Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   (DOC) Prețul de milioane la…

(DOC) Prețul de milioane la care se vând promisiunile electorale

Zece din cei 12 candidați admiși în cursa electorală au prezentat la Comisia Electorală Centrală (CEC) rapoartele privind veniturile și cheltuielile pentru primele două săptămâni de campanie electorală (30 septembrie- 14 octombrie). Atât  partidele și candidații independenți au aruncat milioane de lei în buzunarele televiziunilor și ale agențiilor de publicitate pentru a mediatiza promisiunile și a-și facilita calea la șefia statului. În timp ce unii au declarat peste o mie de donatori și sume coloale aruncate în bugetul posturilor TV controlate de Plahotniuc, alții au raportat doar investiții proprii sau zero cheltuieli. Rapoartele candidaților Iurie Leancă și Maia Laguta nu au fost făcute publice pe site-ul CEC-ului.

Candidatul democrat Marian Lupu înregistrează performanțe nu doar la colectarea semnăturilor ( 1208 de semnături pe oră), dar și la investirea banilor pentru promovarea imaginii. Acesta a cheltuit în primele două săptămâni de campanie electorală 15 369 218 lei, suma depășind de câteva ori resursele investite de alți concurenți.

Vedeți AICI Raportul concurentului electoral Marian Lupu

Pe picior larg s-a lansat în campania electorală și liderul PSRM, Igor Dodon. Candidatul, care potrivit ultimelor sondaje se bucură de o susținere mai mare din partea alegătorilor, a investit în activitatea de promovare și de agitație electorală peste 2 milioane de lei.

Vedeți AICI Raportul concurentului electoral Igor Dodon

Candidata independentă Silvia Radu, fosta șefă a Gas Natural Fenosa care în ultimiii doi ani a ridicat numai din salariu circa 10 milioane de lei, își finanțează singură campania electorală. În Raportul privind veniturile și cheltuielile pentru primele două săptămâni de campanie, Silvia Radu susține că a cheltuit doar 1 878 949 de lei, dar și că întreaga sumă a fost investită de ea și soțul său, Vergiliu Radu.

Vedeți AICI Raportul concurentului electoral Silvia Radu

Dumitru Ciubașenco, candidatul lui Renato Usatîi la algerile prezidențiale din 30 octombrie, aproape necunoscut opiniei publice, a cheltuit în primele două săptămâni de campanie electorală 4 456 088 de lei. Deși considerabilă, suma este de trei ori mai mică decât cea investită de candidatul democrat Marian Lupu.

Vedeți AICI Raportul concurentului electoral Dumitru Ciubașenco

Candidata desemnată de partidul „Dreapta” a anunțat Comisia că din 6 octombrie, când a fost înregistrată în cursa prezidențială, nu a cheltuit niciun leu pentru promovare.

Vedeți AICI Demersul concurentului electoral Ana Guțu

Mihai Ghimpu, la fel ca adversarul său principal, atât în alegeri, cât și în Parlament, Igor Dodon, a cheltuit peste 2 milioane de lei în doar două săptămâni de campanie electorală oficială.  Suma este formată din donațiile liderului PL, de 300 de mii de lei, dar și a altor colegi de partid. Astfel, deputatul Iurie Dârda, fon­da­tor la două firme, SRL „Dar­si­mid” şi SRL „Dansi­cons”, una din­tre cele mai cunos­cute com­pa­nii de con­stru­cţii din ţară, donează 500 000 de lei, iar Valeria Bejan, care abia în 2015 a ocupat fotoliul de parlamentar, oferă 300 000 de lei.

Vedeți AICI Raportul concurentului electoral Mihai Ghimpu

Cheltuieli modeste au raportat la CEC Maia Sandu și Valeriu Ghilețchi. În timp ce lidera PAS afirmă că în două săptămâni de campanie electorală a cheltuit 80 767 de lei, candidatul independent raportează pentru nouă zile de agitație circa 20 de mii de lei.  Zero cheltuieli indică cei doi pentru publicitate TV.

Vedeți AICI Raportul concurentului electoral Maia Sandu și AICI Raportul concurentului electoral Valeriu Ghilețchi

Liderul PPDA, Andrei Năstase, care la 15 octombrie a anunțat că se retrage din cursa electorală și o susține în alegeri pe președinta PAS, Maia Sandu, drept urmare a unei decizii de desemnare a unui candidat comun, a raportat zero cheltuieli.

Vedeți AICI Raportul concurentului electoral Andrei Năstase

Inna Popenco, candidata lui Ilan Șor la scrutinul prezidențial, a cheltuit o sumă considerabilă în doar două săptămâni de campanie electorale. Cele 2 191 154 de lei au fost donate de persoane apropiate primarului de Orhei, care îi conduc afacerile. Astfel, cei doi finanțatori ai candidatei Popenco sunt administratoarea firmelor „Avantage” SRL și „Dufremol” SRL, Ilona Șor, dar și omul de afaceri Anatolie Josan, care a făcut donații în din contul firmei sale DFI SRL. Despre Ilona Șor presa a scris că ar fi mama vitregă a liderului partidului „Partidul Șor”.

Vedeți AICI Raportul concurentului electoral Inna Popenco