moldova – 33,3%, PRO TV – 30,5%,A Jurnal TV – 25%. Urmează portalurile Agora.md – 25,3%; Unimedia.info – 24,7% și Deschide.md – 22,11%, scrie media-azi.md.

De asemenea, prezenţa femeilor şi bărbaţilor este neuniformă și în funcţie de tematica reportajelor. Bărbaţii dețin o poziție dominantă în materialele ce abordează subiecte politice, în timp ce femeile sunt mai des citate ca surse și protagoniste în cele ce țin de domeniul educației. Un anumit echilibru a fost observat în materialele despre sfera socială.

Analiza reportajelor sub aspectul respectării legislaţiei în vigoare şi a Codului deontologic al jurnalistului, cu referire la egalitatea de gen, constată o absență aproape totală a expertizei femeilor în subiecte pe teme economice, administrative, finanţe, de politică externă, reforma electorală etc. Respectiv, femeile lipsesc din talk-show-urile social-politice.

Potrivit Raportului de monitorizare, unele media au publicat materiale cu intenţia declarată de a combate stereotipurile de gen, promovând modele pozitive de implicare a femeilor şi bărbaţilor în viaţa socială. Totuși, difuzarea reportajelor care promovează modele pozitive nu este o tendinţă generală, ci mai curând o manifestare rară.

Nu au fost înregistrate multe cazuri de promovare a stereotipurilor de gen. Câteva din cele înregistrate nu sunt conştientizate şi apar în cadrul unor reportaje care îşi propun combaterea acestora.

Monitorizarea celor 10 instituții media a fost efectuată în perioada 6 noiembrie-3 decembrie 2017. Raportul integral va fi disponibil pe portalul CJI, media-azi.md.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente