Proiectul cu pricina este la a doua tentativă de adoptare. Deşi deputaţii l-au votat în prima lectură în primăvara acestui an, ei nu l-au aprobat în lectură finală. Astfel, pentru că s-a împlinit un an de la înregistrarea în Parlament şi iniţiativa nu a fost votată, ea a devenit nulă. Acum, Guvernul vine cu acelaşi proiect de modificare a Legii supreme, pentru care trebuie să obţină avizul Curţii Constituţionale. Propunerea repetată a acestuia, după ce au fost deja aleşi membri noi în Consiliul Superior al Magistraturii, stârneşte semne de întrebare, spun invitaţii.

„Acest proiect de lege este una din acţiunile restante ale Guvernului privind implementarea Acordului de Asociere”, a declarat fosta judecătoare Domnica Manole.

„Trebuiau să fie elaborate de fapt şi adoptate în 2014. De ce acum? Cred că a venit o perioadă şi de raportare. Şi de ce, după deja alegerile finalizate în CSM, nefiind foarte clar ce se va întâmpla cu mandatul actualilor membri a CSM-ului. Acum este mai puţin periculos pentru că cel mai probabil, Legislativul va prefera să pună în aplicare prevederile privind componenţa CSM-ului după expirarea mandatului actualilor membri”, a menţionat Mariana Kalughin, expert la Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei.

„Acum, când a fost suspendată asistenţa macrofinanciară, guvernarea fiind într-un deficit enorm de imagine şi de activitate concretă, iată că vine cu acest proiect de lege care în sine conţine şi anumite pericole, anumite lucruri bune”, a spus directorul de programe Centrul de Politici şi Reforme, Ştefan Gligor.

„Foarte multă discreţie se lasă în lucruri importante, se lasă pe seama Legislativului”, a continuat Mariana Kalughin.

Invitaţii au vorbit şi despre riscurile pe care le comportă aceste modificări.

„Ce preconizează Ministerul Justiţiei atunci când scrie că o parte importantă din membrii Consiliul Superior al Magistraturii trebuie să fie judecători. Această sintagmă este una care trezeşte dubii şi care lasă loc pentru interpretări”, a mai declarat Domnica Manole.

„Şi spun că la redactarea proiectului s-a evitat indicarea unei cifre concrete pentru a lăsa flexibilitate Parlamentului în stabilirea acesteia la momentul modificării cadrului normativ conex acestei legi. Asta este pur şi simplu ridicol”, a explicat Ştefan Gligor.

„Dacă se votează astfel, cum este preconizat în proiectul respectiv - o parte importantă, de fapt, ajungem la aceeaşi situaţie la care suntem astăzi şi atunci nu mai există necesitatea reformării acestui Consiliu Superior al Magistraturii”, a afirmat Domnica Manole.

O prevedere care provoacă suspiciuni este excluderea necesităţii de a avea o vechime în funcţia de judecător de 10 ani pentru candidaţii la un fotoliu la Curtea Supremă de Justiţie.

Ministrul Justiţiei nu ne-a răspuns la telefon pentru a comenta declaraţiile invitaţilor emisiunii.