Două şcoli de meserii din ţară îşi vor sista activitatea, iar altele zece vor fi reorganizate în şcoli profesionale. Potrivit Ministerului Educaţiei, obiectivul este parte a proiectului de restructurare a reţelei de instituţii de învăţământ profesional tehnic menit să consolideze capacitatea şcolilor profesionale şi colegiilor.
Şcolile de meserii vor fi reorganizate în şcoli profesionale până la începutul anului de studii. „Vor fi reorganizate 12 şcoli de meserii. Cinci şcoli de meserii vor fi absorbite de şcolile profesionale. Altele cinci vor fi reorganizate în patru şcoli profesionale, iar două îşi vor sista activitatea”, a precizat şeful de direcţie din cadrul Ministerului Educaţiei, Silviu Gâncu.
Astfel, urmează să-şi sisteze activitatea Şcoala de Meserii din Făleşti şi Şcoala de Meserii din Todireşti, Anenii Noi. În aceste instituţii numărul de elevi este foarte mic şi aproape egal cu cel al angajaţilor, baza tehnico-materială – deplorabilă, iar la Todireşti nici un profesor nu are grad didactic.
Propunerea ministerului are la bază rezultatele unui raport de cartografiere elaborat cu sprijinul Uniunii Europene. Potrivit lui Adrian Stoica, consultant în cadrul proiectului Uniunii Europene, din cele 97 de şcoli profesionale evaluate, 24 au obţinut calificativul „bine”, altele 45 – „mediu”, iar 24 – „slab”.
Raportul a mai arătat că statul alocă tot mai mulţi bani pentru acest sector, în timp ce numărul de elevi scade constant an de an, iar baza tehnico-materială nu se dezvoltă. În acelaşi timp, fiecare al doilea bloc de studii este în stare avansată de uzură, fiecare a treia cantină din şcolile profesionale nu funcţionează, iar din numărul total de 199 de cămine doar 132 sunt utilizate.
Ca o soluţie pentru situaţia creată Ministerul Educaţiei a propus instituirea, în următorii ani, a zece centre de excelenţă şi consolidarea reţelei de şcoli profesionale care să răspundă celor mai înalte rigori de calitate.
Silviu Gâncu a relatat că la prima etapă se propune instituirea a cinci centre de excelenţă pe domeniile: construcţii, industria uşoară, informatică şi tehnologii informaţionale, servicii şi alimentaţie publică şi transporturi.
La fel, după aprobarea proiectului de către Guvern, urmează să fie reorganizate şi şcolile profesionale care nu asigură calitatea instruirii, având un potenţial didactic limitat şi un număr mic de elevi.