Declaraţii în acest sens au fost lansate de jurnalişti şi experţi de media din Republica Moldova, în cadrul Conferinţei Parteneriatului Estic pentru media, care se desfăşoară astăzi la Riga.

„În Republica Moldova piaţa media este monopolizată, fapt ce afectează pluralismul de opinie, drepturile oamenilor la o informare corectă. Provocările sunt numeroase: propaganda rusească, dar şi existenţa propagandiştilor locali care folosesc mass-media ca instrument de manipulare. În Moldova posturile TV cu acoperire naţională sunt controlate de oligarhi. Politicienii nu sunt interesaţi ca pe piaţa media să fie concurenţă loială, pluralism şi să se dezvolte produsul autohton”, a declarat preşedintele Asociaţiei Presei Independente (API), Petru Macovei.

Expertul media a amintit în context de proiectul de modificare a Codului Audiovizualului, promovat pe sub masă de partidele de la guvernare. Ulterior, s-a dovedit că acesta a fost elaborat cu participarea angajaţilor de la „General Media Group” şi „Casa Media”, ambele controlate de oligarhul Vladimir Plahotniuc, vicepreşedinte al PD.

„Se propune modificarea legislaţiei şi se foloseşte drept paravan că se luptă contra propagandei ruseşti. De fapt, se încearcă crearea unei concurenţe neloiale pe piaţa media. În astfel state mici precum Moldova întotdeauna cei mai mari jucători care au protecţie politică vor încerca să scoată de pe piaţă ceilalţi jucători”, a adăugat Petru Macovei.

La aceeaşi conferinţă, directorul publicaţiei Ziarul de Gardă, Alina Radu, a accentuat că propaganda rusească este promovată în Moldova anume de radiodifuzorii controlaţi de oligarhi. Jurnalista a adăugat că este necesară consolidarea unui mecanism care să controleze cum sunt cheltuiţi banii veniţi din fondurile europene.

„Propaganda rusească înfloreşte în Moldova cu ajutorul oligarhilor, pentru că anume ei sunt cei care retransmit programele ruseşti. Nu ştim câţi bani primesc ei pentru asta. Văd mai multe ştiri că guvernele primesc bani de la Bruxelles pentru îmbunătăţirea democraţiei. Nu daţi bani guvernelor corupte, fără a putea fi monitorizare cum vor fi cheltuiţi aceşti bani, iar noi, jurnaliştii, nu avem acces la informaţii. Aceşti bani ajung la oligarhi, astfel ei devin şi mai puternici, iar noi devenim la slabi”, a menţionat Alina Radu.

Jurnaliştii au mai solicitat factorilor de decizie din UE să mărească presiunile asupra guvernului de la Chişinău, astfel ca prin legislaţie să fie interzis monopolul în mass-media şi pentru a susţine producătorul autohton.

„Moldova se află în zona de influenţă a propagandei ruseşti. Programele ruseşti sunt retransmise pe platforme locale, iar mai mulţi radiodifuzori locali parazitează pe brandurile ruseşti. Potrivit sondajelor, în Moldova mai mult de jumătate din populaţie are încredere în mass-media. Altă parte are încredere în presa rusească. Totodată, sondajele arată că oamenii înţeleg că mass-media este controlată de interese oligarhice şi de grup. Asta se întâmplă pentru că cetăţenii s-au depins să nu se uite critic la ceea ce văd la televizor sau citesc în ziar. Rezultatele alegerilor parlamentare din Republica Moldova, dar şi a başcanului Găgăuziei arată cât de mare este această influenţă a propagandei ruse”, a adăugat Petru Macovei.

În condiţiile unei concurenţe neloiale şi a unei pieţe de publicitate monopolizate de oligarhi, presa independentă nu are nicio şansă în Moldova, au atras atenţia jurnaliştii.

„Este foarte greu de supravieţuit pe piaţa mass-media din Moldova din cauza concentraţiei presei în mâinile unor grupuri oligarhice şi de partid. Presei independente îi este foarte greu să concureze cu aceste holdinguri media. Situaţia pe piaţa publicităţii este catastrofală. Ne este foarte greu să supravieţuim. Fondurile europene ajung mai mult la ONG-uri, iar sectorului privat îi este greu să ajungă la ele. Ajutaţi mai mult structurile private care încearcă să emită un produs calitativ, pentru că în condiţiile noastre este foarte greu să supravieţuim”, a spus redactorul-şef al ziarului din Bălţi „SPi”, Ruslan Mihalevski.

La Conferinţa Parteneriatului Estic pentru media participă în jur de 350 de jurnalişti, experţi media, dar şi factori de decizie ai UE. Evenimentul este organizat în marja Summitului Parteneriatului Estic, care se deschide mâine în capitala Letoniei.

Varianta în limba engleză o puteţi accesa aici.