Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Progresele înregistrate în domeniul educației…

Progresele înregistrate în domeniul educației incluzive – discutate la o conferință națională

Progresele înregistrate de R. Moldova în domeniul implementării Programului de dezvoltare a educației incluzive pentru anii 2011 – 2020 au fost discutate astăzi, în cadrul conferinței naționale „Fiecărui copil – o educație de calitate”.

La conferință au participat peste 200 de profesioniști din întreaga țară: reprezentanți ai ONG-urilor partenere, reprezentanți ai administrațiilor publice centrale și locale, profesori, cadre didactice de sprijin etc. Evenimentul a fost organizat de Ministerul Educației, în parteneriat cu ONG-urile de profil din țară.

Programul de dezvoltare a educaţiei incluzive în R. Moldova pentru anii 2011-2020 (aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 523 din 11.07.2011) a plasat educaţia incluzivă la rangul priorităţilor de stat. Acesta prevede asigurarea condiţiilor de incluziune a copiilor dezinstituționalizați din învăţământul rezidențial, precum și școlarizarea și incluziunea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în instituțiile de învăţământ general.

Potrivit viceministrului Educației Igor Grosu, educația incluzivă înseamnă un spațiu educațional prietenos, accesibil, capabil să răspundă cerințelor tuturor copiilor. „Un rol deosebit în acest context revine parteneriatelor între structurile guvernamentale, autoritățile publice locale, societatea civilă, familie și copil. Avem un cadru legal în care consfințim dezideratul incluziunii, avem oameni instruiți în sistem. Cu toate acestea, există provocări care țin atât de sistem, cât și de reticența părinților sau a membrilor comunității. Dacă nu investim acum în acești copii, oferindu-le posibilitatea să își valorifice potențialul, vom plăti un preț mult mai mare pe viitor”, a mai spus viceministrul.

În cadrul conferinței au fost, de asemenea, prezentate rezultatele studiului de opinie și evaluării intermediare a implementării Programului de dezvoltare a educației incluzive în R. Moldova pentru anii 2011-2020. Studiul a fost realizat cu sprijinul proiectului „Dinamizarea procesului de educație incluzivă în R. Moldova”, implementat de APSCF și finanțat de Fondul Societății Civile pentru Educație, prin intermediul Campaniei Globale pentru Educație.

În ultimii 3 ani, în instituțiile de învățământ din țară, au fost create 497 de centre de resurse cu servicii de suport pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, în care activează 341 de specialiști și 603 cadre didactice de sprijin. Aceste investiții permit ca circa 9000 de copii cu CES să învețe în școala din comunitate și să se bucure de dreptul de a crește împreună cu frații și surorile, alături de părinți.

Prima ediție a Conferinței Naționale în domeniul educației incluzive din R. Moldova a fost posibilă datorită susținerii financiare acordate de Unicef Moldova, APSCF, KulturKontakt Austria și Fundația Lumos Moldova.