Potrivit expertului, ajutorul financiar depinde efectiv de data când a fost depusă cererea. „Deseori, însă, subdiviziunile teritoriale ale AIPA transmit cererile cu întârziere de la 67 de zile până la 111 zile, chiar dacă regulamentul spune că e 15 zile. Prin urmare, unii agricultori pot primi subvenţii abia în anul următor. În alte cazuri, cererile pot fi recepţionate în termen de două zile, fapt ce nu permite asigurarea egalităţii în drepturi a producătorilor agricoli.

„În 2013 au fost înregistrate doar 68 de cereri în sumă de 30,2 milioane de lei, deşi lista beneficiarilor de subvenţii în anul respectiv conţine doar 78 de solicitări în sumă de 41,4 milioane de lei. Asta denotă că 9 cereri în sumă de 11,2 milioane de lei au fost depuse în 2012”, a explicat Tatiana Savva.

Mai mult, din cauza formulei inechitabile de acordare a fondurilor, banii sunt repartizaţi în mod discriminatoriu. Astfel, pentru cererile depuse până pe 31 octombrie se acordă 70 la sută din suma alocată pentru subvenţionare, iar după acest termen se calculează coeficientul sumei rămase şi se împarte la numărul de cereri.

Deşi rata dobânzii creditelor acordate producătorilor agricoli nu trebuie să depăşească 14%, beneficiarii de subvenţii din anul 2013 au achitat dobânzi cu o rată anuală de la 5,6% până la 22%.

De asemenea, AIPA a alocat bani pentru unele cheltuieli de transport sau salarizare, ceea ce contravine regulamentului. În plus, sunt susţinuţi în special agenţii economici mici, iar cei mari, care obţin mai mult profit, beneficiază mai puţin de fonduri de subvenţionare.

Sursa a mai menţionat că Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură nu face specificări de rigoare în ceea ce priveşte cota utilizării tehnicii agricole şi înregistrează cererile producătorilor agricoli, însă nu şi plata. Astfel, AIPA scapă de eventuale datorii.

Menţionăm că în 2013, de subvenţii au beneficiat 3576 de producători agricoli.

Varianta în limba engleză o puteţi accesa aici.