00:45:19 20.04.2024
Stiri

Viziunea lui Serafim Urechean privind dezvoltarea transportului public în municipiul Chișinău

Partide/Comunicate 23.05.2015 15:18 Vizualizări2348 Autor: Ziarul National
Viziunea lui Serafim Urechean privind dezvoltarea transportului public în municipiul Chișinău


Serafim Urechean, candidatul Partidului Liberal Democrat din Moldova (PLDM) la funcția de Primar general al municipiului Chișinău, va implementa Strategia de Transport Public a municipiului „elaborată de experți europeni, aprobată de CMC și torpilată până acum de conducerea Primăriei Chișinău”. Despre aceasta se spune în programul său electoral.

„Troleibuzul urmează să devină regele transportului public din Chișinău: va transporta minimum 75% din totalul de călători, în comparație cu prezentele 35%. Ponderea microbuzelor va scădea la maximum 10%, de la actualele 60%, iar a autobuzelor se va dubla”, se spune în documentul citat.

De asemenea, Serafim Urechean propune „schimbarea la față a troleibuzului chișinăuian”. „Modelul nostru tradițional de troleibuz (capacitate de max. 100-120 de pasageri și lungime de 12 metri) va fi înlocuit cu „modelul de troleibuz articulat (capacitate de max. 160-180 de pasageri și lungime de 18 metri). Troleibuzele articulate urmează să preia minimum 50% din totalul călătorilor”, precizează sursa citată.

Serafim Urechean vine și cu ideea de „redesenare de ansamblu a itinerarului tuturor mijloacelor de transport – troleibuz, autobuz și microbuz (prin evitarea suprapunerilor și cointegrarea complementară intermodală”. „Respectiv: (i) în loc de 22 rute de troleibuz vom avea doar 8 rute, (ii) în loc de 23 de rute de autobuz – 7 rute, (iii) în loc de circa 70 de rute de microbuz vom avea maximum 20. Aceste schimbări au fost generate de experții germani prin calcule complexe ale fluxurilor de călători (unde urcă pasagerii și unde coboară: dimineața, pe parcursul zilei și seara) cu ajutorul unor măsurări în teren și softuri sofisticate de ultimă generație”, se spune în program.

O altă propunere ține de „amenajarea benzilor dedicate exclusiv troleibuzelor/autobuzelor pe arterele-cheie ale orașului (Ștefan cel Mare și Sfânt, Traian, Decebal, Dacia, București, Pușkin, Bănulescu-Bodoni, Renașterii, Moscova, Kiev, B. Voievod, Mircea cel Bătrân, Calea Ieșilor, Alba Iulia, Creangă ș.a.)”. „Respectiv, acest sistem de benzi dedicate exclusiv troleibuzului va fundamenta sistemul BRT (bus rapid tranzit), care va avea mai puține stații/opriri, iar timpul necesar unei călătorii dintre sectoare se va micșora de minimumdouă ori față de situația actuală”, precizează sursa.

Serafim Urechean promite și „găsirea soluțiilor pentru micșorarea presiunii orelor de vârf prin diversificarea orarului de activitate a diferitelor instituții. De exemplu, întreprinderile industriale ar putea să înceapă lucrul la 07:00, toate instituțiile publice (ministere, primărie, gospodăria comunală, întreprinderi de stat) la 07:30, universitățile și colegiile la 07:30 și 10:00. Ceilalți, diferențiat, la 07:00, 08:00, 08:30, 09:00 și 09:30)”, se spune în program.

Potrivit documentului, de asemenea, se propune „tranziția de la sistemul de „bilete de hârtie eliberate de taxator” la sistemul de E-TICKETING (tichetare electronică), care se va baza pe „km parcurși”, dar nu pe „număr de călătorii”. „Respectiv, schimbarea mijloacelor de transport nu va fi taxată suplimentar, iar călătorul își va decide singur itinerarul intermodal (la fel cum fac călătorii în orice oraș european civilizat)”, precizează sursa.

O altă propunere ține de „revederea politicilor tarifare pentru creșterea fidelității călătorilor (până la introducerea e-ticketing)”. „Conform practicilor internaționale moderne, prețul unui abonament nu va depăși prețul a 25-35 de bilete. De notat că,pe moment, în Chișinău prețul unui abonament lunar constituie 180 de lei = 90 de călătorii (4 călătorii într-o zi lucrătoare) pentru troleibuz și 200 de lei = 67 de călătorii pentru autobuz”, se mai spune în program.

De asemenea, Serafim Urechean își asumă angajamentul de a continua procesul de înnoire a transportului public. El își propune „continuarea modernizării parcului de troleibuze, astfel încât în patru ani să fie înlocuite toate unitățile de transport cu termenul de exploatare depășit”. „Nu vom admite procurare din unică sursă. Vom organiza licitații corecte și vom demonstra că pot fi procurate troleibuze mai bune și mai ieftine”, notează sursa citată.

Un alt angajament al lui Serafim Urechean este „inițierea și implementarea unui proiect de înnoire totală a parcului de autobuze, dar și scoaterea din folosință a tuturor autobuzelor cu termenul de exploatare depășit”.

Serafim Urechean își propune și „restructurarea activității Parcului Urban de Autobuze și Regiei de Transport Electric”.

Potrivit documentului citat, urmează „diminuarea pe termen scurt și mediu a riscului oricăror necesități de majorare a prețurilor de călătorie în transportul public (prin reducerea costurilor de operare) și reîntoarcerea rutei de autobuz nr. 23 în gestiunea Parcului Urban de Autobuze”.

La capitolul „construcția de noi linii de troleibuz”, Serafim Urechean a inclus: Mircea cel Bătrân – Bucovinei – Stăuceni; Mircea cel Bătrân – Dumeniuc – Dimo – Studenților; Grenoble – Costiujeni; Muncești – Sângera – Aeroport – Dacia;

Ciocana – Botanica (Dacia – Grădina Botanică – Voluntarilor).


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

15.04.2024 09:20 Nicolae Negru Nicolae Negru // Simțul realității și...

12.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Recensământul ca o f...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md