Multinaţionalele revin cu investiţii de miliarde în Rusia: Aici e mai ieftin decât în China

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Unele mari companii occidentale încă privesc cu nostalgie către Rusia, iar multe sunt dispuse să-şi reia activitatea în zonă, mânate de speranţa că legăturile dintre Moscova şi Occident se vor detensiona curând.

Noi magazine şi fabrici valorând miliarde de euro au fost anunţate pe piaţa din Rusia de retaileri precum Ikea sau Leroy Merlin, care mizează pe ieşirea din hibernare a consumatorilor ruşi, anunţă Bloomberg.

Planuri măreţe

Proiectele pe care Ikea vrea să le realizeze în Rusia, în următorii 5 ani, includ deschiderea mai multor magazine ale retailerului de mobilă, investiţia totală urmând să atingă valoarea de 1,4 miliarde de euro.

Producătorul suedez de mobilă şi decoraţiuni nu este singura companie gata să mizeze pe redresarea economiei Rusiei.

Pfizer a anunţat că vrea să construiască o fabrică de medicamente în Rusia, în vreme ce Mars are în plan ridicarea unor fabrici de gumă de mestecat şi mâncare pentru animalele de companie.

Leroy Merlin intenţionează, de asemenea, să extindă reţeaua de magazine din Rusia printr-o investiţie de 1,8 miliarde de euro, dozată pe mai mulţi ani.

„Este un moment bun pentru investiţii. Cred cu tărie în potenţialul pieţei din Rusia pe termen lung”, s-a confesat Walter Kadnar, directorul sucursalei Ikea din această ţară.

Ultimul magazin Ikea din Rusia a fost inaugurat în urmă cu 5 ani, mult înainte ca tensiunile dintre Moscova şi Occident să reducă expunerea firmelor din vest pe această piaţă, dar în toamna acestui an Ikea a plusat cu 60 de milioane dolari pentru a construi o fabrică de mobilă în apropiere de Sankt Petersburg.

Condiţii propice

După momentul anexării Peninsulei Crimeea şi declanşarea crizei din estul Ucrainei, multe companii occidentale, aşa cum a fost cazul General Motors, s-au retras de pe piaţa din Rusia.

Pentru cei care au rămas, acum este momentul reluării investiţiilor şi eliminării rivalilor.

Deprecierea rublei a redus costurile totale de producţie la un nivel inferior celui din China, iar marile companii sunt atrase de această piaţă.

„Ultimii 2-3 ani au fost dezastruoşi, dar situaţia s-a schimbat odată cu stabilizarea cursului de schimb al rublei şi prognoza de reluare a creşterii economice în ţară”, consideră Frank Schauff, şeful Asociaţiei Investitorilor Europeni din Moscova.

Până şi cifrele investiţiilor străine directe denotă o atracţie tot mai mare a companiilor occidentale faţă de Rusia. În primele nouă luni ale acestui an, economia rusă a primit o injecţie de 8,3 miliarde de dolari, mult peste nivelul de 5,9 miliarde atins în 2015.

Comparativ cu perioada anterioară declanşării crizei din Ucraina, nivelul investiţiilor străine directe rămâne încă redus, dar semnalul dat de revenirea marilor companii europene pe această piaţă este un indiciu că situaţia se va îmbunătăţi în curând.

Nu va fi, totuşi, o explozie a creşterii economice din Rusia, oficialii de la Moscova menţionând că se aşteaptă la un plus de 0,8% pentru anul viitor, în contextul în care criza economică a redus clasa de mijloc cu 14 milioane de persoane, aproximativ 10% din totalul populaţiei.

Noroc cu Trump

Pentru investitorii străini şi locali, tensiunile geopolitice intervenite între Rusia şi blocul euro-atlantic au fost o adevărată sperietoare în ultimii 2 ani, dar totul pare să se schimbe din ianuarie, odată cu învestirea în funcţie a lui Donald Trump.

„Trump are mintea mai deschisă în privinţa relaţiilor dintre Statele Unite şi Rusia. E clar că există şansa unei îmbunătăţiri în această privinţa, ceea ce este încurajator”, consideră Alexis Rodzianko, sefuc Camerei de Comerţ Americane din Rusia.

Investitorii străini rămaşi pe piaţă locală au trebuit şi ei să se adapteze condiţiilor generate de deprecierea rublei cu aproape 50% şi scăderea nivelului de trai din Rusia. Astfel, Ikea nu a mai mizat în ultimii 2 ani pe vânzarea pieselor mari de mobilier şi s-a orientat către decoraţiuni mai puţin costisitoare şi gadgeturi.

Per total, industria retail a mai recuperat ceva la capitolul vânzări în acest an, marcat de o scădere de doar 5,3% faţă pe perioada anterioară crizei, dar oricum mai bine decât în 2015, când scăderea a fost de 10 procente.

„Sunt semne de redresare”, a explicat directorul executiv al Pepsi Co, Indra Nooyi, sperând în reluarea consumului. La fel de optimişti se arată şi reprezentanţii Ford din Rusia, care mizează pe o revenire a vânzărilor de maşini americane.

La fel, Leroy Merlin a raportat o creştere de 5% a vânzărilor în ruble, cauzată de interesul consumatorilor pentru produse low-cost de bricolaj.

„Am adoptat o strategie pe termen lung, creşterea economică este pe cale să revină, iar o anumită îmbunătăţire se observă deja”, susţine directorul pentru Rusia al retailerului francez, Vincent Gentil.

Dar, dacă piedicile economice par să cadă una câte una, nu acelaşi lucru poate fi spus despre birocraţia care domneşte la fel de netulburată în mediul instituţional din Rusia.

Ikea, cel puţin, a fost nevoită să ameninţe în două rânduri că îşi va retrage investiţiile din această ţară, că urmare a piedicilor birocratice şi a corupţiei întâlnite la tot pasul.

Firma are încă procese pentru afacerile derulate în anii ’90 în Rusia, dar, deşi pentru multe dintre acestea compania a plătit deja amenzile dictate de fisc, autorităţile ruse obişnuiesc să le readucă periodic în discuţie.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...