Trimite e-mail | Printeaza
Politic
11.03.2015

Declarațiile din debutul ședinței Cabinetului de miniștri din 11 martie 2015

Declarațiile din debutul ședinței Cabinetului de miniștri din 11 martie 2015

Prim-ministrul Chiril Gaburici:

Bună ziua,

Vreau să încep ședința cu câteva precizări la mai multe subiecte. Am primit răspuns la solicitarea adresată domnului Buga cu privire la situația medicamentelor. Răspunsul a venit pe data de 6 martie. În scrisoare avem următorul răspuns: „s-a constatat lipsa sau prezența cantității limitate a medicamentelor”. Întrebarea mea este: Ce facem pentru a asigura spitalele cu medicamente?

Mircea Buga, ministrul Sănătății:

Săptămâna trecută, după ce am prezentat informația către Guvern, am participat și la audieri parlamentare la acest subiect.  Ne-am referit la realizarea medicamentelor pe două dimensiuni:  a spitalelor și a farmaciilor.  Dacă ne referim la livrarea în farmacii, există modificările făcute la înregistrarea preparatelor. Actualmente, este în proces de examinare un nou ordin de înregistrare a altor preparate, care vin pe parcursul anului, și care necesită înregistrare anuală a prețului la medicamente. Examinăm cu mare atenție calculele care au fost efectuate pentru a nu admite anumite creșteri nejustificate a prețurilor în acest sens și trebuie să ne mișcăm în continuare în contextul reaprobării sau reînregistrării unor preparate medicamentoase. Cu privire la spitale, și ca urmare a indicațiilor dumneavoastră,  au fost efectuate controale, astfel atât Compania Națională de Asigurări în Medicină, Inspecția Farmaceutică,  Ministerul Afacerilor de Interne și alte organe ale statului colectează informații cu referire la situația medicamentelor în instituțiile spitalicești. Agenția Medicamentelor  zilnic efectuează această monitorizare. Vreau să vă spun că situația privind stocurile medicamentelor în spitale diferă de la o instituție la alta, se livrează zilnic anumite produse, unele stocuri se micșorează, altele se ridică. Ceea ce este important - toate spitalele activează conform nominclatorului serviciilor medicale. De asemenea, furnizorii livrează medicamente, sunt semnale din partea unor instituții, în special raionale, dar și municipale care se referă la livrări limitate pe anumite poziții. Vreau să vă zic că noi ca instituție de stat, Agenția Medicamentelor și alte instituții intervenim ad-hoc în fiecare caz depistat. Sunt un număr mare de instituții raionale și municipale care raportează stocuri suficiente de medicamente și livrări fără probleme, ceea ce ne bucură foarte mult, dar în același timp, totuși, există câteva instituții care raportează livrări limitate. Cazuri de livrări întârziate mai există, am primit și câteva scrisori de la anumiți furnizori. Vreau să vă mai spun că există un furnizor de medicamente, nu voi da azi numele, care a solicitat majorarea prețurilor contractuale, ceea ce am discutat și cu dumneavoastră, și cu colegii, că este inadmisibil din moment ce există contractul încheiat în baza licitaţiilor realizate anterior. Deci, vom răspunde, probabil, în acest sens. Dar trebuie să fim gata ca în caz de neonorare a obligaţiunilor să intervenim prompt pentru acoperirea rapidă a stocului de medicamente, care eventual poate să nu fie livrat.  Eu am să vă informez special, domnule Prim-ministru, referitor la această situaţie. Mai există o situaţie legată de modificarea poziţiei tarifare la importul acoolului pentru necesităţile unor instituţii medicale şi aici noi am pregătit o modificare la Codul Fiscal şi o să trebuiască să o promovăm prin intermediul Ministerului Finanţelor, pentru a putea fi aprobată cât mai curând posibil, ca să nu creăm blocaje în livrarea alcoolului pentru necesităţile medicinale în Republica Moldova.
Domnule Prim-ministru, referitor la controalele care au fost efectuate. Am început din start să vă spun că am solicitat explicaţiile instituţiilor care sunt în subordinea Ministerului Sănătăţii şi cred că zilele acestea, mâine cel mai probabil, vom veni şi cu sancţiunile de rigoare ale managerilor instituţiilor spitaliceşti care nu au aprovizionat sau care nu au fost reponsabili pentru aprovizionarea în termen a unor stocuri. Referitor la adaosurile comerciale, care ţin de preparatele medicamentoase, am lucrat împreună şi cu experţii străini în acest sens şi dacă se va accepta, să intervenim pentru diminuarea poverii financiare asupra cetăţenilor noştri care procură medicamente sau plătesc pentru medicamente.

Prim-ministrul Chiril Gaburici:

Foarte bine, vreau încă o dată să subliniez că trebuie să luăm act clar şi în direcţia celor care nu-şi respectă obligaţiunile contractuale şi, în acelaşi timp, vreau ca noi să monitorizăm ceea ce se întâmplă în acest sector, pentru a nu lăsa spitalele fără medicamente.
Alte două chestiuni pe care vreau să le menţionez se referă, domnule ministru Bălan, la cazul minorei în vârstă de 14 ani, care pe data de 8 martie, a fost dusă de urgenţă la spital în comă alcoolică. Vreau să vedem cum putem să ne implicăm, să limităm vânzarea, de fapt, să o excludem, a produselor de alcool şi tutungerie minorilor.  În acelaşi timp, să facem lucrul de prevenţie şi profilaxie, probabil împreună cu Ministerul Sănătăţii şi cu Ministerul Educaţiei,  ar fi bine să ne unim forţele, şi să facem acest lucru în comun şi coordonat.
Urmăresc în fiecare dimineaţă şi primesc informaţii de la Ministerul de Interne despre incendii, accidente şi aşa mai departe, deci, vreau să vă spun că sunt foarte multe incendii de proporţii care sunt soldate cu decese şi daune materiale. Trebuie să educăm şi să facem o profilaxie, o informare clară a cetăţenilor pentru a exclude riscuri de acest fel.

Domnule ministru al Justiției, Vladimir Grosu,

În cadrul întâlnirilor pe care le-am avut cu partenerii de dezvoltare, cât și cu oamenii de afaceri, am aflat că multe companii  sau mai bine spus mulți agenți economici au în derulare multe dispute în instanțele noastre. Aceștia sunt jucători importanți pe piața economică din țară,  au investiții destul de mari. Multe dintre aceste dispute trezesc semne de întrebare și ei spun că nu au încredere în instanțele noastre, în același timp, sunt așa-numitele abuzuri vădite care îi deranjează pe ei. Ce înseamnă aceasta? Înseamnă că acești agenți economici, în urma acestor dispute, ori nu își vor mai continua activitatea în Republica Moldova, ceea ce înseamnă că își vor retrage investițiile, ne afectează și imaginea noastră, în același timp, devine un obstacol sau doritorii care vor să investească, nu o vor mai face. Ei cer o  justiție corectă, transparent și echidistantă față de afacerile lor.

-    Ce puteți să ne spuneți? ce măsuri  putem să întreprindem pentru a le oferi răspuns acestor agenți economici?

Ministrul Justiției, Vladimir Grosu:
Da, dle Prim-ministru, este direct în legătură cu reforma în domeniul justiției și multiple măsuri care sunt întreprinse și se întreprind. Ei s-au adresat și la mine, și noi am fixat pentru săptămâna viitoare o ședință ca să discutăm în detalii care sunt aspectele și ce-i deranjează cel mai mult. Noi acum avem în derulare și urmează să promovăm un șir de legi, cum este Proiectul de Lege cu privire la mediere și arbitraj, în cazul acestor dispute, dacă este mai puțină încredere în instanțele de judecată, ei vor avea posibilitatea, odată cu promovarea acestor proiecte de lege, să rezolve disputele dintre ei prin intermediul mediatorului sau a Arbitrajului, sunt anumite alternative.

Prim-ministrul Chiril Gaburici:
Arbitrajul este una dintre soluții?

Ministrul Justiției, Vladimir Grosu:
Da, și medierea de asemenea, prin care ei s-ar putea adresa,  din păcate dacă nu au încredere deplină în instanțele de judecată, dar noi mergem în direcția pentru a fortifica încrederea și a perfecționa actul de justiție, dar medierea și arbitrajul sunt anumite opțiuni și noi nu trebuie să le scăpăm din vedere și noi vom promova cu insistență proiecte de lege în acest sens, dar, iarăși, urmare a întrevederii care va avea loc săptămâna viitoare, noi vom clarifica ce doresc, cum văd și domnii soluționarea situației date.
Prim-ministrul Chiril Gaburici:
Poate să luăm și lista de cazuri cu care au venit  ei și am discutat-o și să discutăm fiecare caz în parte a cunoaște problema reală.
Ministrul Justiției, Vladimir Grosu:
Și a cunoaște problema în fiecare caz concret, de acord.
Prim-ministrul Chiril Gaburici:
O să vă rog să îmi dați și mie o informație după întâlnirea cu dumnealor.
Ministrul Justiției, Vladimir Grosu:
Neapărat!
Prim-ministrul Chiril Gaburici:

O altă chestiune se referă, iarăși, la antreprenori. Conform clasamentului „Doing Business”,  există o rubrică ce se numește „Deschiderea afacerii”, acolo Moldova este situată pe locul 35 în lume, ceea ce este foarte bine, dar la acest capitol noi mai avem posibilități de a ameliora situația. Vreau să vă spun că este cunoscut faptul că ștampila fizică este deja un instrument demodat, în special în perioada când noi promovăm semnătura electronică, guvernarea electronică etc, inutilitatea ștampilei devine foarte evidentă. Cu toate acestea, atunci când un agent economic sau o companie își deschide o afacere, ei sunt obligați să plătească pentru ștampilă. Mai mult decât atât,  ștampila este solicitată pentru obținerea multitudinii de acte permisive, chiar și la lichidarea, de exemplu, a afacerii, iarăși, există tarif special pentru nimicirea ștampilei. Costul ștampilei, de fapt, constituie 30 la sută din costul total al deschiderii unei întreprinderi conform „Doing Business”. Eu consider că trebuie să eliminăm obligativitatea ștampilei, ceea ce ar face mai simplă viața mediului de afaceri și va fi salutată această acțiune din partea domniilor sale. Vreau să rog Ministerul Justiției, în comun cu Ministerul Economiei - Consiliul Economic pe lângă Prim-ministru are deja un draft de lege, eu voi ruga să fie adus la cunoștința dumneavoastră cât mai repede pentru ca în termen de o lună să venim cu un proiect de lege. Termenul de o lună mi se pare real și vom reuși să-l trecem cu toții prin procesul de avizare.
În continuare vreau să vorbesc despre transparența informației cu caracter public, despre societățile comerciale înregistrate în Republica Moldova. În octombrie 2014, urmare a unor eforturi comune ale Camerei Înregistrării de Stat, CRIS Registru și a Secretariatului Consiliului Economic, a Centrului de Guvernare Electronică, a fost publicată informația despre data de înregistrare, lista conducătorilor, forma organizatorico-juridică, statutul și sediul acestora pentru toate entitățile înregistrate în Republica Moldova.

Astfel, toate aceste date sunt plasate pe un  portal unic - date.gov.md. Totuși, și aici lipsesc unele informații, precum date cu privire la fondatorii tuturor întreprinderilor, ceea ce este o informație cu caracter public.  Astăzi, accesul la informația dată este limitat și contra plată. Vreau să excludem plata pentru acest serviciu, drept urmare vreau ca Ministerul Justiției să asigure publicarea datelor din luna viitoare, ca să fie publicată și informația privind fondatorii tuturor întreprinderilor. Această informație are caracter public și, deci, accesul la ea trebuie să fie liber.

De aceea, vă rog, începând cu luna viitoare, datele publicate despre întreprinderile înregistrate în Republica Moldova să conțină și informația privind fondatorii acestora. Este ceva normal pentru secolul 21, de aceea vă rog, maximum transparență la acest subiect. 

Un alt subiect la care vreau să mă refer este despre acel document propus de partenerii noștri de dezvoltare. Ei au depus un efort foarte mare, documentul este public, dar vi l-am transmis și în format electronic la toate ministerele.  Cer ca tot ce este recomandat în acest document…, vom  avea iarăși o întâlnire cu domniile lor pentru a discuta detaliat, pentru a vedea ce trebuie să facem împreună pe viitor, ca să acoperim toate întrebările. Eu m-am uitat în această carte, am discutat și cu câțiva colegi, în mare parte este un plan de acțiuni și vreau ca multitudinea de idei și acțiuni care sunt în această carte să se regăsească și în planul nostru de acțiuni. 

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus