(STUDIU) Moldovenii sunt îngrijorați de clasa politică, salarii mici și prețurile în creștere

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Moldovenii sunt îngrijorați că nu vor face față necesităților, din cauza salariilor mici și a plăților sociali întârziate, a prețurilor în creștere și a clasei politice care mimează redresara situației, arată Indicele Încrederii Consumatorului pentru perioada mai-iunie 2015, realizat de IDIS ”Viitorul”.

Indicele încrederii consumatorului (IIC) s-a situat la un nivel de 85 puncte (pe o scară de la 1 la 200), în creștere cu 19 puncte față de perioadă precedentă. Cu toate acestea, încrederea consumatorilor că vor putea face față necesităților curente de consum cu mijloacele disponibile este foarte mică.

Conform indicilor sintetici ai confidenţei pe mediile de reședință se atestă o creștere a încrederii consumatorului cu 16 puncte în mediul urban și 23 puncte în mediul rural, în comparație cu perioada precedentă.

De asemenea, creșteri ale indicilor s-au marcat și în cazul aşteptărilor financiare ale gospodăriilor casnice, marcându-se 82 puncte în mediul urban și, respectiv, 74 în cel rural, față de 53 de puncte din perioada mai-iunie 2015.

Totuși, în timp ce în perioada curentă a realizării studiului s-au înregistrat creșteri mai mult sau mai puțin semnificative a încrederii consumatorului la majoritatea indicilor, la capitolul situației economice generale din țară, oamenii nu sunt prea încrezători, fapt demonstrat prin scăderea cu 7-10 puncte în ambele medii de reședință.

Cu toate acestea, încrederea consumatorilor că vor fi capabili de a face față necesităților curente de consum cu mijloacele disponibile, este foarte scăzută. Cauzele încrederii situate mult sub nivelul mediu sunt diverse: începând cu salariile și plățile sociale întârziate, evoluția prețurilor la bunurile de larg consum/servicii comunale/carburanți și finalizând cu neîncrederea în clasa politică și acțiunile întreprinse de aceasta pentru a redresa situația.

În Ucraina, IIC s-a poziționat, în primele luni ale anului 2015, la un nivel de 41 puncte (-11 puncte față de perioada precedentă), în Rusia – 72 puncte (-7 puncte față de perioada precedentă), în România – 74 puncte (-3 puncte față de perioada precedentă). Tendințe de îmbunătățire a încrederii consumatorilor s-au înregistrat în mai multe țări din Europa, acestea reflectând semne de creștere economică, Germania, cu IIC de 100 puncte, Marea Britanie – 97 puncte.

IIC este o metodă de diagnostic a situaţiei economice care a fost calculat pentru prima dată în 1967, în SUA. În prezent, acest indice este calculat în circa 100 de ţări din întreaga lume, fiind o alternativă a statisticii oficiale de estimare a mediului socio-economic actual şi de perspectivă.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...