Această ipoteză este privilegiată în urma examinării cutiei negre ce conţine discuţiile dintre piloţi. 'Flapsurile! La naiba!(...) Altimetrul! (...) Comandante, ne prăbuşim!' — este o parte a dialogului din cabina de pilotaj redat de publicaţia rusă Komsomolskaia Pravda.

Flapsurile (voleţii) sunt elementele mecanice mobile plasate în partea posterioară a aripilor şi au rolul de a spori portanţa avionului la viteze reduse.

Ipoteza unei disfuncţionalităţi a flapsurilor este sprijinită şi de o declaraţie a unui militar rus, care a văzut de la sol evoluţia avionului în ultimele momente dinaintea prăbuşirii în Marea Neagră.

Acest martor a observat că, în loc să ia înălţime, avionul care tocmai decolase de pe aeroportul din Soci a coborât rapid către suprafaţa apei, la fel ca în cazul unei manevre de aterizare, aeronava zburând cu o viteză mică şi cu botul ridicat, iar în final pare să fi lovit apa cu coada.

Între timp continuă operaţiunile de recuperare a resturilor avionului şi a cadavrelor, nefiind excluse nici alte ipoteze, precum o eroare de pilotaj ori defecţiuni tehnice de altă natură.

La bordul avionului care decolase către Siria se aflau 84 de pasageri şi opt membri ai echipajului, printre pasageri numărându-se şi 64 de membri ai Corului Armatei Roşii, corul Aleksandrov. Avionul implicat în accident aparţinea Ministerului rus al Apărării şi a fost fabricat în anul 1983.