După ce autorităţile municipale au anunţat că vor supune dezbaterilor un proiect prin care se instituie taxe de parcare în capitală, activistul civic Victor Chironda a mers la sediul din Viena al companiei care a câştigat licitaţia. Firma nu a fost de găsit la adresa indicată, iar activistul presupune că aceasta este, de fapt, una fantomă.

„Nu există nicio companie austriacă, ungară, internaţională, europeană care se va ocupa de gestionarea parcărilor cu plată, asta o să o facă o companie moldovenească, care aşa sau altfel bănuiesc că e afiliată d-lui Gamreţchi sau PL”, susţine Chironda.

„Dacă există anumite semne de întrebare există organele de drept care trebuie să cerceteze fiecare iniţiativă, pe cât de legală a fost selectarea agentului economic”, a comentat Ion Ştefăniţă, consilier municipal neafiliat.

Serviciul de presă al PL a refuzat să comenteze acuzaţiile, iar şeful Direcţiei Transport Public din Chişinău, Igor Gamreţchi, a negat orice legătură cu firma care are fondatori în zone offshore.

„Eu văd o aborare obraznică a subiectului şi se fac nişte acuzaţii destul de grave, ceea ce nu este destul de corect”, a fost răspunsul lui Gamreţchi.

Mai mult, acesta susţine că licitaţia prin care a fost selectată firma a fost una perfect legală, lucru infirmat de consilierii municipali din partea PSRM. 

La rândul său, consilierul municipal al PPEM Ruslan Codreanu spune că această tranzacţie este una păguboasă atât pentru bugetul public, cât şi pentru contribuabili. În plus, tarifele de parcare de 10-15 lei per oră pe arterele principale din Chişinău ar fi exagerate, notează alesul local.

„La ce este nevoie pentru un intermediar care doar să gestioneze banii noştri, ai cetăţenilor pentru un spaţiu public, în cazul în care agentul economic nu vine cu o investiţie pentru amenajarea şi construcţia parcărilor, dar lucrul acesta se face din banii publici - apare o companie care doar colectează taxele pentru parcare. Care e logica? Nu este mai ieftin în cazul dat să fie creată o agenţie? A fost un studiu făcut în 2012-2013 de către o companie din Marea Britanie, care a spus că patru lei este un tarif cu care municipalitatea ar putea începe un astfel de proiect, dar nu 15 lei”, afirmă consilierul.

Răspunsul şefului Direcţiei Transport Public a fost însă unul evaziv. „Este un tarif mediu, facem asta ca să stimulăm trecerea la transportul public”, a spus Gamreţchi.

Întrebat dacă îl cunoaşte pe juristul companiei austro-ungare, despre care unele voci spun că ar fi o persoană afiliată liberalului Iurie Topală, şeful Direcţiei Transport Public a răspuns: „Eu nu cunosc juristul, nu avem treabă acum la etapa actuală, discutăm cu Olga Andriuţă, reprezentantul oficial al companiei. Eu nu-l cunosc pe dumnealui ca persoană, nici familia, nici numele”.

Contactat de Jurnal TV, şi şeful CFM, consilierul liberal Iurie Topală, a negat informaţiile apărute în presă. Menţionăm că proiectul privind introducerea unor taxe de parcare în capitală trebuie să fie aprobat de Consiliul Municipal pentru a intra în vigoare. Dacă aleşii locali vor susţine iniţiativa, atunci chişinăuienii ar putea achita anual câte 500 de lei pentru a beneficia de un loc de parcare în curtea blocului în care stau. Ar putea plăti şi proprietarii de maşini sau motociclete care vor staţiona pe una dintre arterele principale ale oraşului.