În acelaşi interviu, dl. Tapiola declara că: „Acum toţi ar trebui să se focalizeze pe restabilirea economiei, astfel încât să dea o siguranţă pentru orice investitor care vrea să susţină bugetul Republicii Moldova. Şi un exemplu de acţiune bună în acest sens ar fi obţinerea unui acord cu Fondul Monetar Internaţional, pentru că orice acord de acest gen reprezintă de fapt un program de reforme. Un astfel de acord ar fi o măsură-cheie pentru soluţionarea problemelor economice cu care se confruntă Republica Moldova”.

A doua zi după apariţia acestui interviu, prim-ministrul Chiril Gaburici a trimis o scrisoare preşedintelui ţării, Nicolae Timofti, şi preşedintelui Parlamentului, Andrian Candu, în care solicită demisia conducerii Procuraturii Generale, a Băncii Naţionale şi a Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, apreciind că : „Dincolo de faptul că Moldova este sugrumată de corupţie, sistemul financiar al acesteia sângerează, iar preţul este plătit de fiecare cetăţean, mai puţin de către cei vinovaţi. În urma şedinţei de ieri a Comitetului Naţional pentru Stabilitate Financiară, am realizat că întregul sistem financiar al Republicii Moldova este sub asediu şi mai multe instituţii financiare sunt în pericol. Guvernul este lipsit de pârghii, iar instituţiile abilitate ezită să soluţioneze aceste probleme”.

Aceasta secvenţă indică următoarele fapte:

- Atât Uniunea Europeană, cât şi Guvernul Gaburici consideră că semnarea unui acord stand-by cu FMI este singura soluţie de rezolvare a crizei financiare profunde în care se zbate Republica Moldova;
O condiţie esenţială a acordului cu FMI este acea ca Guvernul, împreună cu Banca Naţională, să iniţieze procedura de lichidare a celor 3 bănci care au îmbolnăvit sistemul financiar: Banca de Economii, Banca Socială şi Unibank;

- Acest lucru nu este dorit de partidele actualei coaliţii de guvernare, cel puţin nu în timpul campaniei electorale pentru alegerile locale; ca atare, delegaţia FMI este programată să vină la Chişinău pe 15 iunie, iar domnul Gaburici aşteaptă demiterile celor 3 şefi de instituţii până la sfârşitul lunii iunie, termen care coincide cu plecarea delegaţiei FMI;

- Cu alte cuvinte, între Chiril Gaburici şi partidele coaliţiei PLDM-PDM –PCRM are loc următorul joc: sau se acceptă decapitarea celor 3 instituţii şi lichidarea celor 3 bănci, implicit şi un nou acord cu FMI, girat de către UE sau guvernul va demisiona şi se va deschide o cale pentru o nouă coaliţie de guvernare cu un alt premier care să demareze lichidarea celor 3 bănci.

Practic, din cele ieşite până acum în spaţiul public deducem că UE sprijină ideea lichidării celor 3 bănci cangrenate şi că partidele din coaliţie vor da vina eşecului  pe şeful Guvernului şi vor justifica astfel formarea unei noi coaliţii şi a unui nou guvern care să încheie acordul cu FMI în aceleaşi condiţii (inclusiv lichidarea celor 3 bănci), lucru pe care FUMN l-a prevăzut încă din luna februarie 2015, la scurt timp după instalarea guvernului Gaburici.

Sursa: Fundaţia Universitară a Mării Negre

Varianta în limba engleză o puteţi accesa aici.