Sfat de avocat: Zborul tău din Moldova are întârziere prelungită? Pașii exacți cum să procedezi ca să obții compensații

1-annaaero

Atunci când călătorim, de obicei, cu cât destinația este mai îndepărtată, cu atât mai des optăm pentru un zbor aerian pentru a economisi timp și a profita de comfortul și siguranța avioanelor.

Mulți dintre beneficiarii curselor de zbor se confruntă des însă cu întârzierea aeronavelor, la fel, mulți dintre noi probabil, nu cunosc obligațiile ce le revin companiilor aeriene și dreptul pasagerului de a primi despăgubirea prevăzută de lege în situațiile date.

Dacă zbori cu o companie aeriana de pe un aeroport situat pe teritoriul Republicii Moldova sau de pe un aeroport situat într-o ţară terţă către un aeroport situat pe teritoriul Republicii Moldova, atunci esti protejat de Regulamentul privind compensarea şi asistenţa pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi anulării sau întîrzierii prelungite a zborurilor aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 836 din  08.11.2012

Acest regulament prevede Drepturile minime ale pasagerilor și obligațiile companiei aeriene în cazul întârzierii prelungite a zborului sau a anulării acestora:

#. Dreptul la compensație pentru reținerile prelungite. Mărimea căruia se stabilește în dependență de distanță parcursă și timpul zborului;

#. Dreptul la deservire. În conformitate cu Regulemantul menționat, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit următoarele:
– mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare;
– cazare hotelieră:
– în cazul în care este necesară o şedere de una sau mai multe nopţi; sau
– în cazul în care este necesară o şedere suplimentară faţă de cea prevăzută de pasager;
– transportul dintre aeroport şi locul cazării (hotel sau altele).
– dreptul la două apeluri telefonice gratuite şi de a trimite gratuit mesaje prin fax sau e-mail.
– dreptul la asistența specială- Operatorii aerieni acordă prioritate transportării persoanelor cu mobilitate redusă şi a însoţitorilor acestora;

-Dreptul la rambursare sau redirecţionare;

Compania aeriană are Obligaţia de a informa pasagerii despre drepturile lor. Potrivit Hotărârii de Guvern nr. 836 din  08.11.2012, pct.37 Operatorul aerian se asigură că în zona de înregistrare a pasagerilor este afişat un anunţ vizibil, constînd din următorul text imprimat cu caractere clare şi vizibile:

 „În cazul unui refuz la îmbarcare sau în cazul în care zborul vostru este anulat sau are o întîrziere de cel puţin două ore, solicitaţi la ghişeul de înregistrare sau la poarta de îmbarcare textul în care sînt precizate drepturile dumneavoastră, în special cu privire la compensaţie şi asistenţă”

Totuși ce compensație poți primi în cazul întârzierii prelungite a zborului tău ?

În oricare din cazurile în care un operator aerian anticipează o posibilă întîrziere a unui zbor peste ora de plecare prevăzută, după cum urmează:

 

a)timp de două ore, în cazul zborurilor de 1500 de kilometri sau mai puţin b)timp de trei ore sau mai mult, în cazul tuturor zborurilor cuprinse între 1500 şi 3500 de kilometri; c)timp de patru ore sau mai mult, în cazul tuturor zborurilor care nu se încadrează la literele a) sau b), pasagerilor li se oferă de către operatorul aerian:
asistenţa specificată în regulament.
În orice caz, asistenţa se oferă în limitele de timp stabilite în cele de mai sus corespunzător fiecărei distanţe de zbor. Pasagerii trebuie să primească o compensaţie în conformitate cu prevederile Regulamentului.
250 euro 400 euro 600  euro  
       

În cazul anulării curselor aeriene sunt aplicabile aceleași prevederi cu privire la cuantumul compensațiilor bănești la fel ca și în cazurile întîrzierilor prelungite a zborurilor.

sfat1

Pașii ce urmează să parcurgi dacă a avut loc întârzierea prelungită a zborului:

  • Depui o reclamatie prin email sau poștă cu aviz de recepție în care descrii cazul, oferi datele despre bilet, identitatea ta și soliciți să ți se ofere compensația prevăzută de Regulament, după caz, și compensația pentru dauna morală creată din cauza întârzierii, condițiilor de asteptare improprii, timpul pierdut, etc.
  • Compania aeriană este obligată sa ofere un răspuns, în cazul în care nu o face sau răspunsul nu te satisface te adresezi în instanța de judecată. La fel, ești în drept să soliciți despăgubiri dacă odată cu întârzierea, suporți pierderi financiare: deplasări, rezervare la hotel, etc.

O soluțue optimă pentru a câștiga timp și a economisi sursele financiare este să apelezi la un Mediator întru soluționarea amiabilă a conflictului, Avocat pentru a-ți apăra drepturile și interesele sau Birou de Consultanță Juridică specializat în soluionarea unor asemenea litigii, care se va ocupa de toată partea de comunicare și de recuperare a compensațiilor cuvenite de la compania aeriană.

Drepturile beneficiarilor serviciilor prestate de operatorii aerieni sunt protejate inclusiv și de Legea privind protecția consumatorilor, astfel, potrivit art. 11 lit. d) dreptul consumatorului de a fi despăgubit pentru daunele cauzate de produsele, serviciile care nu corespund cerinţelor prescrise sau  declarate ori clauzelor contractuale.

Iar conform art. 988 Cod Civil al R. Moldova, cărăuşul este ţinut să repare prejudiciul cauzat pasagerului, cu excepţia cazului când acest prejudiciu este rezultatul forţei majore, al stării de sănătate a pasagerului sau faptei acestuia.

Echipa Sfat de avocat vă dorește tuturor să aveți parte  de zboruri de calitate și efectuate în timp util.

sfatdecollage

Text de Muntean Sergiu – Avocat – fondator „Sfat de avocat” și Caraghiaur Eugen – Jurisconsult , Partener Sfat de Avocat. Mai multe sfaturi de avocat pentru diferite situații ale vieții vedeți aici.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente