Protestele angajaţilor din aviaţie, Brexitul şi terorismul le-au oferit companiilor aeriene şoc după şoc. Numai săptămâna trecută două destinaţii majore de vacanţă, Nisa şi Turcia, au devenit brusc, periculoase. Asta după ce anul trecut Europa a fost ţinta a 211 atacuri teroriste, cu 40% mai multe faţă de acum doi ani.

Lufthansa, cu multe curse Europa-Asia, spune că zborurile sale lungi s-ar rărit semnificativ - turiştii care vin de la mare distanţă sunt primii care anulează zborurile când la destinaţia de vacanţă apar ciocniri violente.

Lufthansa şi-a anunţat acţionarii că profitul va avea de suferit, iar EasyJet, cel mai mare operator britanic, anunţă că nici nu-şi poate face estimarea de profit fiindcă după Brexit incertitudinile sunt prea mari.

„E greu de explicat în acest caz impactul direct al referendumului, mai ales din cauza grijilor legate de posibilitatea de a continua să facă afaceri în Europa la fel ca şi până acum”, spune Ken Odeluga, analist pieţe City Index.

Vestea Brexitului i-a luat prin surprindere şi acum sunt prinşi în necunoscute legislative. Acţiunile EasyJet şi ale companiei ce deţine British Airways au plonjat mai bine de 30 de procente în urma referendumului - votul urma să ieftinească lira şi să scumpească vacanţele britanicilor în zona euro. Pe viitor există riscul ca unele rute să dispară.

În ultimele 12 luni însă toate companiile mari din Europa au pierdut pe bursă cam un sfert din capitalizare.

Cu un cocktail de probleme, operatorii apelează la promoţii chiar în vârful sezonului estival, când în trecut făceau uşor banii. Directorul EasyJet a explicat pentru „The Wall Street Journal” că a trebuit să taie preţul biletelor în iunie şi iulie, ceea ce nu a mai făcut niciodată până acum.